اخبار کانون هاویژه

پیش‌نویس دستورالعمل کارآموزی کانون‌های وکلای دادگستری (دستورالعمل ماده ۱۶۱ آیین‌نامه)

تذکر: غلط املایی، عدم ترتیب و تغییر رنگ مربوط سند منتشر شده می‌باشد و قصوری از سوی وکلاپرس صورت نگرفته است.

پیش نویس دستورالعمل کارآموزی کانون‌های وکلای دادگستری

در راستای اجرای ماده ۱۶۱ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰، دستورالعمل کارآموزی توسط کارگروه تعیین شده در تاریخ…………تنظیم و جهت بررسی و تصویب به شورای اجرایی اسکودا تقدیم می گردد:

فصل نخست: تعاریف

۱-۱- هیأت مدیره 

۱-۱- کارآموز: فردی است که پس از طی تشریفات قانونی بر اساس مصوبه هیئت مدیره به عنوان کارآموز به کمیسیون کارآموزی معرفی میگردد.

۱-۲- کمیسیون کارآموزی: کمیسیونی است که وظیفه اجرا و نظارت بر انجام تکالیف کارآموزی در حدود مقررات را بر عهده دارد.

۱-۳- کمیسیون مشترک کارآموزی: در صورتی که کمیسیون بیش از یک شعبه باشد. کمیسیون مشترک متشکل از اعضای کلیه شعب است.

۱-۴- آیین نامه: آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات آن می باشد که از این پس «آیین نامه» گفته می شود.

فصل دوم: کمیسیون کارآموزی (تشکیلات. وظایف و اختیارات)

۲-۱- کمیسیون کارآموزی متشکل از ۵ وکیل پایه یک دادگستری است. که رئیس و اعضای آن توسط هیئت مدیره تعیین میشود.

۲-۲- در صورتی که به تشخیص هیئت مدیره کمیسیون کارآموزی دارای بیش از یک شعبه باشد. تعیین اعضای شعب توسط رئیس کمیسیون کارآموزی و با تأیید رئیس کانون است.

 ۲-۳- اعضای کمیسیون باید دارای شرایط عضویت در هیئت مدیره بوده و در کانون مرکز حداقل یک سوم و در سایر کانون ها حداقل یک نفر در هرشعبه از میان وکلایی که دارای سابقه عضویت در کمیسیون کارآموزی باشند انتخاب میگردند.

تبصره- در کانون های تازه تأسیس. لحاظ سابقه عضویت در کمیسیون کارآموزی در نخستین دوره الزامی نیست.

۲-۴- هر شعبه دارای یک دبیر میباشد که توسط رئیس کمیسیون. از میان اعضای همان شعبه انتخاب میشود و زیر نظر رئیس کمیسیون وظیفه هماهنگی و ارجاع امور و حسن اجرای وظایف شعبه را بر عهده دارد.

۲-۶-* جلسات هر شعبه با حضور حداقل سه عضو رسمیت مییابد و تصمیمات آن نیز با حداقل سه رأی موافق معتبر خواهد بود.

۲-۷- در صورتی که کمیسیون کارآموزی بیش از یک شعبه باشد. کمیسیون مشترک حداقل هر ماه یکبار تشکیل خواهد شد.

 ۲-۸- کمیسیون مشترک با حضور اکثریت اعضای کمیسیون تشکیل میگردد. تصمیمات بر اساس اکثریت دو سوم حاضرین میباشد.

فصل سوم: انواع کارآموزی و مدت آن

 ۳-۱- کارآموزان آزمون سراسری: متقاضیانی که از طریق آزمون سراسری کارآموزی وکالت پذیرفته شده اند و پس از تصویب هیئت مدیره.برابر آیین نامه به کارآموزی میپردازند. شروع کارآموزی این دسته از تاریخ صدور پروانه کارآموزی و خاتمه آن پس از تحلیف است.

۳-۲- کارآموزان بند دال ماده ۸ – افرادی که متقاضی پروانه وکالت به استناد بند «د» اصلاحی ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا می باشند و به موجب مصوبه هیئت مدیره برای آنان پروانه کارآموزی صادر شده است. مدت کارآموزی این دسته نصف مدت کارآموزی مقرر در ماده ۵۴ آیین نامه است.

۳-۳- کارآموزان تبصره ماده ۸ – افرا د متقاضی پروانه وکالت به استناد تبصره ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا که به موجب مصوبه هیئت مدیره برای آنان پروانه کارآموزی صادر شده است.این دسته از کارآموزان تنها مکلف به شرکت در اختبار می باشند و تا تحلیف کارآموز محسوب می گردند.

تبصره- مدت کارآموزی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کارآموزانی که سابقه مورد نیاز قانونی همکاری با شورای حل اختلاف را دارند نصف می باشد.

فصل چهارم: مراحل کارآموزی

۴-۱- مرحله اول

در این مرحله کارآموز مکلف به شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاههای آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت است. پایان این مرحله منوط به قبولی در آزمون کتبی است که توسط کمیسیون کارآموزی برگزار می گردد.

 ۴-۱-۱- سرفصلهای سخنرانیهای علمی و کارگاههای آموزشی مرحله اول

الف- سخنرانی های حوزه وکالت

  • ۴-۱-۱-۱- تاریخچه کانون وکلا و معرفی تشکیلات داخلی و بین المللی مرتبط با نهاد وکالت
  • ۴-۱-۱-۲- مقررات حاکم بر حرفه وکالت. صندوق حمایت و امور مالیاتی وکلا
  • ۴-۱-۱-۳- مقررات انتظامی حرفه ای
  • ۴-۱-۱-۴- اخلاق حرفهای
  • ۴-۱-۱-۵- قراردادهای وکالت و سامانههای مرتبط

ب- سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی علمی فن وکالت در امور مدنی و کیفری

 ۴-۱-۲- سخنرانان علمی و کارگاههای آموزشی

  •  ۴-۱-۲-۱- موضوع و سخنرانان علمی و اعضای کارگاههای آموزشی توسط کمیسیون مشترک تعیین میگردند و باید به تایید رئیس کانون برسد.
  • ۴-۱-۲-۲- سخنرانان علمی و کارگاه های آموزشی از بین وکلایی که حداقل دارای ۵ سال سابقه وکالت باشند و تخلف انتظامی بالاتر از درجه ۴ ندارند. انتخاب میگردند.
  •  ۴-۱-۲-۳- در پایان هر جلسه یا دوره طی فرم مخصوصی. از کارآموزان در خصوص سخنرانیها ارزیابی به عمل می آید و نتیجه ارزیابی در انتخاب سخنرانان لحاظ خواهد شد.

تبصره- در صورت برقراری امکانات. ارزیابی از طریق سامانه کانون به صورت برخط انجام می پذیرد.

 ۴ -۱-۳- آزمون پایانی مرحله اول

  • ۴-۱-۳-۱- این آزمون به صورت کتبی و تستی – تشریحی برگزار خواهد شد.
  • ۴-۱-۳-۲- سوال توسط مدرسان همان دوره طرح خواهد شد.
  •  ۴-۱-۳-۳- ملاک قبولی در آزمون این مرحله. حداقل معدل ۱۲ میباشد.

تبصره- در صورتی که کارآموز در یکی از دروس نمره کمتر از ده کسب نماید و معدلش ۱۲ باشد. قبول محسوب می گردد.

  • ۴-۱-۳-۴- کمیسیون حداکثرظرف یکماه از تاریخ برگزاری آزمون. نتایج را از طریق پروفایل شخصی کارآموز اعلام میکند.
  • ۴-۱-۳-۵- مهلت اعتراض به نتایج این مرحله ۳ روز از تاریخ اعلام میباشد. اعتراض توسط رییس کمیسیون با هماهنگی ممتحن هر درس رسیدگی و ظرف ۷ روز کاری در خصوص آن اتخاذ تصمیم می گردد. این تصمیم قطعی است.
  • ۴-۱-۴-۶- در صورت عدم شرکت در آزمون و یا عدم قبولی پس از طی دوره اول. ظرف دو ماه آزمون مجدد از کارآموز به عمل خواهد آمد. عدم شرکت موجه مشمول بند ۱ ماده ۵۴ آیین نامه نمیباشد و کارآموز تنها مکلف است در اولین آزمون بعدی دوره اول شرکت نماید.
  • ۴-۱-۴-۷- در صورت غیبت موجه کارآموز در جلسات دوره اول. کارآموز مکلف به شرکت در جلسات جبرانی به تشخیص کمیسیون است و تا زمان تکمیل دوره. مرحله اول تمدید می گردد.
  • ۴-۱-۴-۸- غیبت غیر موجه در جلسات سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی مرحله اول تا یک سوم موجب تجدید دوره و غیبت غیر موجه بیش از یک سوم به منزله عدم در شرکت در آزمون محسوب می شود.
  • ۴-۱-۴-۹- در صورت عدم قبولی و یا عدم شرکت کارآموز در آزمون نوبت سوم موضوع در کمیسیون مشترک کارآموزی مطرح و تقاضای ابطال پروانه کارآموزی از طریق رئیس کمیسیون به هیئت مدیره ارسال میگردد.
  • ۴-۱-۴-۱۰- هیئت مدیره در اولین جلسه در خصوص ابطال پروانه کارآموزی اتخاذ تصمیم خواهد کرد. در صورت تصمیم به ابطال پروانه. این تصمیم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ در پروفایل شخصی کارآموز قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات است.
 ۴-۲- مرحله دوم

کارآموز در این مرحله به مدت شش ماه به روش زیر به کارآموزی می پردازد:

۴-۲-۱- حضور در محاکم و تهیه گزارش

۴-۲-۱-۱- پس از اعلام قبولی کارآموز در مرحله اول.مراتب شروع مرحله دوم ماده ۵۴ طی معرفی نامه ای توسط کانون به مراجع قضایی ذیربط اعلام میگردد و مراجع قضایی حداکثر ظرف دو هفته نسبت به معرفی کارآموز به شعب مربوطه حسب مورد اقدام خواهند کرد.

-۲-۱-۲-۴ : [در فایل اصلی چیزی نیامده است!]

۴-۲-۱-۳- کارآموز در این دوره مکلف است شش ماه هر روز به غیر از ایام تعطیل در وقت اداری در مراجع قضایی حضور پیدا کرده و از یک پرونده گزارش تهیه نمایند. یکی از گزارشات هفتگی میبایستی مشتمل بر خلاصه پرونده و دفاعیات طرفین و نتیجه و اظهار نظر کارآموز باشد.

۴-۲-۱-۴- کمیسیون میتواند با توجه به شرایط و بعد مسافت محل کارآموزی. بخشی از حضور کارآموز در برخی از محاکم مستقر در مرکز استان از جمله دادگاه تجدیدنظر و دادگاه انقلاب و کیفری یک را جایگزین با سایر محاکم نماید.

۴-۲-۱-۵- حضور روزانه کارآموز در کاربرگ ماهیانه (تهیه شده از سوی کانونهای وکلا) به تایید قاضی شعبه مربوطه خواهد رسید و در پایان هرماه به همراه گزارشات هفتگی توسط کارآموز در پروفایل شخصی بارگذاری می گردد.

۴-۲-۱-۶- کارآموزان بر اساس برنامه زمان بندی زیر در محاکم حضور خواهد یافت:

۴-۲-۱-۶-۱- حضور در دادگاه های حقوقی و اجرای احکام مدنی به مدت یک ماه و نیم

۴-۲-۱-۶-۲- حضور در دادسرا و اجرای احکام کیفری به مدت یک ماه و نیم

۴-۲-۱-۶-۳- حضور در دادگاه های کیفری به مدت یک ماه (دادگاه های کیفری ۱ و ۲ هر کدام به مدت دو هفته)

۴-۲-۱-۶-۴- حضور در دادگاه های خانواده و دوایر سرپرستی به مدت دو هفته

۴-۲-۱-۶-۵- حضور در دادگاه های انقلاب به مدت دو هفته

۴-۲-۱-۶-۶- حضور در دادگاه های تجدید نظر استان به مدت یک ماه

تبصره- شرکت در دادگاه های مجازی و جلسات نشست قضایی و نقد رأی و یا هیأت عمومی (دیوانعالی کشور و دیوان عدالت اداری) که با هماهنگی کانون برگزار می شود. به منزله حضور در مراجع قضایی است.

۴-۲-۲- بررسی گزارش ها و پایان دوره دوم

۴-۲-۲-۱- گزارش های کارآموز در پایان هر ماه به نظر اعضای کمیسیون و یا شعبه مربوطه جهت بررسی و اظهارنظر میرسد. کمیسیون می تواند پس از بررسی. ارشادات لازم را حسب مورد به کارآموز بنماید.

 ۴-۲-۲-۲- کارآموز مکلف است در پایان مرحله. ظرف یک هفته. اتمام دوره دوم را از طریق پروفایل شخصی به کمیسیون اعلام نماید.

۴-۲-۲-۳- کمیسیون ظرف ۱۵ روز با بررسی کلیه گزارش ها و حضور و غیاب کارآموز در جلسات. نظر خود را در خصوص صحت انجام تکالیف اعلام میکند. در صورت تایید. مرحله دوم کارآموزی خاتمه یافته و در صورت عدم تایید. مدت تمدید دوره توسط کمیسیون و یا در کانون هایی که کمیسیون دارای شعب می باشند. توسط شعبه مربوطه با رعایت مقررات بند ۴-۲-۳ این دستورالعمل تعیین و از سوی رئیس کمیسیون به کارآموز ابلاغ خواهد شد.

۴-۲-۲-۴- کارآموز میتواند ظرف ۳ روز از اعلام نتیجه کمیسیون. اعتراض خود را از طریق پروفایل شخصی اعلام نماید. اعتراض در کمیته ای متشکل از ۱- رئیس کانون ۲- رئیس کمیسیون کارآموزی ۳- یک از اعضای هئت مدیره به انتخاب رئیس کانون بررسی و تصمیم گیری خواهد شد. این تصمیم قطعی است و توسط رئیس کمیسیون کارآموزی از طریق پروفایل شخصی به کارآموز ابلاغ میگردد.

۴-۲-۳- تمدید مرحله دوم کارآموزی

مرحله دوم کارآموزی در موارد زیر تمدید میگردد:

 ۴-۲-۳- ۱-۱ نقص یا وجود ایرادات در گزارش ها اعم از اغلاط املایی و انشایی و کپی برداری و استدلالات فاقد مبنا یا تعارض در تاریخها و مفاد گزارش و یا عدم انطباق با پرونده و ضعف در اظهار نظر کارآموز

۴-۴-۳-۱- ۲- غیبت غیر موجه کارآموز بیش از ۳ روز در هر ماه.

۴-۲-۳- ۲- مدت تمدید مرحله دوم به تشخیص کمیسیون و یا شعبه مربوطه است. تمدید این مرحله بیش از ۴ ماه نخواهد بود. کارآموز مکلف است علاوه بر جبران کسری مدت. معادل جلسات غیبت در محاکم و یا تعداد گزارش های ناقص و واجد ایراد. مدت تمدید شده توسط کمیسیون را نیز طی نماید.

۴-۲-۳- ۳- در صورتی که به تشخیص شعبه یا کمیسیون. غیبت کارآموز در محاکم موجه تشخیص داده شود. کارآموز تنها مکلف است معادل مدت کسری. در محاکم حضور و گزارش تهیه نماید.

۴-۲-۳-۴- در صورت عدم تایید دوره دوم در پایان مرتبه سوم. موضوع در کمیسیون مشترک کارآموزی با حضور حداقل دو سوم اعضا مطرح و با اکثریت آرا اتخاذ تصمیم میگردد. چنانچه کمیسیون مشترک نظر به عدم تایید برای مرتبه سوم داشته باشد. مراتب توسط رییس کمیسیون جهت تایید و ابطال پروانه کارآموزی به هیئت مدیره ارسال میگردد.

۴-۲-۳-۵- هیئت مدیره در اولین جلسه در خصوص ابطال پروانه کارآموزی اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

در صورت تصمیم به ابطال پروانه. این تصمیم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ در پروفایل شخصی کارآموز قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات است.

۴-۳- مرحله سوم کارآموزی:

مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز تکالیف مقرر در بند ۳ ماده ۵۴ آیین نامه را به ترتیب زیر را انجام می دهد:

۴-۳-۱- تکالیف کارآموز نزد وکیل سرپرست

 ۴-۳-۱-۱-پس از اعلام کانون مبنی بر تایید مرحله دوم. کارآموز مکلف است ظرف یک هفته وکیل سرپرست خود را با شرایط مقرر در آیین نامه و این دستور العمل از محل کارآموزی انتخاب و موافقتنامه وی را به کانون تسلیم نماید.

۴-۳-۱-۲-کمیسیون کارآموزی اسامی وکلایی که تمایل به سرپرستی کارآموزان را دارند و دارای شرایط مقرر در ماده ۵۷ آیین نامه می باشند. تهیه و به نحو مقتضی در اختیار کارآموزان قرار میدهد. در صورتی که در ظرف مهلت مقرر کارآموز به معرفی وکیل سرپرست اقدام ننماید. رئیس کانون به پیشنهاد رئیس کمیسیون از بین وکلای داوطلب سرپرستی. نسبت به تعیین وکیل سرپرست اقدام میکند. در صورتی که وکلای داوطلب به قدر کفایت نباشند رئیس کانون میتواند از سایر وکلای واجد شرایط وکیل سرپرست را تعیین نماید.

۴-۳-۱-۳- دارا بودن شرایط مندرج در ماده ۵۷ برای وکیل سرپرست در طول سرپرستی الزامی است و در صورتی که وکیل سرپرست به هر علتی فاقد شرایط مذکور گردد. باید فوراً مراتب را به کمیسیون کارآموزی جهت تعیین وکیل سرپرست جایگزین اعلام نماید.

۴-۳-۱-۴- چنانچه وکیل سرپرست منصرف از ادامه سرپرستی کارآموز باشد. مراتب را به کمیسیون اعلام و تا تعیین وکیل سرپرست جدید سرپرستی ایشان ادامه خواهد داشت.

۴-۳-۱-۵- چنانچه کارآموز متقاضی تغییر وکیل سرپرست باشد. مراتب را با ذکر دلیل به کمیسیون اعلام و کمیسیون در صورت پذیرش. وکیل سرپرست جدید را تعیین خواهد نمود. در صورتی که وکیل سرپرست رضایت به تغییر نداشته باشد و کارآموز متقاضی تغییر باشد. تصمیم کمیسیون ملاک عمل خواهد بود.

۴-۳-۱-۶- کارآموزان در دوره سوم میتوانند تحت نظر وکیل سرپرست. وکالت حداکثر تا پنج پرونده در ماه را منفرداً و یا همراه با وکیل سرپرست خود و یا سایر وکلا و کارآموزان قبول کنند.

۴-۳-۱-۷- حق الزحمه موضوع ماده ۶۵ آیین نامه. مشمول موازین آیین نامه تعرفه حق الوکاله میباشد.

۴-۳-۱-۸- وکالت در پروندههایی که مرجع اعتراض آنها دیوانعالی کشور و پذیرش اعاده دادرسی کیفری برای کارآموزان مطلقاً ممنوع و در سایر پروندههایی که مرجع فرجام آنها دیوان عالی کشور است کارآموزان حق دخالت در مرحله فرجام خواهی را منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ندارند. سقف دعاوی مالی برای کارآموزان به تشخیص کانون تعیین خواهد شد و کارآموزان حق دخالت در پرونده هایی که خواسته آن بیش از سقف مالی تعیین شده می باشد منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا را ندارند.

۴-۳-۱-۹- وکیل سرپرست شروع کارآموزی و در پایان هر سه ماه گواهی و گزارش نحوه انجام تکالیف هر یک از کارآموزان خود را از طریق پروفایل شخصی به اطلاع کمیسیون کارآموزی می رساند. در صورت عدم ارائه گزارش سه ماهه در مهلت مقرر سامانه ارتباطی وکیل سرپرست و کارآموز معلق خواهد شد.

۴-۳-۱-۱۰- آموزش و تمرین عملی امور وکالت نزد وکیل سرپرست به صورت برخط و مجازی قابل انجام است.

۴-۳-۱-۱۱- کارنامه موضوع ماده ۵۹ می تواند به صورت الکترونیکی در پروفایل کارآموز پیش بینی گردد و در چنین صورتی گواهی های مذکور در ماده ۵۹ در پروفایل شخصی توسط کارآموز و یا وکیل سرپرست و یا مسئول واحد ارجاع کننده بارگذاری می گردند.

۴-۳-۱-۱۲- وکیل سرپرست در صورت اطلاع از رفتار خلاف شأن و اخلاق حرفهای وکالت و یا قصور کارآموز در پروندههای وکالتی مراتب را به کمیسیون اعلام خواهد نمود.

۴-۳-۱-۱۳- در صورت مشاهده و یا اطلاع از عدم رعایت ماده ۵۷ توسط وکیل سرپرست. شعبه یا کمیسیون پس از بررسی مراتب را مستدلاً به اطلاع رییس کمیسیون می رساند تا در جلسه کمیسیون مشترک مطرح گردد. در صورتیکه کمیسیون مشترک با اکثریت دو سوم عدم رعایت ماده ۵۷ توسط وکیل سرپرست را تأیید نماید.مراتب جهت تصمیم گیری. توسط رییس کمیسیون به اطلاع رییس کانون جهت طرح در هیئت مدیره خواهد رسید. در صورت تأیید هیئت مدیره.مراتب توسط رییس کانون به دادسرای انتظامی ارجاع خواهد شد.

۴-۳-۲- حضور در سخنرانی ها علمی و کارگاه آموزشی

۴-۳-۲-۱- کمیسیون حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی را برای کارآموزان ترتیب می دهد. به نحوی که کارآموز لااقل هفته ای یکبار در این جلسات در طول مرحله سوم حضور یابد.

۴-۳-۲-۲- سخنرانان علمی و اساتید کارگاه های آموزشی در مرحله سوم از میان وکلایی که حداقل دارای ۵ سال سابقه وکالت می باشند و دارای تخلف درجه ۴ به بالا نباشند توسط کمیسیون انتخاب و باید به اطلاع رییس کانون برسد.

۴-۳-۲-۳- موضوعات سخنرانی توسط کمیسیون کارآموزی تعیین می گردد و باید به نحوی باشد که دربردارنده مباحث کاربردی از جمله حقوق مدنی. حقوق کیفری. حقوق تجارت. حقوق اداری. حقوق ثبت. اجرای احکام و موضوعات بین الملل حرفه وکالت باشد.

۴-۳-۳- امور محوله از سوی کانون

کارآموز مکلف است امور محوله از سوی کانون از جمله همکاری در بخش های اداری کانون. همکاری با کمیسیون ها و ادارات معاضدت و نظارت و بازرسی و حقوقی را انجام دهد.

۴-۳-۴- تمدید و تجدید و پایان دوره سوم کارآموزی

 در پایان مرحله سوم. کارآموز تقاضای خود را مبنی بر اعلام اتمام مرحله سوم و تکمیل و انجام وظایف مقرر به کمیسیون از طریق پروفایل شخصی تقدیم می نماید. کمیسیون پس از بررسی در صورت تأیید.کارآموز را مجاز به شرکت در آزمون اختبار خواهد شناخت و در غیر این صورت به نحو به زیر عمل می شود:

۴-۳-۴-۱ تمدید مرحله سوم در موارد زیر مرحله سوم کارآموزی تمدید می گردد:

الف- چنانچه عدم پذیرش به دلیل انجام ندادن بخشی از تکالیف نزد وکیل سرپرست باشد. کمیسیون موضوع را بررسی و در صورت تأیید. می تواند تا چهارماه مرحله سوم کارآموزی را تمدید نماید.

ب- چنانچه عدم پذیرش به دلیل غیبت موجه کارآموز در جلسات سخنرانی و کارگاه های آموزشی موضوع بند (ب)۳ ماده ۵۴ باشد. کارآموز مکلف به جبران جلسات کسری. معادل تعداد غیبت ها است و اگر غیبت کارآموز غیر موجه تشخیص داده شود و میزان غیبت غیر موجه کمتر از یک سوم جلسات سخنرانی و کارگاه های آموزشی باشد. به تشخیص کمیسیون کارآموز علاوه بر جبران جلسات معادل تعداد غیبت ها مکلف است تا دو برابر ساعات غیبت در جلسات سخنرانی شرکت نماید.

۴-۳-۴-۲- تجدید دوره سوم کارآموزی

 در موارد زیر مرحله سوم کارآموزی توسط کمیسیون تجدید و کارآموز مکلف به گذراندن دوره سوم به صورت کامل است:

الف- عدم رضایت وکیل سرپرست از کارآموز و عدم ارائه گواهی های وکیل سرپرست؛

ب- غیبت غیر موجه در بیش از یک سوم جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی مرحله سوم؛

۴-۳-۴-۳- در صورتی که کمیسیون برای دومین بار انجام تکالیف را تأیید نکند. با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت مدیره. پروانه کارآموزی ابطال میشود. این تصمیم ظرف ده روز از ابلاغ تصمیم در پروفایل شخصی کارآموز قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات است.

فصل پنجم: اختبار و پایان دوره کارآموزی

پس از انجام تکالیف مراحل سه گانه کارآموزی و پذیرش آن. کمیسیون شرکت کارآموز در آزمون اختبار کتبی و شفاهی را مجاز اعلام و بر اساس بند های آتی اختبار را برگزار می نماید:

 ۵-۱- آزمون اختبار کتبی (تشریحی) و شفاهی در شش عنوان آزمون

  • ۱- حقوق مدنی
  • ۲- آیین دادرسی مدنی و مقررات وکالت
  • ۳- حقوق کیفری (عمومی و اختصاصی)
  • ۴- آیین دادرسی کیفری
  • ۵- حقوق تجارت
  • ۶- حقوق ثبت و
  • امور حسبی

برگزار می گردد.

۵-۲- اعضای(اساتید) اختبار از بین وکلای دارای شرایط عضویت در هیئت مدیره که در موضوع اختبار دارای تجربه عملی یا تخصص علمی باشند. با معرفی کمیسیون کارآموزی توسط هیئت مدیره به نحوی که در بند بعدی آمده است. انتخاب میشوند.

۵-۳- کمیسیون کارآموزی ۳ برابر تعداد اساتید مورد نیاز در هر درس را به هیئت مدیره معرفی مینماید. هیئت مدیره از میان اسامی معرفی شده نسبت به تعیین اساتید اختبار اقدام می کند.در صورت عدم تایید اشخاص معرفی شده توسط هیئت مدیره موضوع مجدداً به کمیسیون کارآموزی ارجاع تا نسبت به معرفی حداکثر سه برابر تعداد افراد مورد نیاز اقدام و مجددًاً به هیئت مدیره معرفی می گردند. این روند تا تعیین کلیه اساتید مورد نیاز ادامه خواهد یافت.

۵-۴- اختبار کتبی حداکثر در سه روز توسط کمیسیون کارآموزی برگزار می گردد.

۵-۵- اختبار شفاهی حداکثر یک هفته پس از پایان آزمون های کتبی آغاز میشود و حداکثر تا دو ماه ادامه مییابد.

۵-۶- پس از پایان هر آزمون کتبی. سربرگ اوراق در حضور بازرس هیئت مدیره و رییس کمیسیون جدا و پس از کد گذاری پلمپ می گردد و در اختیار اساتید درس مربوطه جهت تصحیح قرار می گیرند.

۵-۷- آزمون های کتبی حداکثر ظرف ۱۵ روز توسط اساتید اختبار تصحیح و نتایج به رییس کمیسیون کارآموزی اعلام می گردد.

۵-۸- نمرات شفاهی هر کارآموز همزمان با برگزاری در سامانه کانون بارگذاری می شوند.

۵-۹- پس از وصول کلیه نمرات کتبی و شفاهی کارنامه های کارآموزان تهیه و در پروفایل شخصی آنان بارگذاری خواهد شد.

۵-۱۰- قبولی در اختبار. منوط به کسب نمره ده از بیست در حداقل پنج عنوان آزمون و معدل کل دوازده از بیست است. در معدلگیری. ضریب اختبار کتبی «سه» و ضریب اختبار شفاهی «یک» است.

۵-۱۱- اعتراض به نمرات اختبار حداکثر ظرف مدت ۳ روز پس از اعلام نتایج از طریق پروفایل شخصی کارآموز امکان پذیر خواهد بود.

۵-۱۲- اعتراض واصله در کمیته رسیدگی به اعتراض به اختبار. متشکل از رئیس کانون. رئیس کمیسیون و یکی از اعضای کمیسیون و استاد مربوطه بررسی و نتیجه آن قطعی است.

۵-۱۳- درصورت عدم شرکت کارآموز در اختبار کتبی و شفاهی و یا مردودی کارآموز. مرحله سوم کارآموزی یک نوبت تجدید خواهد شد. در دوره ی تجدیدی. مرحله سوم ماده ۵۴ آییننامه تکرار و در صورت عدم شرکت غیر موجه و یا مردودی در دومین اختبار. مراتب توسط رییس کمیسیون به هیئت مدیره اعلام می گردد.

۵-۱۴- هیئت مدیره در صورت تأیید مردودی کارآموزی در دو دوره آزمون اختبار پروانه کارآموز را باطل خواهد نمود و مراتب از طریق پروفایل شخصی به کارآموز ابلاغ خواهد شد. ۵-۱۵- کارآموز می تواند ظرف ده روز از ابلاغ تصمیم هیأت مدیره در خصوص ابطال پروانه کارآموزی در دادگاه عالی انتظامی قضات اعتراض نماید.

۵-۱۶- نتیجه آزمون اختبار توسط رییس کمیسیون به رئیس کانون گزارش می شود. هیئت مدیره تاریخ و زمان و مکان برگزاری مراسم تحلیف را تعیین می نماید.

۵-۱۷- کارآموز مکلف است در زمان تعیین شده توسط کانون در مراسم تحلیف شرکت نماید و چنانچه به هر دلیل کارآموز تا دو ماه پس از زمان تعیین شده از حضور در مراسم تحلیف خودداری نماید. سامانه ارتباطی کارآموز با وکیل سرپرست غیر فعال خواهد شد.

فصل ششم: سایر مقررات

۶-۱- در هر موردی که در این دستورالعمل رئیس کانون دارای اختیارات و یا وظایف تعیینی می باشد. چنانچه آن وظایف و یا اختیارات قائم به شخص رئیس کانون نباشند.می تواند آنها را به نایب رئیس و یا هر یک از اعضای هیئت رئیسه بر اساس آیین نامه داخلی تقسیم وظایف هیئت رئیسه تفویض نماید.

۶-۲- معاذیر موجه مذکور در این دستورالعمل عبارتند از: فوت یکی از بستگان نسبی و یا سببی تا درجه اول از طبقه دوم. ابتلای به بیماری مانع حرکت یا مضر برای حرکت. حوادث قهری و وقایع خارج

از اختیار کارآموز و یا شرکت در آزمون های دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور می باشد.

۶-۳- در صورت تحصیل در خارج از کشور کارآموز ضمن درخواستی به همراه مستندات اثباتی به کمیسیون از طریق پروفایل شخصی تقاضای تعویق دوره کارآموزی را می نماید. کمیسیون کارآموزی می تواند حسب مورد حداکثر تا طول مدت معمول تحصیل در مقطع تحصیلی کارآموزی را تعویق نماید. این تصمیم باید به تأیید هیأت مدیره برسد.

۶-۴- در صورت ابطال پروانه کارآموزی توسط هیئت مدیره و یا دادگاه انتظامی کانون و یا انصراف کارآموز و یا اقدامی که به منزله انصراف است. صدور پروانه کارآموزی منوط به شرکت در آزمون ورودی و قبولی در آن و احراز شرایط قانونی است.

تبصره- منظور از اقدام به منزله انصراف. ترک غیر موجه کارآموزی به مدت ۱ سال با گزارش کمیسیون و تشخیص هیئت مدیره است.

دانلود پی دی اف پیش نویس دستورالعمل کارآموزی کانون های وکلای دادگستری

یک دیدگاه

  1. بی مدیریتی کانون وکلااخرش کاری میکنه که مجلس دوباره صدور وابطال پروانه را بده به وزارت اقتصاد فقط دنبال بهونه هستند که ازمون بگیرین وپروانه صادر نکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا