اخبار کانون هاویژه

وکلای تبصره ماده ۴۸ در کانون وکلای کرمان ۴ یا ۵ نفر هستند که ۳ نفرشان بازنشسته شده یا فوت کرده‌اند

وکلاپرس- در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری کرمان که با حضور رئیس این کانون، معاون قضایی دادگستری کرمان و محمد جندقی کرمانی پور برگزار شد پیرامون جایگاه وکالت و رعایت اخلاق حرفه‌ای نکاتی نکاتی را به کارآموزان متذکر شدند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای کرمان آئین سیزدهمین تحلیف یکصد نفر از کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان کرمان روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه با حضور اعضای هیات مدیره، جمعی از مقامات قضائی استان، اساتید دانشگاه و خانواده‌های کارآموزان در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن کشاورزی استان کرمان برگزار گردید.

بیشتر بخوانید:

مجید شعبانی در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم و تقدیر از مقامات قضائی استان که دعوت هیأت مدیره کانون را اجابت کردند و همچنین تبریک ۲۰ آبان، سالروز تأسیس کانون وکلای دادگستری بیان کرد: کارآموزان محترمی که امروز به شغل شریف وکالت نائل می‌شوند پس از ثبت نام و قبولی در آزمون ورودی که توسط سازمان سنجش برگزار و گذراندن دوره طاقت فرسای کارآموزی به مدت ۱۸ ماه و همچنین آزمون اختبار کتبی و شفاهی و شرکت در مراسم معنوی تحلیف و ادای سوگند، موفق به کسب پروانه وکالت پایه یک می‎گردند و در راستای تحقق عدالت گام خواهند برداشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان ضمن تقدیر از زحمات کمیسیون کارآموزی و برنامه‌ریزی‌های فشرده آن جهت ارتقاء سطح علمی کارآموزان، اساتید اختبار و همچنین هیأت مدیره کانون بیان داشت: این مراسم و اینکه امروز در خدمت شما هستیم مرهون زحمات متقابل کانون و وکلا و دادگستری کل است و جا دارد تشکر ویژه از جناب آقای اسلامی، معاونت آموزش دادگستری استان کرمان داشته باشم که همواره در امر آموزش کارآموزان نهایت تلاش خود را معطوف داشته اند.

اگر وکیل شأن قاضی را رعایت نماید به طور قطع قاضی نیز شأن او را رعایت خواهد نمود

وی افزود: قسمنامه‌ای که امروز یاد می‌کنید نباید به طور نمادین در گوشه ویترین دفتر شما قرار گیرد بلکه بایستی همواره مفاد آن که یکی از مترقی‌ترین متن‌های حقوقی درباب اخلاق وکالت و شرافت وکالت و قضاوت است و همه جهات را در خود دیده مکرراً به صورت روزمره برای خود یادآور شوید.

شعبانی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق حرفه‌ای در وکالت در حقیقت همان رعایت نظامات، الزامات و مقرراتی است که مظهر آن سوگندنامه وکالت است، عنوان نمود: اخلاق در جامعه و در عرف با عنوان اخلاق عمومی مرسوم است اما بعضی حرف مانند وکالت وقضاوت، فراتر از اخلاق عمومی به واسطه سوگندی که یاد می‌کنند و ماهیت حرفه‌ای آن‌ها، با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان اظهار داشت: اگر وکیل شأن قاضی را رعایت نماید به طور قطع قاضی نیز شأن او را رعایت خواهد نمود و بزرگان و پیشکسوتان در باب رعایت شأن قضاوت به ما نکاتی را از جمله کسب اجازه هنگام ورود به محکمه، خاموش کردن تلفن همراه و مواردی از این قبیل انتقال داده‌اند که توجه به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

اینکه وکلا یا کارآموزان برای دریافت مشاوره به قاضی مراجعه می‌کنند، پسندیده نیست

وی تأکید کرد: برخی وکلا یا کارآموزان برای دریافت مشاوره به قاضی مراجعه می‌کنند که این مسئله با هر انگیزه‌ای باشد چه اینکه بخواهیم نظر قاضی را بدانند و چه اینکه در صدد بالا بردن اطلاعات خود باشند پسندیده نیست و وکیل دادگستری باید با همکار خود و کارآموز با وکیل سرپرست خود مشاوره کند و نباید نظر قاضی را قبل از طرح پرونده جویا شوند و این جزو اخلاق حرفه‌ای و کالت است.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان به دعاوی مطروحه در زمینه خانواده اشاره و عنوان کرد: یکی از مواردی که در سال‌های اخیر آسیب جسمی و معنوی از باب حیثیت و شئون وکالتی زده بحث عدم رعایت برخی موارد در دادگاه‌های خانواده است اما دخالت وکیل باید تا جایی باشد که بنیان خانواده‌ها و اساس زندگی آن‌ها را دچار خدشه نکند و اگر بالاترین حد رعایت این مسئله را مد نظر قرار دهید قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد.

شعبانی یادآور شد: در سطح استان تعامل خوبی بین کانون وکلا و دادگستری کل استان است و در سطح کشور نیز به لطف رئیس محترم قوه که باب هم‌اندیشی و گفت‌وگو را با تکیه بر تفاهم و تعامل داشته‌اند، بسیاری از مشکلات در حال حل و فصل شدن است و امیدواریم تا چند روز آتی، شاهد اجرایی شدن اصلاحات مد نظر کانون‌ها باشیم.

بصره ماده ۴۸ مقبول دستگاه قضائی نیز نمی‌باشد

وی به تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری اشاره و عنوان کرد: مسئولین قضائی همواره تأکید دارند این تبصره مقبول دستگاه قضائی نیز نمی‌باشد و وکیل مورد اعتماد قوه قضائیه، معنا و مفهوم خاصی پیدا می‌کند که زیبنده نظام قضائی در جمهوری اسلامی ایران نیست و ما اعتقادمان این است که با توجه به قانون اساسی و قانون آئین دادرسی کیفری، اتفاقاً حتی در مواردی که یک جانی هم تحت اتهام قرار می‌گیرد، باید با حضور وکیل انتخابی خود از خودش دفاع کند و شخصیت وکیل را با شخصیت متهم نباید سنجید و این از ویژگی‌ها و مختصات دادرسی عادلانه است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: در استان در رابطه با وقایع اخیر با مشکلات زیادی از باب اینکه یک لیست چهار یا پنج نفره از کانون وکلا که مورد تأئید دادگستری هستند مواجه بوده‌ایم که یکی از آن‌ها هم فوت و دو نفر نیز بازنشسته شده‌اند و این وضعیت مطلوب نیست و افرادی که تحت اتهام قرار می‌گیرند بعضاً ذهنیت خوبی نسبت به دادرسی‌هایی که در حال صورت گرفتن است پیدا نمی‌کنند چه اینکه هیچ اشکالی ندارد اگر با حضور وکیل انتخابی دعاوی تشکیل گردند و اتفاقاً بایستی باعث افتخار دستگاه قضائی باشد لذا تا اصلاح این روند، خواهشمندیم لیست کل وکلای دادگستری به عنوان افراد مورد اعتماد به محاکم معرفی گردند و به صورت مقطعی این مشکل حل شود.

دادسرا و دادگاه انتظامی کانون وکلا در برخورد با تخلفات انتظامی قاطع است

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با تأکید بر خود انتظامی سختگیرانه کانون وکلا عنوان کرد: رویکرد دادسرا و دادگاه انتظامی کانون وکلا در برخورد با تخلفات انتظامی قاطع است و در برخورد با وکلای متخلف هیچ گونه مماشاتی ندارد و شکایاتی که از مراجع قضائی و مردم واصل می‌گردد را به جد رسیدگی می‌نماید و جا دارد از دادستان محترم انتظامی کانون نیز تشکر گردد.

وی در پایان سخنان خود در باب رأفت اسلامی به گزیده‌ای از تذکره‌ الاولیاء عطار نیشابوری به نقلی از شیخ خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری اشاره کرد که می‌گوید: «نیمه شب دعا می کردم، ندا آمد که ای شیخ می خواهی درونت را به همه بنماییم تا همه از اطرافت پراکنده شوند؟ ندا را گفتم: می خواهی از مهر و رحمت و بخشش تو بگویم تا دیگر کسی عبادتت هم نکند؟ ندا آمد که نه تو بگو و نه ما!»

جندقی کرمانی پور: رفتار، پوشش و گفتار وکیل باید متناسب با شأن وکالت باشد

سید محمد جندقی کرمانی پور به عنوان سخنران ویژه مراسم تحلیف کارآموزان وکالت نیز طی سخنانی خطاب به کارآموزان جدید التحلیف اظهار داشت: امروز شما به خداوند قادر متعال قسم یاد می‌کنید که اصولی را رعایت نمائید و بر خلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهاری ننمائید و شرافت خود را وثیقه این سوگند قرار می‌دهید و لازم است سوگندنامه را سرلوحه کار خود قرار دهید و اجازه ندهید خللی در کارتان وارد شود.

وی افزود: رفتار، پوشش و گفتار وکیل باید متناسب با شأن وکالت باشد و با تجهیز خود به دانش حقوقی و قوانین روز و مشاوره با همکاران پیشکسوت، از شرافت و شأن و منزلت این حرفه پاسداری کنید.

وکیل پیشکسوت سید محمد جندقی کرمانی پور
وکیل پیشکسوت سید محمد جندقی کرمانی پور

این وکیل پیشکسوت در ادامه تأکید کرد: اگر مفاد سوگند را عمل کنیم و به آن وفادار باشیم و آن را نشکنیم در بین جامعه وکالت جاودانه خواهیم شد و با صداقت، شهرت و نیکنامی به دست خواهیم آورد و اگر نقص عهد کنیم خلاف آن را شاهد خواهیم بود لذا خواهش می‌کنم در جریان کاری خود، همیشه درستکاری، پرهیزگاری و صداقت در گفتار و کردار را پیشه خود ساخته و به آن وفادار باشید.

رئیس ادوار اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه طی دوران کارآموزی چه در دفتر وکیل سرپرست و چه در مراجع قضائی شخصیت وکیل شکل می‌گیرد و دانش او بالا می‌رود اذعان نمود: آنچه در این بین حائز اهمیت است اینکه تنها مطالعه قانون برای وکلا کافی نیست و نباید از توجه به نظامات دستورالعمل‌هایی است که هیأت مدیره کانون برای شما لحاظ می‌کنند غافل شوید.

بیشتر بخوانید:

وی بیان داشت: با تعامل با قوه قضائیه می‌توان کار را به درستی انجام داد نه با تقابل و حفظ شرافت وکالت به عهده شماست و ضرورت دارد در مراجع قضائی، بدون اجازه قاضی ننشینید، زمان دفاع برخیزید، در گفتار خود قاطعیت داشته باشید و بر خلاف احقاق حق منظوری نداشته باشید، کسی که به دفتر شما مراجعه می‌کند دچار تضییع حق گردیده و شما اسناد و اوراق او را می‌بینید اگر حق با او نیست آن را به گونه‌ای دیگر مطرح نکنید چه اینکه پول در آوردن آسان است اما پول سالم در آوردن مشکل، سعی کنید متناسب با زحمتی که می‌کشید حق‌الوکاله خود را دریافت کنید چرا که می‌گوئید شرافت من وثیقه این قسم است، شرافت خود را وثیقه گذاشته‌اید که امر کوچکی نیست و سعی کنید محافظ آن باشید.

معاون قضایی دادگستری کرمان: وکلا و قضات هر دو در راه مشترکی تلاش می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین محمد امیر ابراهیمی نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک سالروز تشکیل کانون وکلای دادگستری اظهار داشت: بعد از صحبت‌ها و توصیه‌های آقای جندقی، بخشی از صحبت‌هایم را حذف کردم والحمدلله امثال ایشان در میان شما کم نیستند که جایگاه وکالت و قضاوت را به نحو احسن درک کرده‌اند و به کارآموزان خود آموزش داده‌اند و این روش و منش تعاملی بین وکیل و دستگاه قضا می‌تواند حقیقت را آشکار کند و در کشف حقیقت کمک شایانی داشته باشد.

معاون قضایی دادگستری کرمان بیان کرد: خداوند در سوره توبه آیه ۱۰۵ می‌فرماید: «و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف می‌سازد» که از توجه به این آیه پی میبریم ما انسان‌ها در این دنیا علاوه بر اینکه خداوند بر اعمال ما ناظر است، پیامبر نیز بر اعمال و رفتار آشکار و پنهان ما احاطه دارد و علاوه بر این دو بزرگوار که خدا و رسولش باشند، مومنین نیز بر کارها و رفتارهای ما نظارت دارند و این مومنین ائمه و جانشینان بر حق نبی مکرم اسلام هستند که دین را با زجر ۲۳ ساله پیامبر در جامعه گسترش خواهند داد و جامعه را به سمت و سوی تعالی و ارزش‌های انسانی و معنوی سوق می‌دهند و یکی از این ائمه، امام زمان است که فرموده‌اند ما به ریز اعمال شما آگاهیم و یکی از خبرهای شما از نظر ما غافل نخواهد بود.

حجت الاسلام محمدامیر ابراهیمی
حجت الاسلام محمدامیر ابراهیمی

وی افزود: ما به هر صورت وارد شغلی شده‌ایم که در طول تاریخ افراد بزرگی و با جایگاه‌های رفیعی این عنوان را با خودشان همراه داشته اند که مایه افتخار جامعه بوده‌اند و مورد احترام همه مردم هستند و بدانید که اگر می‌خواهید شما هم سربلند باشید و از شما به خوبی و نیکی یاد کنند باید راستی و درستی را پیشه خود سازید.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی یادآور شد: از آنجا که وکلا و قضات هر دو در راه مشترکی تلاش می‌کنند و آن کشف حقیقت و احقاق آن در جامعه می‌باشد و همانگونه که می‌گویند وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت اند و اگر این دو بال به خوبی و همزمان کار کنند جامعه از امنیت بیشتری برخوردار است اما زمانی که خدای نکرده یک بال این فرشته که وکالت باشد حقیقت را وارونه در نزد قاضی منعکس کند و به قاضی در کشف حقیقت کمک نکند، روز قیامت نمی‌تواند جواب درستی داشته باشد.

این مقام قضائی در پایان ارزش واقعی کار وکلا را بسته به اعتبار نقش آن‌ها در تحقق عدالت دانست و عنوان کرد: شما سوگند یاد می‌کنید که مجری عدالت باشید لذا خواهش می‌کنم امرار معاش را فرع بر احقاق حق بدانید و اصل رعایت قانون که ضامن احقاق حق اصحاب دعوی است و باید به آن پایبند بود را مد نظر خود قرار دهید.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا