اخبار کانون هاویژه

۷۱ قاضی و کارمند در ۴ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ تقاضای پروانه وکالت بدون آزمون کردند

در بین این اسامی نام نماینده مجلس هفتم و معاون سابق قضایی دادستان کل کشور به چشم می‌خورد.

وکلاپرس ـ کانون وکلای مرکز لیست اسامی بیش از هفتاد نفر از قضات و کارمندان سابقی را منتشر کرده است که در فاصله آذر تا اسفند ۱۴۰۰ از این نهاد تقاضای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون کرده‌اند.

به گزارش وکلاپرس، روابط عمومی کانون وکلای مرکز اسامی ۷۱ تن از قضات، نماینده مجلس و کارمندان سابق دادگستری و غیر آن را برای اطلاع عموم منتشر کرده است.

در بین اسامی لیست مذکور اشخاصی همچون شاپور مرحبا(نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار چهارم، پنجم و هفتم) ، رضا خشنودی(معاون قضایی دادستان کل کشور) و تعدادی از قضات بازنشسته دیوان عالی کشور به چشم می‌خورند.

بیشتر بخوانید:

این لیست هفتاد و یک نفره مربوط به اشخاصی است که فقط در طول چهارماه آخر سال گذشته (از ابتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه سال١۴٠٠) از کانون وکلای مرکز تقاضای صدور پروانه وکالت بدون آزمون کرده‌اند.

اسامی متقاضیان جدید پروانه بندهای مختلف ماده٨ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را در لینک زیر بخوانید:

لیست ۷۱ نفره متقاضیان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون از کانون وکلای مرکز

بر اساس بندهای چهارگانه ماده ۸ لایحه قانونی استقلال، کانون‌های وکلای دادگستری مکلفند به قضات، برخی از کارمندان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پروانه وکالت اعطا کنند.

 پیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تبصره‌ای در طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار، با اعطای پروانه وکالت بدون آزمون به قضات و نمایندگان مجلس مخالفت کردند که با اشکال شورای نگهبان و اعتراض شدید قوه قضاییه روبرو شد؛ اعتراضی که منجر به عقب نشینی مجلس و حذف چنین تبصره‌ای شد.

بیشتر بخوانید:

ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری:
– (اصلاحی ۱۳۷۳) باشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده می‌شود:

‌الف – به کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب – کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانیکه دارای دانش نامه لیسانس بوده و دو سال سابقۀ خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا