اخبار

وکیل سهند نورمحمدزاده: به سهند گفته‌اند وسایلش را جمع کند تا به کهنوج کرمان برود و ۱۰ سال را در زندان آنجا بگذراند

وکلاپرس- حامد احمدی، وکیل انتخابی سهند نورمحمدزاده از جوانان معترض که در اعتراضات سال گذشته بازداشت شده بود، از ثبت دادخواست اعاده دادرسی برای موکلش خبر داده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از شرق، دومین فرجام‌خواهی سهند نورمحمدزاده، چهاردهم تیرماه در شرایطی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رد شد که پیشتر، همین شعبه اتهام محاربه او را رد و حکم اعدام را نقض کرده بود. با رد دومین فرجام‌خواهی، اتهام محاربه سهند نورمحمدزاده تایید شد ولی او به جای اعدام، به ۱۰ سال تبعید به کهنوج کرمان، ۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی و یک سال حبس هم به اتهام اخلال در نظم عمومی محکوم شد. همان زمان، وکیل او از پیگیری اعاده دادرسی خبر داد.

ثبت درخواست اعاده دادرسی پس از رد درخواست فرجام خواهی دوم

حامد احمدی، وکیل انتخابی سهند نورمحمدزاده  درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش، اظهار کرد: «پس از آنکه درخواست فرجام خواهی دوم ما در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رد شد، اقدامات لازم برای ثبت درخواست اعاده دادرسی را پیگیری کردیم و دیروز، درخواست اعاده دادرسی ما با استناد به بندهای (ت) و (چ) ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ثبت شد. در این بندها، قید شده که اگر «درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود» یا «عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد»، اعاده دادرسی متهمان حتی در صورت قطعی شدن احکام نیز پذیرفته خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

وکیل انتخابی سهند نورمحمدزاده درباره چرایی استنادشان به بند (چ) ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری نیز گفت: «آنجه سبب شد ما به این بند استناد کنیم و اعتقاد داشته باشیم که مجازات بیش از آنچه قانون تعیین کرده برای سهند در نظر گرفته شده، استنادات شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب است. این شعبه با استناد به ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی، سهند را محارب تشخیص داده است. این ماده مختص افرادی است که عمل ارتکابی آنان برای مقابله با حکومت اسلامی صورت گرفته باشد. همزمان قاضی دادگاه سهند را به اتهام اخلال در نظم عمومی هم متهم کرده یعنی برای یک عمل، ۲ مجازات تعیین شده است.»

هیچ موتورسیکلتی در صحنه، آتش گرفته نشده/هویت پرتاب کنندگان سنگ مشخص شده

او با اشاره به مصادیق مورد استناد شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای صدور حکم محاربه هم اظهار کرد: «آقای افشار در حکم صادره نوشته‌اند که سهند نورمحمدزاده یک ساعت تکاپوی خیابانی داشته است در حالی که کل فیلم تهیه و پخش شده در جلسه دادگاه، حدود ۳۰ دقیقه بود که سهند در کمتر از ۱۵ دقیقه آن حضور دارد. ایشان همچنین نوشته‌اند که سهند نورمحمدزاده اقدام به آتش زدن موتور کرده‌اند در حالی که هیچ موتور سیکلتی در صحنه آتش گرفته نشده که بتوان این فعل را به سهند منتسب کرد. قاضی افشار در بخش دیگری از پرتاب سنگ به ۲ بسیجی توسط سهند نورمحمدزاده نوشته‌اند در حالی که شخصی که سنگ پرتاب می‌کند، در فیلم مشخص است. هویت این فرد برای دادگاه عیان شده و اتفاقا با عفو رهبری هم پرونده‌اش مختومه شده است. ضمن آنکه آن ۲ فرد، هرگز در جلسه دادگاه علیه سهند شهادت نداده‌اند که قاضی فعل ارتکابی را به سهند منتسب کرده است. افزون بر این، در زمان پرتاب سنگ به این افراد، سهند اساسا در صحنه حضور نداشته و محل را ترک کرده و این در فیلم تهیه شده توسط ضابطان هم مشخص است.»

بیشتر بخوانید:

یک هفته تا تبعید به کرمان و پرداخت هزینه ۵ میلیونی

او درباره آخرین وضعیت موکلش در زندان نیز بیان کرد: «متاسفانه دیروز به سهند نورمحمدزاده در زندان قزل‌حصار گفته‌اند که وسایلش را جمع کند تا به کهنوج کرمان برود و ۱۰ سال را در زندان آنجا بگذراند. به او همچنین گفته‌اند که باید مبلغی بیش از ۵ میلیون تومان را به عنوان هزینه انتقال پرداخت کند. با خواهش و التماس توانسته‌ایم یک هفته فرصت بگیریم. من از مقامات قوه قضائیه خواهش می‌کنم به اعاده دادرسی ما توجه کنند و جلوی این روند را بگیرند.»

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا