اخبار کانون هاویژه

توضیحات سخنگوی کانون وکلای یزد درباره برخی ابهامات خرید ساختمان جدید برای این نهاد

وکلاپرس- سخنگوی کانون وکلای یزد ضمن پاسخگویی به برخی ابهامات درخصوص خرید ساختمان جدید برای این کانون، شایعات مبنی بر مشاعی بودن واحدهای ساختمان خریداری شده را تکذیب کرد.

به گزارش وکلاپرس، انتشار خبر خرید یک آپارتمان برای مکان جدید کانون وکلای دادگستری یزد در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. از یک سو موافقان این تصمیم را در راستای صرفه‌جویی، حفظ منابع مالی و جلوگیری از اتلاف انرژی مدیران کانون در امور عمرانی می‌دانند و از سوی دیگر، مخالفان این اقدام هیأت مدیره کانون یزد را در راستای تبلیغات انتخاباتی برای برخی از نامزدها دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

محمدحسین سلیمیان، سخنگوی کانون وکلای دادگستری یزد، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس، ضمن تشریح جزئیات این اقدام هیأت مدیره، در صدد پاسخگویی به برخی ابهامات برآمد.

ساختمان کانون وکلای یزد اولین پروژه شهرک ۳۰ هکتاری

سخنگوی کانون وکلای دادگستری یزد با اشاره به سابقه خرید ساختمان برای این کانون گفت: کانون وکلای دادگستری یزد از زمان تشکیل تاکنون، در یک ساختمان استیجاری قدیمی باسازی شده -با کاربری مسکونی- فعالیت دارد. در زمان آغاز فعالیت هیأت مدیره دوره سوم، با افزایش اجاره بهای این ساختمان و طرح موضوع تخلیه مواجه شدیم. اگرچه مسئله به دلیل قرارگیری در شرایط کرونا و میانجیگری حل و فصل شد، اما بروز این اتفاقات زیبنده کانون نبود.

وی ادامه داد: در دوره فعالیت هیأت مدیره اول و دوم، نظراتی برای دریافت ملک یا ساختمان مطرح و ارزیابی شد. درنهایت زمینی با کاربری اداری در شهرک اداراتی که هنوز هیچ ارگانی در آنجا قرار نگرفته و ساخت و سازی نشده است، دریافت کردیم. به عبارت دیگر ساختمان کانون وکلای یزد اولین پروژه در این شهرک ۳۰ هکتاری است. گویا قرار است ارگان‌های دیگر از قبیل استانداری، دادگستری و… در این محل مستقر شوند و منطقه ای مشابه شهرک ادارات امیرکبیر اصفهان ایجاد شود.

ساخت ساختمان در زمین اداره شهرسازی ۷۰میلیارد تومان هزینه دارد

سلیمیان با اشاره به نظر موافق هیات مدیره اول و دوم جهت استقرار در این شهرک، گفت: این گروه معتقد بودند باتوجه به اینکه کانون به دنبال کسب سود و منافع نیست، این زمین ارزش ساخت و ساز دارد. باید در نظر گرفت که باتوجه به نوع کاربری این زمین، حتما باید طبق دستورالعمل‌های اداری ساخته شود و نقل و انتقال نیز با محدودیت مواجه است. علاوه بر این باتوجه به اینکه کانون نخستین ساختمان در این محل خواهد بود، هزینه های انتقال آب، برق، گاز و تاسیسات و آسفالت جاده و پیگیری ها و… دارد.

او افزود: باتوجه به متراژ مفید ۷هزار متری این زمین، برآورد تقریبی مجری از قرار هر مترمربع، ۱۵میلیون تومان است. لذا برای ساخت این محل حداقل باید ۷۰میلیارد تومان هزینه شود. اولا کانون وکلا چنین پولی در اختیار ندارد و ثانیا وقت مدیران صرف امور عمرانی خواهد شد. علی رغم پیگیری‌هایی که برای این زمین داشتیم، به نظرم ساخت آن توجیه اقتصادی ندارد.

بیشتر بخوانید:

مصوبه کانون یزد مبنی بر خریداری مصالح و انعقاد قرارداد با مجری، یک روز پیش از برگزاری انتخابات دوره سوم

وی با اشاره به رویکرد هیأت مدیره سوم کانون گفت: اگرچه این ایراد به ما وارد شده است که باید با آغاز دوره فعالیت، مصالح را خریداری می‌کردیم اما باید اعلام کنم که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ زمین از اداره مسکن و شهرسازی دریافت کردند و در اسفندماه همان سال بدون داشتن پروانه ساخت، کلنگ زنی و عملیات عمرانی آغاز شد. هدف از کلنگ زنی نیز شرط سه ماهه‌ای بود که در قرارداد کانون و اداره راه و شهرسازی برای شروع فعالیت درج شده بود.

این وکیل دادگستری گفت: به نظر می رسد هیأت مدیره در همان زمان می توانست مصالح، ملزومات و تجهیزات را خریداری کند. نکته جالب توجه آن که هیأت مدیره دوم در تاریخ ۴ تیرماه ۱۳۹۹ (یک روز پیش از برگزاری انتخابات) دستوری مبنی بر خریداری مصالح و انعقاد قرارداد با مجری به تصویب رسید. انعقاد قرارداد با مجری نیازمند اتمام طراحی بود که هنوز انجام نشده بود. از ازدیبهشت ۱۳۹۸ تا تیرماه ۱۴۰۰، زمین در اختیار هیات مدیره دوم بود اما چرا اقدامات عمرانی پیش نرفت و مصالح خریداری نشد؟

علت تأخیر ساخت و ساز در دوره هیأت مدیره سوم

او افزود: هیأت مدیره پیگیری های آن زمین را متوقف نکرد. به محض استقرار هیأت مدیره، از زمین بازدید صورت گرفت. حتی آزمایش قرارداد خاک در این دوره منعقد شد. طراحی ساختمان نیز به دلیل برخی ایرادات و البته مشخص نبودن ضوابط شهرداری و امور مربوط به کمیسیون ماده ۵ به درازا کشید.

سخنگوی کانون وکلای دادگستری یزد گفت: در اواخر سال ۱۴۰۰ تمام هزینه های نظام مهندسی و بخشی از هزینه های شهرداری را به صورت علی الحساب پرداخت کردیم و متعاقب آن قرارداد را با مجری نیز منعقد کردیم. به موازات این مسئله به دلیل کاهش ارزش پول و نوسانات اقتصادی، شروع به یافتن املاکی کردیم که امکان حفظ سرمایه کانون را داشته باشد.

 او ادامه داد: سرمایه موجود در حساب سپرده نمی تواند به موازات ارزش و قیمت ملک رشد داشته باشد. لذا املاک مختلفی را بررسی کردیم که بتواند کاربری‌های کانون یزد را پوشش بدهد. ما به لحاظ امنیتی و کاربری کانون، دنبال ملک دربست بودیم. درنهایت ملک فعلی خریداری شد.

بیشتر بخوانید:

خصوصیات ساختمان خریداری شده متعلق به کانون وکلای یزد

سلیمیان در پاسخ به چرایی تأخیر در خرید ملک گفت: توافق با مالک اواخر سال گذشته انجام شده بود اما درخصوص کارشناسی ملک، بحث هایی وجود داشت. از سوی دیگر سرمایه کانون برای خرید ملک کافی نبود و درصدد توافق با صندوق حمایت برآمدیم. این ملک در موقعیت بسیار خوبی قراردارد. از ۱۰ واحد آن، ۴واحد متعلق به صندوق حمایت و ۶ واحد نیز متعلق به کانون وکلای یزد است.

وی با تکذیب شایعات مبنی بر مشاعی بودن واحدها گفت: اگرچه در حال حاضر امکان تفکیک اسناد نیست، اما مالک متعهد به اخذ سندهای تفکیکی برای واحدها شده است. علاوه بر این صندوق حمایت به ما قول داده است به محض اینکه توانایی مالی پیدا کنیم، آن ۴ واحد را نیز از صندوق خریداری کنیم.

او با اشاره به مشخصات زمین خریداری شده گفت: متراژ زمین ۳۳۶ مترمربع و قریب به ۱۰۰ مترمربع زیربنای مفید آن است. در این ساختمان فضاهای موردنیاز کانون از قبیل استقرار تیم مدیریتی، کمیسیون ها، سالن کنفرانس و… پیش بینی شده است. این ساختمان نسبتا لوکس و مدرن، پارکینگ مناسبی نیز دارد و علی رغم کاربری مسکونی، طراحی اداری دارد. این ساختمان ۱ میلیارد تومان زیر قیمت کارشناسی خریداری شده است.

رسانه ای شدن قضیه قیمت ملک را بالا می برد

این وکیل دادگستری در پاسخ به چرایی عدم اطلاع رسانی به وکلا گفت: رسانه ای شدن قضیه، قیمت ملک را بالا می برد. ضمنا رسانه ای شدن دریافت کمک از صندوق حمایت نیز ممکن بود سبب لغو شدن این پروژه بشود.

او در پایان گفت: این اقدام کاملا به نفع کانون وکلای یزد بوده است و تمام قد از آن دفاع می‌کنیم. متاسفانه باتوجه به اینکه در جریان برگزاری انتخابات هستیم، شاهد رفتارهای هیجانی هستیم. درست نیست به خاطر خرید یک ساختمان مرزهای اخلاق را جابجا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا