اخبار

گمانه‌زنی‌ها از کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت طلا با راه اندازی سامانه مالیاتی طلافروشان 

وکلاپرس- رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد با اعمال قانون اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و راه اندازی سامانه مالیاتی طلافروشان، طلا ۲۰درصد ارزان می شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اعلام کرد: از سال ۱۳۸۷ بحث ارزش افزوده به دلیل روش نادرست اعمال آن سبب گرانی طلا شده بود. باتوجه به پیگیری مسئولان برای اصلاح مقررات، از این پس مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت کار قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر از سود کار منهای قیمت اصلی کار مالیات اخذ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نامه مدیر عامل صندوق حمایت وکلا به رییس اسکودا درخصوص سامانه مالیاتی ویژه وکلا

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد طلافروشان ۹ درصد مالیات را پرداخت می کردند

او در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا دولت از این کاهش مالیات رضایت دارد یا خیر، گفت: تاکنون رویه پرداخت مالیات نادرست بوده است و قرار نیست بر این حرکت نادرست اصرار شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ۹درصد را از طلافروشان می گیرد، عنوان کرد: نمی توان گفت ۱۰۰درصد طلافروشان مالیات را پرداخت می کنند اما بسیاری از همکاران (حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد طلافروشان) ۹ درصد مالیات را پرداخت می کردند.

کاهش ۲۰درصدی قیمت طلا با راه اندازی سامانه مالیاتی طلافروشان

محمدولی ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش ۲۰درصدی قیمت طلا افزود: کاش سامانه مالیاتی طلافروشان زودتر راه اندازی می شد.

در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ قانونگذار تصریح کرده است صنف طلافروش باید ظرف ۲ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون در سامانه مودیان ثبت نام کنند و به مشتریان خود فاکتور فروش ارائه دهند. اتحادیه طلا و جواهر در صورت عدم ثبت نام طلافروش می تواند با همکاری نیروی انتظامی پروانه کسب وی را ابطال کند.

علی رغم اینکه این قانون برای اجرایی شدن نیاز به ثبت معاملات طلا فروشان در سامانه جامع سازمان امور مالیاتی دارد، پیش تر ابراهیم محمدولی اعلام کرده بود زمان اجرای این قانون براساس اعلام مسئولین سازمان امور مالیاتی، دی ماه سال جاری خواهد بود. یعنی اجرایی شدن این قانون تا شش ماه آینده ممکن نیست.

بیشتر بخوانید:

شرط اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت ساخت و سود چیست؟

با بازنگری که در اصلاح مالیات بر ارزش افزوده براساس مصوبه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، معافیت اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده، منوط به عضویت کلیه مؤدیان زنجیره تولید و فروش طلا و جواهر در سامانه مؤدیان موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب سال ۱۳۹۸، صدور فاکتور الکترونیکی و درج ارزش اصل طلا در هر فاکتور (کنترل و رهگیری اصل طلا در معاملات و مبادلات) است. در صورت حصول این شرایط صرف اجرت ساخت و سود مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

به عبارت ساده تر براساس این اصلاحات، تنها در صورتی اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد که فروشندگان طلا و جواهر اقدام به ثبت کلیه خریدها و فروش های خود در سامانه های سازمان امور مالیاتی کنند و ارزش اصل طلا را در فاکتورهای فروش به صورت جداگانه درج کنند.

لازم به ذکر است در صورت تخلف از اجرای این مقررات، معادل ۹درصد از ارزش اصل طلا به عنوان جریمه از فروشنده طلا و جواهر اخذ خواهد شد.

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ به شرح زیر می باشد:

۱- اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات می‌باشد.

۲- اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات با نرخ نه درصد (۹%) می‌باشد.

۳- پس از راه اندازی سامانه مؤدیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند. درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورت حساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه ای معادل نه درصد (۹%) ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیر قابل بخشودگی می‌باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند «ب» ماده (۳۹) این قانون است.

۴- کلیه واحدهای فعال در زنجیره عرضه کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند که حداکثر تا دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون از پایانه فروشگاهی مورد تأیید سازمان استفاده کنند. در غیر این صورت اتحادیه‌های ذیربط و اتاق اصناف ایران موظفند پروانه فعالیت واحدهای موضوع این بند در کل زنجیره مربوط را که بدون استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام به فروش کالا یا خدمت می‌کنند، باطل نمایند. نیروی انتظامی موظف است از ادامه فعالیت واحدهای فاقد پروانه جلوگیری نماید.

این تغییر در مالیات ارزش افزوده برای صنوف طلا و جواهر باعث تغییر در شیوه ثبت و نگهداری اسناد برای مودیان صنف طلا و جواهر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا