اخبارویژه

وکالت دولتی می شود؟

احتمال پایان استقلال کانون وکلا با قرار گرفتن کارکرد آن در حیطه وزارت اقتصاد

وکلاپرس– وکیل علیزاده طباطبایی، بابک پاک نیا و ابراهیم کیانی در گفت و گویی با شرق ابعاد و پیامد های مصوبه اخیر مجلس در خصوص نهاد وکالت را زیر ذره بین قرار داده اند.

به گزارش وکلاپرس در این گزارش که با عنوان «وکالت دولتی می شود؟» در روزنامه امروز شرق مورخ ۴ شهریور ماه منتشر شده است، عملکرد نمایندگان در تصویب طرح ها و لوایح مورد نقد گرفته شده و وکلا معتقدند پشت پرده چنین مصوبه هایی، منافعی برای نمایندگان وجود دارد و با تصویب این مققره ها دیگر فعالیت رایگان وکلا در پرونده های حقوق بشری ممکن نخواهد بود.

مشروح این گزارش را در ادامه آمده است:

با این مصوبه اقتصاددان‌ها باید در مورد مسائل حقوقی کشور نظر دهند

«ابراهیم کیانی» سخنگوی اسکودا، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، به هیئت مقررات‌زدایی مستقر در وزارت اقتصاد اشاره می‌کند که قرار است نظام اقتصادی کشور زیر نظر آن قرار گیرد و می‌گوید: «دقت کنید که هیئت مقررات‌زدایی در وزارت اقتصاد مستقر است و در مورد کسانی که در امر سرمایه‌گذاری و تولید و کسب‌وکار فعال‌اند نظر می‌دهد، اما اگر نظام حقوقی کشور را هم زیر نظر آنها ببرند، در واقع اقتصاددان‌ها باید در مورد مسائل حقوقی کشور نظر دهند. مثل اینکه نظام پزشکی را زیرمجموعه نظام حقوقی ببریم. اینها هر کدام ساختار جداگانه‌ای دارد و ما هم نمی‌دانیم این دو چه ارتباطی با یکدیگر دارند. الان کسانی که اصلا در نظام حقوقی تحصیلات، دانش و تجربه‌ای ندارند قرار است برای آن اظهار‌نظر کنند و نحوه صدور و ابطال پروانه‌ها را تحت نظر داشته باشند».

بیشتر بخوانید:

اینها قانون اساسی را تغییر دادند

طبق گفته‌های سخنگوی اسکودا، «بر اساس این مصوبه هیئت مقررات‌زدایی صلاحیت دارد که در مورد کانون‌های وکلای دادگستری اتخاذ تصمیم کند، در حالی که کانون‌های وکلای دادگستری ماهیت حقوقی-‌قضائی دارند و ماهیت اقتصادی ندارند. بر همین اساس هم سیاست‌های کلی نظام و فصل سوم قانون اساسی از حقوق ملت صحبت کرده است. اما در واقع بحث مباحث اقتصادی کجای این ماجراست؟ وقتی هیئت مقررات‌زدایی در رابطه با کانون وکلای دادگستری صلاحیت پیدا می‌کند، یعنی اینها قانون اساسی را تغییر دادند و آمدند ماهیت کانون وکلا را از فصل سوم به فصل چهارم بردند. نکته دوم اینکه عملا هیئت مقررات‌زدایی برای کانون قاعده وضع خواهد کرد و ما یکی از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد خواهیم شد. ما مجری تصمیمات هیئت مقررات‌زدایی می‌شویم که این استقلال کانون وکلا را نقض می‌کند. وقتی قانون‌گذار می‌خواهد قانون وضع کند اول باید ذی‌نفع‌ها بیایند بحث و جمع‌بندی کنند، نه اینکه طرح کارشناسی شود و در صحن مجلس مطرح کنند. این طرح را برخی اقتصاددان‌ها انجام دادند و ماهیت حقوقی‌-قضائی را به ماهیت اقتصادی تغییر دادند. ما اطلاعات کانون را به شکل شفاف در دستگا‌ه‌هایی که قوه قضائیه گفته بارگذاری می‌کنیم ولی آنها می‌گویند کانون باید زیر مجموعه وزارت اقتصاد بیاید».

با تصویب مقررات‌زدایی کانون عملا منحل می‌شود

پیرو صحبت‌های اخیر یکی از نمایندگان عمران مجلس که اعلام کرده بود دولت می‌تواند کانون وکلا را منحل کند، کیانی اشاره می‌کند: «الان همین کار را کردند و همین هم شد. الان هیئت مقررات‌زدایی برای کانون‌های وکلای دادگستری تصمیم می‌گیرد. الان به نظر ما با تصویب مقررات‌زدایی کانون عملا منحل می‌شود و دیگر کانون وکلایی در کار نیست. وقتی هیئت مقررات‌زدایی برای ما قاعده وضع کند که دیگر کانون وکلای دادگستری نمی‌شود. الان هم که این مصوبه تصویب شده و منتظر شورای نگهبان هستیم که امیدواریم شورای نگهبان برای پاسداری از حقوق ملت این را تصویب نکند».

بیشتر بخوانید:

ما مشکلی با شفافیت نداریم، اما ما از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم که مورد تفحص قرار بگیریم

در ماه‌های اخیر بحث لوایح و مصوبه‌های مختلفی مطرح شد که اجرای هر کدام به شکلی فضا را برای کانون وکلا تنگ‌تر می‌کرد. یکی از آنها طرح تحقیق و تفحص از آن بوده که سخنگوی اسکودا در مورد آن می‌گوید: «ما مشکلی با شفافیت نداریم، اما ما از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم که مورد تفحص قرار بگیریم. این موضوع برای جایی است که بودجه عمومی دارد؛ ما یک نهاد خصوصی هستیم که بازرس و هیئت‌مدیره داریم. ناظرمان هم قوه قضائیه است که هر زمان لازم باشد این قوه روی ما نظارت می‌کند. نگاهی آمده که اگر ادامه‌دار باشد دیگر نام و نشانی از کانون‌های وکلای دادگستری نخواهد ماند. با از بین رفتن خود کانون، دیگر وکیل مستقل هم معنا ندارد. وقتی وکیل مستقل معنا نداشته باشد یعنی حقوق ملت نقض خواهد شد».

ایران تنها کشوری است که اقتصاددان می‌خواهند نظام حقوقی کشور را تغییر دهند

کیانی، سخنگوی اسکودا، در پایان اضافه می‌کند: ایران تنها کشوری است که برخی اقتصاددان می‌خواهند نظام حقوقی کشور را تغییر دهند و این تغییر ماهیت حقوقی ندارد. حتی قوه قضائیه هم این نگاه را قبول ندارد و متأسفانه کسانی در حال انجام این کار هستند.

بیشتر بخوانید:

تحقیق و تفحص هم کردید نتیجه چه خواهد شد و ضمانت اجرای آن چه چیزی خواهد بود؟

طبق گفته‌های وکلا، پیش از این کانون وکلا شاهد این میزان طرح‌های محدودکننده استقلال مثل تحقیق و تفحص نبوده است. موضوعی که بابک پاک نیا، وکیل مدافع پایه‌یک دادگستری نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «کاری که الان انجام می‌شود مسبوق به سابقه نبوده است. یعنی در این دهه‌هایی که کانون وکلا وجود داشته هیچ‌وقت چنین طرحی نداشتیم که دولت وقت بخواهد از کانون وکلا تحقیق و تفحص کند. در حال حاضر هم قوانین چنین اجازه‌ای به مجلس نمی‌دهد. ما هیچ‌وقت از بودجه عمومی برای کانون استفاده نمی‌کنیم. تمام سرمایه کانون از خود وکلای دادگستری است. ما یک ریال از بودجه عمومی را استفاده نمی‌کنیم و مشخص نیست این تحقیق و تفحص چه معنایی می‌دهد. با توجه به ترکیب این گروه‌های ارائه‌دهنده چنین طرح‌هایی، می‌بینیم اینها در گذشته هم اظهاراتی داشتند که متأسفانه اغلب، تسلط کامل بر قانون هم ندارند و نسبت به کانون هم جبهه‌گیری بالایی دارند. بنابراین نتیجه همین چیزی می‌شود که می‌بینیم. از این افراد باید پرسید تحقیق و تفحص هم کردید نتیجه چه خواهد شد و ضمانت اجرای آن چه چیزی خواهد بود؟ این موضوع نشان می‌دهد که چنین طرحی بیشتر شو است. در صورتی که مجلس باید نهاد قانون‌گذاری صحیح باشد».

افرادی که پنج یا شش بار در آزمون کانون وکلا شرکت کردند و پذیرفته نشدند

کانون وکلا باید طبق برنامه توسعه هفتم و مصوبه جدید، صدور و ابطال پروانه وکالت را از طریق درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد انجام دهد که همین خبر احتمال پایان استقلال این نهاد را بالا می‌برد. موضوعی که در روزهای گذشته نگرانی بسیاری از وکلا و افراد حقوقی را برانگیخته است. پاکنیا به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند سال قبل افرادی اظهارنظرهایی نسبت به کانون داشتند و بعد مشخص شد اینها افرادی هستند که پنج یا شش بار در آزمون کانون وکلا شرکت کردند و پذیرفته نشدند. وقتی ما سوابق آنها را دیدیم متوجه شدیم مردودی‌های آزمون وکالت هستند. چون نتوانستند در آزمون‌های مختلف قبول شوند، علیه کانون صحبت کردند که کانون انحصارگر است. در حالی که برای تعداد اشخاص پذیرفته‌شده در آزمون کارآموزی دو نماینده از دادگستری و یک نماینده از کانون وکلا همیشه حضور دارد. بنابراین اگر حرف از انحصارگری باشد، باید این نسبت شامل دادگستری می‌شد، چون دو نماینده از دادگستری و یکی از کانون است. در پوشش این حرف‌های پوپولیستی هم اقدامات دیگری انجام می‌شود. یک‌سری بحث شخصی دارند و عده‌ای هم از این موقعیت استفاده کردند و عملا در سایه شعارهای پوپولیستی به سراغ استقلال نهاد وکالت رفتند. نهایتا الان کاری می‌کنند که برخلاف قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام است. اینها اصل تفکیک قوا را از بین می‌برند. در کجای دنیا کانون وکلای دادگستری زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی است؟ حرف هم که می‌زنیم می‌گویند این وکلا دنبال این هستند که دست زیاد نشود و از ادبیات خارج از عرف استفاده می‌کنند. آش به قدری شور شده که معاون رئیس‌جمهور نامه‌ای به مجلس زده که این قوانین و طرح‌ها درخصوص حذف آزمون کارآموزی امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود این‌طور به کسی پروانه پایه یک و دو داد. گفتند پذیرش کنید که همین باعث شد تعداد بالا برود، اما بعد از آن هم نباید آزمونی بگیریم تا میزان دانش آنها را بسنجیم؟».

با این مصوبه دیگر نه شأنی برای وکلا و نه برای وکیل دادگستری باقی نمی‌ماند

مجلس در طرحی اعلام کرده در آزمون سردفتری مردودی نداشته باشیم و نمرات آن را با میزان کارآموزی افراد متناسب کنیم؛ در حالی که این موضوع هم امکان به وجود آمدن تبعاتی را خواهد داشت و پاکنیا به همین موضوع اشاره می‌کند: «دقیقا این کار را با سردفترها هم انجام دادند. وقتی ما این اندازه سردفتر داشته باشیم نتیجه آن چه می‌شود؟ بنابراین در سایه شعارهایی مثل انحصارطلبی و عوام‌فریبی کارهای دیگری صورت می‌گیرد که دودش به چشم مردم خواهد رفت. با پایان استقلال کانون، آیا یک وکیل غیرمستقل جرئت می‌کند پرونده مهم بگیرد و از موکلش با شهامت دفاع کند؟ اگر چنین کاری انجام دهد امکان دارد پروانه‌اش را از دست بدهد. در این شرایط مجبور است منافع خود را ارجح بر منافع موکل در نظر بگیرد که همین مشکلات زیادی را به بارخواهد آورد. باید همه به این موضوع توجه داشته باشیم، چون کم‌کم امکان دریافت وکیل مستقل از دست می‌رود. قطعا عقل می‌گوید یک وکیل مستقل که وابسته به هیچ رکن سیستم اجرائی نباشد باید در کنار مردم قرار گیرد. اگر شورای نگهبان عملا این مصوبه را تأیید کند، دیگر استقلالی از کانون وکلا نخواهد ماند؛ چراکه دیگر کانون راجع به هیچ‌کدام از وکلای دادگستری حق دخالت ندارد. با این مصوبه دیگر نه شأنی برای وکلا و نه برای وکیل دادگستری باقی نمی‌ماند».

بیشتر بخوانید:

یکی از نگرانی‌های حال حاضر وکلا و موکلانی که وکیل داوطلب دارند، همین ماجرای از بین رفتن استقلال کانون است؛ زیرا با محدودیت بیشتر وکلا، احتمال فعالیت‌های داوطلبانه وکلا از بین خواهد رفت. پاکنیا در پایان اشاره می‌کند: «الان با طرح‌های مختلف استقلال کمی برای ما باقی مانده بود، اما همین مقدار هم باعث شده بود خیلی‌ها داوطلبانه فعالیت کنند و حضور داشته باشند، ولی بعد از این دیگر نمی‌توان از وکلا توقع داشت حضور این‌چنینی داشته باشند».

 پشت این دعاوی منافعی وجود دارد که به دنبال آن هستند

«سیدمحمد علیزاده‌طباطبایی» از درگیری سال‌های طولانی با کانون می‌گوید و به اظهارات نماینده عمران اشاره می‌کند که گفته بود دولت می‌تواند کانون را منحل کند: «متأسفانه در سال‌های گذشته مدیران اجرائی با کانون وکلا درگیر بودند، اما تا این حد برخورد حق‌به‌جانب هیچ‌وقت وجود نداشته است که با یک نهاد قانونی که اعتبار بین‌المللی برای دستگاه قضائی کشور دارد چنین برخوردی شود. اول اینکه با مشاوران قوه قضائیه یک رقیب غیرقانونی برای آن ایجاد کردند و بعد هم که آن را در مجلس تصویب کردند. کانون وکلا یک کانون صنفی است. پیرو گفته‌های عضو کمیسیون عمران هم مجلس در همه زمینه‌ها می‌تواند قانون‌گذاری کند. می‌تواند قانون وضع کند و کانون را منحل کند. به هر جهت همه خلاف قانون اساسی است. قانون اساسی وکالت را به رسمیت شناخته ولی پشت این دعاوی منافعی وجود دارد که به دنبال آن هستند. الان بالای صد هزار نفر وکیل در کشور هستند و به نظر انگیزه‌هایی وجود دارد که می‌خواهد این جامعه فرهیخته را مقابل سیستم قرار دهد وگرنه اینها حرکات طبیعی به نظر نمی‌رسد. شما فرض کنید صد هزار نیروی فرهیخته ببینند اصل شغلشان به خطر می‌افتد».

بیشتر بخوانید:

طبق هیچ قانونی نمی‌توان اصل وکالت را منحل کرد

این وکیل در پایان به فعالیت وکلای حقوق‌بشری و داوطلبانه اشاره می‌کند: «طبق هیچ قانونی نمی‌توان اصل وکالت را منحل کرد. کانون وکلا یک کانون صنفی است. ممکن است برای آن قانون وضع کنند ولی نمی‌توانند بگویند وکلا دیگر کار نکنند. وکلای حقوق‌بشری همیشه در صحنه بوده‌اند، خودِ من در سال ۸۸ بیش از ۵۰۰ پرونده را رایگان وکالت کردم که عکس‌العمل‌های زیادی از قوه قضائیه و دستگاه قضا دیدم. اما الان خیلی از دوستان و همکاران این پرونده‌های حقوق‌بشری را رایگان می‌گیرند و دنبال احقاق حق هستند و نمایندگان مجلس و قوه قضائیه نمی‌توانند مانعی برای اینها ایجاد کنند…».

منبع: شرق

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. جناب علیزاده طباطبایی، بابک پاک نیا و ابراهیم کیانی
    از طرف عضو کوچکی از دانش آموختگان حقوق عرض میکنم ؛نقد و پاسخ در مورد فرمایشات شما بسیار است ،لیکن صرفا به یک جمله شما اشاره میکنم .شما فرمودید«…بخاطر پاسداری از حقوق ملت تصویب نشود» چرا فکر میکنید ملت به حمایت شما نیاز دارد! کسی باور میکند که شما بخاطر دلسوزی مردم ،خود را به اب و اتش میزنید؟!قطعا مصوبات مجلس به نفع احاد جامعه بخصوص قشر ضعیف و متوسط جامعه است که مورد حمایت مردم میباشد. شک نکنید.

    1. آقای حسین من هم به عنوان یک جوان بخت برگشته که همه ی جوانی را پای درس خواندن گذشتم ولی الان با طرح تسهیل در نقطه ی صفر قرار گرفته ام به شما می گویم شما هم به فکر خودت هستید…. شما هم به فکر ملت نیستید….شما می خواهید بدون کنکور دانشجو شوید و بدون ازمون ورودی وکیل شوید…. ما قربانی تنبلی و زیاده خواهی شما هستیم… ملت ایران به ویژه ملت ضعیف مشکلات بسیار بزرگتری از وکالت دارند… ملت ایران اصلا نمی دانند چه تغییر و تحولی در حوزه ی وکالت در حال روی دادن است… بخشی قابل توجهی از مردم ایران اصلا در طول عمرشان پایشان به دادگاه نمی افتد…. افزایش وکلا تالی فساد است. افزایش آمار طلاق که به عینه در دفتر اسناد دید هام از تبعات افزایش بی رویه وکیل است…. شما که مدعی هستید به فکر مردم هستید در همین دو سال که تعداد وکلا افزایش یافته حق الوکاله ریالی کاهش پیدا کرده؟؟؟؟؟

      1. افزایش وکیل چه ربطی به افزایش طلاق داره آخه😂😂😂 بهتر بگید وضع بد اقتصاد و بیکاری و نداشتن درآمد کافی باعث طلاقه. الانم کسی پول وکیل نداره که بگیرتش اونایی که دستشون به دهنشون می رسه وکیل می گیرن وگرنه قشر ضعیف باید بسوزند بسازنن.
        بعد شما که حرف از امتحان می زنید سوالات امسال کانون بررسی کنید و رضایت داوطلبان خود استادان رشته حقوق به سوالات ایراد وارد کردن، سوالات امتحان باید چارچوب داشته باشه نه اینکه از هر کجا خواستن یه سوالی دربیارن. منم موافق افرایش وکلا نیستم، اما الان برای کاری بخوای وکیل بگیری یه رقم نجومی بهت می دن پرداخت کنی، کسی که درآمد چندانی نداره باید از کجا این مبلغ بیاره، حداقل تعداد وکلا باید به حد نصاب برسه تا این مشکل حل بشه. من خودم شخصی می شناسم چون وکیل نگرفته بود با حقوق آشنایی نداشت در اوج پیری باید می رفت زندان چند میلیارد پول می داد. حکمش در مرحله صدور بود. کمک کردیم وکیل گرفت تا حدودی مشکلش حل شد.

        1. خانم سحر یه وکیل از طلاق نون می خوره….البته افزایش وکیل می تونه منجر به افزایش طلاق بشه …. البته منکر بقیه ی موارد که شما فرمودید نیستم…. هر چه قدر وکیل افزایش پیدا کنه باید همون قدر پرونده باشه….. اگه نماینده های مجلس می گن وکالت کسب و کار برید رقابت کنید معنی ش یعنی این که از هر چیز کوچکی پرونده بسازید. وکیل از صلح و آشتی نون نمی بره… افزایش پرونده های ورودی افزایش طلاق، اطاله دادرسی از تبعات افزایش وکیل… حتی یه تحقیقی مرکز پژوهش های دادگستری استان زنجان انجام داده بود در مورد نقش وکلا در افزایش طلاق. دوست عزیز من قبل از تحویل گرفتن سردفتری، چند ماه کاراموز وکالت بودم، به عینه دیده بودم وکلایی که نجومی می گرفتن و مردم هم پول می دادن مردم ما حتی برای پرونده ی ساده ایی مثل نفقه حاضر نبودن به وکلای جوان که مبلغ کمی دریافت می کنند مراجعه کنند‌. مطمئنا افزایش وکلا منجر به پایین آمدن نرخ حق الوکاله نخواهد شد. دولت می تونست برنامه های دیگری بگذارد برای مثال کارآموزان وکالت در دوران کارآموزی از دولت حقوق بگیرند کار وکالت مردم فقیر را انجام دهند. که صد البته بودجه ی همچین کارهایی ندارد.

  2. نباید چنین اتفاق غیر قانونی صورت بگیرد . واضح است که عدالت اهمیتی ندارد .و الا از برخی نماینده های مردم بعیده لجبازی کردن ک خلاف قانون اساسی عمل کردن.

  3. کدوم استقللا ل کدوم پرسپولیس .شما اگه خیر بودین تو اوج گرما ازمون برگزار نمیکردین یا به فور انتقام گیری از داوطلب بیچاره نبودین …منی که هیچ شغلی ندارم ۳۷ سال سنمه یه تحصیلکرده بیکارم تا کی خانواده تشکیل ندم؟ باوجود معضلات اقتصادی تاکی بدون شغل باشم ؟ شما ها میلیاردی کاشت و برداشت داشتین و مزرعه خودتون تو استقلال خودتون میبینین ولی به فکر امثال من نیستین !! خدایی بالاسره وهمه اعمال و نیات قلبی انسانهارو شاهده ….من از جناب اقای نقدعلی سپاسگذارم که پدرانه و دلسوزانه به فکر ما بود و تلاش مستمر درراه احقاق حق از کانون انحصارگر رو انجام دادن .انشالله که خدا خیرشون بده و توفیق الهی نصیبشون بشه .حرف دل همه ما هارو گفتن .

    1. ببخشید آقای عسگری من هم ۳۷ ساله هستم. یه سردفتر بی کار هستم در آمدم از سردفتری حتی اندازه ی کارمند نیست. ده ساله ازدواج کردم ولی به خاطر شرایطم حتی به مادر شدن فکر نمی کنم‌ . تمام عمرم سر درس رفته. الان نشستم برای استخدامی مطالعه می کنم‌. آقای عسگری من برای وکالت و سردفتری ۴ سال تمامی شب ها تا صبح بیدار بودم…. چرا بعد از من باید کیلویی وکیل بردارند و عده ایی مطالعه نکرده وکیل شوند؟؟؟؟ برادر بزرگوار آیا این ظلم در حق من نیست… البته شرایط سردفتری به مراتب بدتر از وکالت هست و هیچ آینده ایی من برای خودم متصور نیستم… برادر بزرگوار خواسته ی شما نامعقول هست… آقای عسگری در جاهای دیگر مثل برخی مشاغل آزاد و ویا کارگاه و کارخانه ها به شدت به نیروی کار نیاز دارند… شماها هدفتان شغل با پرستیژ بالا است و ایا نباید برای این شغل زحمت بکشید؟؟؟؟ تو هر روستا یه دانشگاه زدن و ترمی ۵۰ نفر دانشجو جذب می کنند ببخشید همه ی این افراد باید وکیل شوند تا مشکل بی کاری این خیل عظیم حل شود؟؟؟ آیا عقل سلیم این موارد را می پذیرد.

      1. به نظر من کار خوبی کردن استقلالو این نهاد ازش گرفتند، چون این نهاد خیلی خودکامه شده بود، ملاک ندادن امتحان نیست.همه دستگاه های اجرایی امتحان و مصاحبه دارن اما کانون وکلا یه جوری سوالات می پیچونه خود استادا از جوابشو مطمئن نیستن، اونایی که تمام عمرشون حقوق تدریس کردن شکایت دارن، بعد شما می گید همه باید مگه وکیل شن🙄 حرفتون منطق نداره قرار نیست ما جور بی تدبیری این نهاد بکشیم. بعد نهاد وکالت کردن وکلا مرکز و کانون وکلا هر کدوم جدا امتحان می گیرن، بعد وکلا مرکز میگه کانون وکلا تخصصی تره، اسم وکلا مرکزم بیان می کنه امتحان مشاوران مرکز قوه قضاییه، کدوم نهادی خودشو و کارآموزانشو پایین میاره، خوب این دو تا ادغام کنید، چرا درجه بندی می کنید کیفیت کارآموزیو اگه خودتون دارای تخصص کم تر از وکلا میدونید چرا کارآموز جذب می کنید، این حرف نوعی تحقیر کارآموزان وکالت محسوب میشه😐😑 بعد مجلس نماینده ملت محسوب میشه هر چیزی تصویب می کرد، کانون وکلا نه تنها تبعیت مثل بقیه دستگاه ها نمی کرد بلکه راه خودشو می رفت، انگار این مجلس که باید بره زیر نظر کانون وکلا😂😂 دیگه مجلس مقصر نیست هر چقدر بهشون متذکر شد کار خودشونو کردن، مجلسم کاغذشونو پیچید🙃 حالا باید کمپین اعتراضی بزنن.
        بعدم بنظرم کسی سواد داره بره دنبال شغل دولتی حداقل ثبات داره، من خودم مصاحبه دعوت شدم می خوام کارمند دولت بشم حداقل حقوقش ثابته با سوادم باشید ترفیع داره، نه مثله این نهاد که خون به جیگرت می کنه درآمد ثابتی هم نداره. اونایی هم که درآمد نجومی دارن دستشون به جاهایی بنده یا وکلا توانمندی هستن، تا بخواید ماهر در وکالت بشید پیر شدید🙂

        1. خواهر عزیز ببخشید کانون وکلا باید جور دانشگاهای بی کیفیت بکشه!!! خوب دانشگاه‌ها را ساماندهی کنند… در ثانی منظورتون کدوم قانون… طرح قرار گرفتن وکالت در وزارت اقتصاد فعلا در مجلس تصویب شده ولی به شورای نگهبان نرفته… یعنی هنوز قانون نشده… آن شالله شورای نگهبان ردش می کنه… ادارات دولتی گنجایش برای تمامی حقوق خوانده ها را داره.

  4. خب وقتی یک وکیل که نه کلیت وکلای عصاقورت داده باحق الوکلای نجومی ازصفرتاصد وکالت کشورراارثیه پدری تلقی میکنند وارسطو ومونتیسکو راهم تابع ومجیزگوی این عصاقورت داده ها نباشندبیسواد ورهگدرخیابانی خطاب میکنند وبرای مقابله بامصوبات مجلس درواکنش به شکستن انحصاروسوادوحقوقدانی مادرزادوموروثی چهارزبان بازکراواتی میایندازمونی برگرارمیکنند باسوالات غیراستاندارد چهارپنج خطی سوال وهشت خطی گزینه ها بامضمون معروف پیداکنیدپرتقال فروش رابرای یک سوال تستی چهل ثانیه ای انهم ببش ازنصف سوالات رامردمی بودن وغیرعقده ای بودن وباسوادوحقوق دان بودنشان ثابت میشه حالا جداازاون کلمات توهین امیزتان که ازدهن گشادتان درموردنقادان این شغل پرچرب انحصاریتان بیرون میریزه چون بیشترحقانیت داوطلبین رامیرساند وسدمحکمترعدم وروداغیاربه داخل قلعه انحصاری اباواجدادیتان را… اگراین گفته شمادرست باشدکه کسی که سالها حقوق خوانده وکارشناسی یاارشدحقوق گرفته ازیه امتحان ورودی شش هفت بارقبول نشده بایدبه کیفیت ان ازمون شک کرد نه به هوش وسوادکسی که صدوچهل یاصدوهفتاد واحدانواع دروس حقوقی پاس کرده وازمون قراربوده ازهمون دروس پاس شده باشد پس اگرمجلس این ازمون رابه وزارت ورزش محول کنه عادلانه ترازکانون حق الوکاله های انچنانی بخاطرعدم تناسب امارمردم ووکیل وپرونده های تلنبارشده درکمد وکلایی باسوادموروثی شما که بارهاشاهدپیشنهادشون برای نوشتن لایحه پرونده های داخل کمد درمقابل دریافت پونصدهزار به لیسانسهای بیسوادشش سال مردودی. عدم پذیرش انها بوده ام

    1. آقا بابک شما خبر از کیفیت دانشگاه‌ها دارید؟؟؟؟؟ من چندین سال در یک دانشگاه حق تدریس بودم دانشجویان اصلا کتاب یا جزوه تهیه نمی کردن نمونه سوالات ۴ یا ۵ سال را مطالعه می کردنند و با نمره بالا واحد را پاس می کردن. همین دانشجویان الان مدعی هستند و بدون ازمون وارد دانشگاه شدن و بدون ازمون هم می خواهند وکیل بشوند… بعید می دانم حتی حال و حوصله رفتن به دادگاه‌ها و جنگیدن برای پرونده را داسته باشند.

    2. شما ادعا می‌کنید دروس حقوقی پاس کرده‌اید؟! حاضرم قسم بخورم امثال شما برای درس مهمی مثل حقوق مدنی ۳ در بهترین حالت یک جزوه ٢٠ یا ١٠ ده صفحه‌ای خونده باشید! این خانم سردفتر راست میگه چرا باید یکی که دانش‌آموخته دانشگاه تهران، شهید بهشتی یا علامه طباطبایی هستش و از ب بسم الله رشته حقوق اساتید دانشگاهش نه یه کتاب بلکه گاهی دو یا سه کتاب، منبع درسیش بوده با شمایی که ١٣٢ واحد درسی مقطع کارشناسی رو تو ده تا جزوه پاس کردی، یکی باشه؟!
      مثلاً، خودم برا درس تجارت سه (حقوق اسناد تجارتی) استادمون مرحوم دکتر کورش کاویانی خودش صاحب تألیف بود یا برا درس حقوق تجارت دو (شرکت‌های تجارتی) جناب آقای دکتر محمدرضا پاسبان مؤلف و کتابش منبع امتحان بود یا استاد دکتر ضیایی بیگدلی در مورد درس حقوق بین‌الملل کدومتون کتاب به اون قطوری منبع درسیتون در مقطع کارشناسی بوده که الان سینه چاک یه مشت نماینده انقلابی بیسواد هستید و انتظار دارید که بدون آزمون، کارآموز وکالت بشید؟!
      با احترام
      دانش آموخته دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی

      1. آقای عزیز حالا که با سوادی توی جامعه حتما کسان بیشتری بهت مراجعه می کنند چرا وقتی قوی هستی از رقابت می ترسی

  5. مجلس همانطور که اختیار قانونگذاری در تمام امور را دارد و یا در زمینه ای که قبلا قانونگذاری کرده است متعاقبا حسب مقتضیات زمان می تواند قانون صادره را حذف یا اصلاح نماید.کانون وکلا هم که خدمات عمومی را انجام می دهد و با حق و حقوق ملت سرو کار دارد مردم از طریق نمایندگان مجلس که وکلای آنها می باشند در مجلس قانونگذاری می کنند.

    1. این حرفی که میزنی در مورد یه مجلس با نمایندگان باسواد هستش نه مجلسی که نماینده‌اش به صورت غیرقانونی در خط اتوبوس BRT (= تندرو) حرکت میکنه با سیلی تو گوش سرباز بینوا مینوازه. منظورم عنابستانی، نماینده مجلس هستش! نه مجلسی که نماینده ش نقدعلی هستش که هنوز نمیدونه که کانون وکلا یک نهاد مستقل از حاکمیت هستش هر چند که با بدنه اصلی حکومت (= قوه قضائیه) از نظر احقاق حقوق مردم در ارتباط هستش. نه مجلسی که نماینده‌اش کارشناسی برق داره و رفته یه کارشناسی ارشد آبکی علوم اقتصادی گرفته و یه دکتری اقتصاد اسلامی از یه کشور دوزاری جنوب شرق آسیا (= زنگنه) و چنین شخصی که رشته تحصیلیش ربطی به حقوق نداره و تازه وضع اقتصادی مردم الان اینی هست که می‌بینید، میخواد برا وکلا و کانون وکلا تصمیم‌گیری کنه! چون میخواد با اینجور کارا برا دوره بعدی انتخابات مجلس با خودشیرینی رأی عوام الناس رو کسب کنه.
      موفق و پیروز باشید.

  6. در سال ۱۳۲۸ یا ۱۳۲۹ که آقای جرج موریس، رئیس وقت IBA، به ایران آمده بود، به سیدهاشم وکیل (= رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز) گفته بود آیا شما مستقل هستید؟ ایشان گفته بود خیر ما هنوز زیر نظر وزارت دادگستری هستیم. آقای جرج موریس هم گفته بود پس هنوز شما محجورید و رشد نکرده‌اید. همین حرف باعث شد که مرحوم دکتر مصدق پیگیر استقلال کانون وکلا شود که موفق نیز شد.

  7. دوستان نگران نباشید ما لشگر بی‌سوادان ( به قول شما ) وقتی مستقر شدیم ( وکیل یا سر دفتر ) حاضریم خدمتتون پرونده ارسال کنیم ( درصدی ) که بیکار نباشید یک سفره پهنه همه با هم میخوریم فقط لعنت به کسی که با دهن از پارچ آب بخوره ، تک خوری هم نداریم 😂

    1. این هم از سطح ادب و درک شغلی از مدعیان شغل مقدس وکالت..
      قابل توجه مجلس که میگه افزایش وکیل باعث کاهش هزینه میشه

    2. سلام خلاصه من حقوق دان با کارهای مجلس و با این اوضاع وکالت چکار کنم؟
      کارمند دولتی رو قبول کنم یا وکالت ؟
      میشه کمکم کنید

  8. سلام این کار یعنی دیگر گرفتن استقلال از وکلا ودیکته کردن نحوه دفاع از طرف ادارات ارگانها وضایع شدن حقوق ملت وگرفتن استقلال وکلا اصلا طرح این مسئله کار یک عده بیسواد است وبرخلاف قوانین بین المللی است

  9. سلام جناب آقای طباطبایی جناب کیانی و جناب پاک نیا حقوق دانان مملکت چرا ایقد دلسوز مردم شدید چرا تا قبل از ۲۹ مردادماه یک بار دم از مردم داری نزدید نه برادران عزیز شما خودتان را برای مردم به آب آتیش نزنید

  10. سلام چقدر دروغ؟مجلس کار درستی انجام می دهد
    بنده به عنوان یک شهروند نمی توانم وکیل اختیار کنم.هرجا رفتم بامن سر قیمت چانه می زنند مثل اینکه داریم گوسفند معامله می کنیم.بنده معلم هستم با مدرک ارشد ریاضی با وکیلی با مدرک لیسانس دارم چانه می زنم.در نهایت نشد وکیل بگیرم.با کمی جستجو خودم لوایح را نوشتم.ودفاع کردم.شکر خدا تا این لحظه خوب بوده.مجلس باید انحصار طلبی کانون های وکلا را ازبین ببرد.قشری که فقط دنبال پر کردن جیب هستند.از گرفتاری مردم !
    جوان حقوق خوانده با سواد زیاد داریم.متوجه شدم.در ساختار وکلا خیلی ها باهم فامیل هستند.معلومه افراد خاصی می توانند به این حلقه وارد شوند.جالبه پدر و پسری وکیلند بعد در دادگاه برادر قاضی هم دارند .عرض کردند اگر وکالت را بگیرند در استان رای را در می آورند.البته با قرار دادی تپل؟حق را گرفتن کانون نمی خواهد.سازمان سنجش باید آزمون را برگزار کند هر کس نمره علمی لازم را داشت وکیل شود.دادگا ه ها آنلاین باشد کار آموزی هم انجام میشود.ممنون

    1. لطفاً شما در موضوعی که تخصص ندارید اظهارنظر نفرمایید!
      موفق و پیروز باشید معلم ریاضی محترم.

    2. آقای معلم در خانواده ی همسر من اغلب افراد معلم هستند…. شوهرم. برادر شوهرم و همسرشون، و پسر برادر شوهرم معلم هستند …. یعنی این افراد به جایی وصل بودن همگی معلم شدن؟؟؟؟؟؟!!!! معلومه فقط افراد خاصی می توانند وارد این حلقه شوند!!!! اقا معلم تربیت نسل بعدی در دستان شماست ما از شما بیشتر انتظار داریم…. این چه طور قضاوت کردنی ؟؟؟؟!!!!

    3. جناب معلم
      بنده بعنوان یه وکیل با ۳۰ سال تجربه حاضرم طبق تعرفه مصوب یعنی حداقل ،پرونده شما را پیگیری کنم .در بعد بعید است به هر وکیلی مراجعه داشته اید ،با شما بحث حق الوکاله، کرده باشند .نکته دیگر اینکه هیچ کس با مطالعه در اینترنت ،نه پزشک می شود و نه حقوق دان و وکیل دادگستری ،وکالت علاوه بر دانش یه فن و هنر است که با تمرین و ممارست و خون دل خوردن بدست می آید.نمایندگان ،سودی به حال مردم نمی رسانند ،فقط تیشه بر ریشه منافع مردم وارد می کنند، همانطور که با تصویب قانون دادگاه‌های عام و حذف دادسراها با آن تبلیغات پر طمطراق، همه هستی دادگستری را بر باد دادند. و خیانتی بر قوه قضا روا داشتند که از اول قاجار نا به آن روز سابقه نداشت. ولی هیچ کس ککش هم نگزید فقط ملت بودن که چوب بی سر و سامانی دادگستری بخاطر دادگاه‌های عام خوردند و خون دل خوردند. اما این جماعت مگر ولی دارند که دلشان برای ملت بسوزد. هر طرحی که بخواهند می توانند تصویب کنند. اما اگر عمیق تر بنگرید، ریشه علم و دانش را قرار است در این سامان بخشکانند همانطور که با صدور پروانه های کیلویی در کشاورزی ،منابع آبی را خشکانیدند و زمین سوخته بر جا نهادند مسئله سود رساندن به ملت در دستور کار نیست ،لجبازی ،عناد و خودخواهی و روحیه تکبر و افزون طلبی ،ریشه های این ماجراست. .فردا هم خ اهند گفت ،کی بود کی بود من نبودم .

  11. سلام بنده سال ۹۳ مدرک لیسانس حقوق گرفتم دوبار امتحان وکالت شرکت کردم قبول نشدم الان با ماشین اسنپ و تپسی کار میکنم خدا را شکر ماهی ۴/۵میلیون کار میکنم بعد از مدرک کارشناسی با دروغ و کلک زن گرفتم الان دو تا بچه دارم و زندگیمو میکنم شبانه روزی با خانواده لعنت می‌فرستیم به جد و ابادیش م باعث و بانیش که انحصاری کردند اینا دورغ میگن که استقلال.بله الان که صداشون درمیاد میدونن که نانشان تکه تکه می‌کنند

    1. آقای ناشناس ناشکری نکن. شما ده هیچ جلویی برادر.یادتون یه زمانی تو این مملکت مدرک دانشگاهی داشتن ابهت داشت و یه فارغ تحصیل حتما می رفت سرکار.سر تصمیمات غلط مسولین تعداد زیادی از فارع تحصیلین حتی دانشگاه‌های بزرگ به شغل های مثل رانندگی و کارگری و اشتغال دارند. به زودی زود زمانی خواهد رسید تعداد زیادی افراد با پروانه وکالت و سردفتری راننده اسنپ ک کارگر و حتی زباله گرد خواهند شد.

    2. دوست عزیز ناشناس مشکل از کانون وکلا نیست متأسفانه در درجه اول مشکل از مجلس و دانشگاه‌های دوغوزآبادی هستند که تو هر روستا و بخشی دانشکده حقوق مثل قارچ رشد کرده و چون استاد واقعی ندارند و دانشجو هم با خوندن جزوات نهایتا بیست صفحه‌ای، دانه جو است و نه دانشجو! مشکل اینجاست و نه اسکودا. من خودم به شخصه برا آزمون کارآموزی وکالت یک کلاس و حتی یه آزمون آزمایشی شرکت نکردم و اینو مدیون اساتید دانشگاهم از قبیل مرحوم دکتر کورش کاویانی و جناب آقای دکتر حبیب‌اله رحیمی و دکتر محمدرضا پاسبان اساتید دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی هستم که واقعا از لحاظ بار علمی و تألیفات، درجه یک هستند.

  12. درود بر همگی
    بنده فقط یک سوال دارم از خدمت اون کسانی که در مجلس به ظاهر ملی سینه چاک میکنند که آزمون باید برداشته شود و همه لیسانسه های حقوق باید بدون زحمت و بدون دانش کافی قبول شوند
    اگر یک چنین استدلالی دارید که طرح چنین مصوبه هایی برای تسهیل کسب کارهاست پس چرا آزمون تخصص پزشکی را برنمیدارید؟
    تا پرشکان ستم دیده که از فرط سختی آزمون تخصص جان میدهند از این ظلم رها شوند و همه بتوانند به راحتی و بدون هیچ ازمونی تخصص بگیرند
    بنده که در دبیرستان ۲ سال تمام زحمت کشیدم تا در کنکور نتیجه مطلوبی بگیرم و درنهایت در دانشگاه تهران قبول شدم چرا باید با کسانی که در دانشگاه پیام نور درس میخوانند و هیچگونه زحمتی نکشیده اند یکی باشم کسانی که تقریبا هیچ چیزی از حقوق نمیداند و برای نرفتن به سربازی فقط رشته ای انتخاب کردند
    ما همچنان منتظر عدالت علی وعده داده شده از طرف شما هستیم

    1. عجب قیاس مع الفارقی آقای باسواد!!! آزمون تخصص پزشکی چه ربطی به آزمون وکالت داره.عصبانبت عقلانیت را زیر سوال می برد

  13. وای بر آنانی که ندانسته حرف میزنند،آینده ی مملکت یه بار …. بهش ۴۰ سال پیش،یه بارم الان همون کارو کنید،کانون استقلالش رو از دست بده میوفتید دست اینا😔😔من نه وکیلم نه سردفترم،اتفاقا دانشجوی حقوق م،به نفع منه،ولی وای بر ایندگان

  14. با سلام ودرود خدمت دوستان . نظرات بزرگواران رو خواندم . بنده در یه سال آزمون سر دفتری ، دفاتر خدمت قضایی ،وکالت واستخدام دادگستری قبول شدم که در نهایت تصمیم گرفتم کارمند دادگستری بشم ودر حال حاضر دادورز اجرای احکام حقوقی هستم . در خصوص وکالت به دوستان پر مدعی عرض کنم اگثر مردم از دست وکلا مینالند و اینکه فقط از اونها حق الوکاله میگیرند وهیچ کاری براشون انجام نمیدند با توجه به تجربیاتی که دارم تعداد بسیار معدودی از وکلا وجدان کاری دارند و متاسفانه تعداد زیادی فکر منافع خود هستند یکی از دوستان خودم بعد از شش سال مطالعه در آزمون وکالت قبول شدند وحالا متاسفانه همه رو بی سواد میبیندو این کبر وغرور باعث افت شان وکالت شده . که حتی قاضی ها هم از دستشون ناراحت هستند.

    1. خانم سارا اولا بهترین کار ممکنه کردی رفتی کارمندی. من سال ۹۷ وکالت، استخدامی، سردفتری رو قبول شدم، سردفتری را رفتم الان پشیمان هستم. ای کاش استخدامی می رفتم حداقل امنیت شغلی داشتم. ولی در مورد رضایت مردم از وکلا بحث دیگه ایی . خیلی حرف مردم قبول نکنید. مردم ما وقتی وکیل می گیرند انتظار دارند وکیل مثلا یه روزه براشون رای بگیره یا مثلا فکر می کنند چون وکیل گرفتن مهلت ۲۰ روزه تجدید نظر خواهی وکیل می تونه اسقاط کنه. و خیلی چیزای دیگه.

    2. خواهر عزیز کلاس گذاشتن وکبر غرو داشتن ربطی به وکیل بودن نداره…. طرف ذاتش اونجوری کار خاصی نمی شه کرد. من آرایشگر می شناسم اصلا دیپلم هم ندارند چنان کلاس می ذارن بیا و ببین. نوجوانی یه همسایه داشتیم یه دختر همسن من بود جواب سلام اهل محل نمی داد می گفت من با کلاس ترم. این ربطی به شعل نداره شخصیت ذاتیش. کارمندای دادگستری اصلا با وکیل ها خوب برخورد نمی کنند. بعضی کارمندای طوری با وکلا برخورد می کنند انگار از وکلا ارث باباشون طلبکارند.

  15. با سلام خدمت برادر خوبم
    یاد بگیریم به کسی توهین نکنیم
    اخلال در نظم جلسه رسیدگی دادگاه کیفری یک تا پنج روز بازداشت از اختیارات قاضی شعبه کیفری
    یا جرح شهود یا تعدیل شاهد و آموزش مسائل این چنینی بصورت کاربردی می‌تونه به دانش آموختگان حقوق و کارآموزان وکالت کمک کنه
    به نظر بنده حقوق نسبی و همه ما بی سواد هستیم در این اقیانوس
    سعی کنیم حقوق رو بصورت کار بردی یاد بگیریم
    بنده ده سال کار حقوقی انجام میدم
    و مسلط به انواع دادخواست ها هستم و خودم رو بی سواد می‌دونم
    امیدوارم همه مسولین مطیع امر ولایت فقیه و رهبری باشند و کاری نکنند که مردم آسیب ببینند .
    مخلص کلام وکالت باید تو خونت باشه …

  16. “مگر در رشته پزشکی بعد از اتمام تحصیلات دوباره امتحان می گیرند که در وکالت اینقدر غوغا سالاری می کنید و اگر وکالت کسب و کار نیست چرا منجر به در آمد می شود ? پس قیاس مع الفارق نکنید و با غوغا سالاری و ادبیات سنگین خالی از منطق ، بدنبال حفظ منافع خود به جای مردم حرف نزنید. مردم به هنگام مراجعه به وکیل شعور و قدرت تشخیص دارند. چرا به تحصیل کردگان حقوق توهین می کنید .مگر وکالت و سردفتری و شغل های وابسته به حقوق فقط حفظ مطالب است? به کارگیری مطالب در عرصه عمل بسیار مهم تر از حفظ کردن مطالب می باشد. امتحانات کانون و مشاوران فقط حافظه تراکم شده را می سنجند ودر واقع سواد و توان فرد را نمی سنجد بلکه مقدار وقتی را که داوطلب آزمون برای حفظ کردن گذاشته است را می سنجد و در این رهگذر بسیاری از افراد توانمند که از عهده مخارج زندگی بر نمی آیند و نمی توانند برای حفظ و مرور دانسته ها وقت کافی بگذارند قبول نمی شوند.مگر وکالت در عمل حفظ مطالب است؟!! مگر نه اینکه وکالت به کارگیری درست مطالب در مواجهه با دفاع از پرونده است و این امر مهم با کار آموزی و دوره های آموزشی عملی ممکن تر خواهد شد. آیا کسی که در آزمون وکالت و سردفتری قبول شده به این معنی است که به هنگام وکالت و کار سردفتری بدون مراجعه به کتب عمل می کند? بدون استثنا هر وکیل حاذقی برای هر پرونده به چندین کتب و آرای دادگاه‌ها و آرای وحدت رویه و ….مراجعه می کند. پس بپذیرید که شیوه امتحانات فعلی خیلی از تحصیل کردگان حقوق را که توانمند هستند و فقط وقت کافی برای حفظ و مرور مطالب نداشته اند را از صحنه وکالت حذف می کند و در این رهگذر چه بسیار دانشجویان قوی در آزمون ها قبول نمی شوند و گاها خیلی از دانشجویان ضعیف تر کلاس که وقت بیشتری برای حفظ مطالب گذاشته و در کلاسهای تکنیکهای مطالعه و تست زنی با صرف هزینه های گزاف، شرکت کرده اندقبول شده اند و این یعنی که آنها فقط وقت بیشتری برای حفظ مطالب گذاشته اند نه اینکه توانمند تر هستند. و تا یک نفر حرف منطقی می زند و منظور حرفش این است که امکان قبولی را بیشتر کنید با غوغا سالاری او را متهم به نفهمیدن می کنند و با عصبانیت حاصل از تنگ نظری دچار استدلال‌های پارادوکسیکال می شوند از یک طرف می گویند اگر این قانون همینطور ادامه داشته باشد دادگستری ها و ادارات از وجود کارمندان رشته حقوق خالی می شوند و از طرفی دیگر می گویند وکلا هزینه دفترشان را پیدا نمی کنند و از طرفی دیگر می گویند وکالت کسب و کار نیست و چگونه امکان دارد کارمندان دادگستری و ادارات که رشته حقوق خوانده اند بخواهند وکیل بدون در آمد و بیکار شوند ؟! به جای عصیانیت، عقلانیت را چاشنی تصمیم گیری نمایید. چرا در پشت رویه غلطی که سالها ادامه داشته و درست نما شده است و باعث آزار، رانت و صرف هزینه های مادی و روحی و روانی برای دانش آموختگان حقوق شده است مخفی می شوید و به بهانه دفاع از حقوق مردم قصد رسیدن به مقاصد انحصارگرایانه خود دارید .در یک کلام، میدان رقابت، وکیل کاربلد را مشخص می کند و حداقل اینکه یک دانش آموخته حقوق به طور قطع و یقین از فرد عادی برای دفاع از پرونده بهتر خواهد بود کما اینکه مردم شعور دارند و میدانند برای چه پرونده ای به کدام وکیل وکالت دهند. مگر برای جراحی قلب یا مغز به پزشک عمومی و یا تخصص های دیگر مراجعه می شود. و هر پرونده ای با هر درجه از اهمیت و پیچیدگی وکیل با شرایط خاص خودش را می خواهد. بیاد دارم فرد کاملا بی سوادی که پرونده مهمی داشت وقتی بعضی از وکلا را پیشنها می گرفت می گفت: نه، من وکیلی می خواهم که حد و اندازه اش در حد این پرونده باشد. و شایسته است که شما وکلای محترم وکالت پرونده ها را بکنید و خود را قیم مردم ندانید.پس بهتر است به جای تنگ نظری و بررسی کنید که چگونه می شود از فضای ایجاد شده به مردم بیشتر کمک شود؟ خوتان بیشتر از هر قشری بهتر می دانید که در حال حاضر چه تعداد پرونده بدون وکیل در دادگاه ها وجود دارد و اگر وای اسفا سر میدهید چرا سالهای سال است در این مورد قلم فرسایی نمی شود؟ جواب کاملا مشخص است با وجود وکلای کمی که در جامعه وجود دارد هنوز جامعه وکلا احتیاجی به گرفتن پرونده‌های بیشتر ندارند. آیا بهتر نیست به جای تنگ نظری به دنبال تخصصی کردن و وکالتی کردن پرونده‌ها باشیم؟ در این صورت هم جامعه و هم مردم راضی خواهند بود و تفکر حقوقی زمینه ساز فرهنگی خواهد شد که مردم به خاطر استفاده بیشتر از علم حقوقی وکلا با حقوق خود بیشتر آشنا خواهند شد. (الله اعلم بالصواب )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا