گفت و گوویژه

اعلام آمادگی ۳۰ وکیل داوطلب در روز نخست فراخوان کمیته حقوق کودک اسکودا

جزئیاتی از نحوه عملکرد کمیته حقوق کودک کارگروه حقوق بشر اسکودا در گفت و گو با دبیر این کمیته

وکلاپرس- وکیل رضا شفاخواه به تشریح جزئیات اقدامات کمیته حقوق کودک کارگروه حقوق بشر اسکودا و نحوه فعالیت و پیگیری این کمیته پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، کمیته حقوق کودک کارگروه حقوق بشر اسکودا به منظور ارائه خدمات حقوقی به کودکان بزه‌دیده، آسیب‌پذیر و در معرض خطر آغاز به کار کرده است.

بیشتر بخوانید:

تاکید ما بر دادخواهی مثل بزه دیدگی، کودک آزاری و یا حقوق اساسی است

وکیل رضا شفاخواه(دبیر کمیته حقوق کودک اسکودا) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس با اشاره به جلسه اخیر کمیته حقوق کودک کارگروه حقوق بشر اتحادیه که به مناسبت روز جهانی کودک با حضور سازمان های مردم نهاد برگزار شده بود، گفت: قرار است بخشی از پرونده هایی که به این کمیته ارجاع شود، از سوی همین سازمان ها بوده باشد. علاوه بر این شهروندان (اعم از خبرنگاران، فعالین اجتماعی و عموم شهروندان) نیز می توانند موارد کودک آزاری را به شماره ۰۹۰۱۶۰۰۰۲۰۶ اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه حمایتی از اطفال مشخص شده است، افزود: تاکید ما بر دادخواهی مثل بزه دیدگی، کودک آزاری و یا حقوق اساسی مثل تهیه اوراق هویت و شناسنامه خواهد بود. به عبارت بهتر درخصوص بزهکاری اطفال که دادسرای اختصاصی داریم و با اداره معاضدت کانون های وکلا در ارتباط هست، ورود نمی کنیم چرا که محرومیت کمتری از ناحیه وکیل دارند.

او گفت: این کمیته خدماتی برای امور مالی و تجاری کودکان ارائه نمی دهد اما درخصوص بزه دیدگی، کودک آزاری و… برای ما فرقی ندارد که خانواده وی متمول باشد یا آسیب پذیر.

ادعا نداریم که بتوانیم همه مشکلات موجود را برطرف کنیم

شفاخواه در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا یک شماره تماس برای پاسخگویی کافی خواهد بود یا خیر، گفت: از آنجا که سازمان بهزیستی متولی امور کودکان است وکلا این کار را داوطلبانه -و نه از سر تکلیف- انجام می دهند، براساس توانایی و ظرفیت موجود اقدام کرده ایم.

او ادامه داد: فراموش نکنیم که حجم کار را براساس توانایی و تعداد وکلای داوطلب می‌پذیریم و در حد بضاعت فعالیت داریم. ما ادعا نداریم که بتوانیم همه مشکلات موجود در حوزه کودکان را برطرف کنیم اما امیدواریم بتوانیم خدمات گسترده ای را ارائه کنیم.

به محض پیدایش و شناخته شدن اعضا و تقسیم کار، با نهادهای مرتبط رایزنی خواهیم کرد

این وکیل دادگستری با تاکید بر ضرورت همکاری این کمیته با سایر دستگاه های مرتبط گفت: بدون شک اگر بخواهیم فعالیت مفید و مثمر ثمری داشته باشیم، باید با دادگستری، نیروی انتظامی و بهزیستی تعامل داشته باشیم. لذا به محض پیدایش و شناخته شدن اعضا و تقسیم کار، با این نهادها رایزنی خواهیم کرد در غیر این صورت فعالیت هایمان به نتیجه مطلوب نمی رسد.

او درخصوص نحوه جذب وکلا جهت همکاری با کمیته حقوق کودک کارگروه حقوق بشر اسکودا گفت: همکاری وکلا با این کمیته به صورت داوطلبانه خواهد بود و لذا حق الوکاله ای دریافت نمی کنند. از سوی دیگر تلاش کرده ایم بتوانیم با جذب همکاری خیرین، هزینه هایی مثل ایاب و ذهاب وکلا را تامین کنیم.

بیشتر بخوانید:

نحوه اعتبارسنجی گزارش های دریافت شده توسط تیم تشخیص

وی درخصوص راه های ارتباطی با این کمیته گفت: شبکه های اجتماعی تلگرام و واتساپ همین شماره نیز فعال خواهند بود تا گزارش ها را دریافت کنند؛ گزارش های شفاهی توسط اپراتور تلفن (آقای سعید علیجانی) و گزارش های کتبی در تلگرام و واتساپ و به زودی از طریق ایمیل نیز دریافت خواهد شد.

این وکیل دادگستری در پاسخ به نحوه اعتبارسنجی گزارش های دریافت شده گفت: در مواردی که گزارش از طریق سازمان مردم نهاد -که رابط معتمد و مخصوصی است- دریافت شود، در صحت و سقم آن شک نداریم. در مواردی که اعلام گزارش از طریق شهروندان باشد، ابتدا صحت و سقم این گزارش توسط تیم تشخیص بررسی می شود و سپس به وکلا جهت پیگیری ارجاع می شود.

او با اشاره به اینکه اعضای تیم تشخیص، علاوه بر کار وکالت مددکار اجتماعی هستد، ادامه داد: البته در موارد اعلام گزارش کودک آزادی که موضوع فوریت دارد و ضروری است اقداماتی در همان زمان صورت گیرد، تیم تشخیص ورود خواهد کرد. از سوی دیگر مواردی مثل اخذ شناسنامه نیاز به بررسی بیشتری دارد و نهایتا ظرف ۴ روز به وکیل ارجاع خواهد شد.

اعلام آمادگی ۳۰ وکیل داوطلب در روز نخست فراخوان

شفاخواه با اشاره به آمار استقبال وکلای داوطلب در روز نخست فراخوان افزود: خوشبختانه در روز نخست حدود ۳۰ وکیل تماس گرفتند تا فرم عضویت را تکمیل کنند.

شفاخواه در پایان گفت: وکلا بدانند پرونده های کودک آزاری امنیتی محسوب نمی شود که برایشان ایجاد مشکل کند. موارد کودک آزادی در شهرستان هایی ازجمله خراسان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و… قابل توجه است؛ امیدوارم وکلا در این شهرستان ها اعلام آمادگی کنند و بتوانیم گزارش های اعلام شده در این مناطق را پیگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا