یادداشت

مقایسه رویکرد دولت ترکیه و ایران درباره حجاب در یادداشت انتقادی رئیس کانون وکلای گیلان

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای گیلان در پستی اینستاگرامی با مقایسه قوانین و مقررات حاکم در ترکیه و ایران به دستور معاون دادستان مشهد مبنی بر عدم ارائه خدمات عمومی به زنان بی حجاب واکنش نشان داد.

به گزارش وکلاپرس دکتر محمد رضا نظری نژاد با بیان استراتژی کشور ترکیه در ابعاد مختلف بین المللی از جمله آزادی حجاب در این کشور و موضع گیری ترکبه در جنگ روسیه و اوکراین، نسبت به عملکرد مسئولان کشورمان انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای گیلان نوشت:

اردوغان مردی مذهب است و پوشش همسرش نیز بیانگر اعتقادات مذهبی خانواده اوست.

مذهب در حزب عدالت و توسعهٔ اردوغان نیز در قیاس با دیگر احزاب، جایگاه والایی دارد. اما علایق مذهبی رییس جمهور ترکیه باعث نشده است تا حجاب را اجباری و ساکنان ترکیه و مسافران به آن کشور را با الزام و اجبار مواجه نماید.

دور از ذهن نیست که او پوشش همسرش را برای همه زنان ترکیه پوشش مناسبی بیانگارد، اما دریافته است که بخش بزرگی از منابع درآمدی ترکیه ناشی از توریست‌هایی است که عموما به مناطقی خواهند رفت که آزادی خود را در معرض مخاطره نبینند.

او بیش از آنکه دغدغه پوشش زنان را داشته باشد قاعدتا به فکر منافع ملی کشوری است که با رفاه و ثروت، می تواند در دنیای امروز، از هویت تاریخی خویش دفاع نموده و داعیه‌دار امپراطوری عثمانی در زمانی نه چندان دور شود.

جنگ روسیه و اوکراین نیز هوشمندی و درایت رهبران ترکیه را نشان داد که بدون دلبستگی به هریک از دو کشور، پهبادهای خود را به اوکراین فروختند و با تبلیغ آرامش و امنیت حاکم بر کشور، زمینه سرمایه‌گذاری روس‌ها را در ترکیه فراهم نمودند.

شاید تا قبل این جنگ، چندان از توان نظامی ترکیه خبری نبود اما این جنگ نشان داد که این کشور بدون آنکه چنگ و دندان به دنیا نشان دهد، توانمندی نظامی ناشی از فن‌آوری‌اش، هم‌عرض قدرتهای بزرگ جهانی است که به برکت امنیت داخلی و صلح با دنیا،نصیبش شده است.

این توانمندی‌هاست که سخن توماس فریدمن را باورپذیر می‌کند که «ترکیه در آتیه یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی خواهد بود.»

ترکیه اردوغان با پذیرش الزامات حاکم بر دنیای جدید، در وقت مبادا، داعیه نمایندگی جهان اسلام را نیز دارد و مقبولیت جهانی او، این نمایندگی را موجه خواهد نمود.

بزرگ شدن کیک اقتصاد این کشور و تضمین رفاه و آسایش ساکنان کشور به‌رغم نداشتن منابع زیرزمینی است که دستکم ایران از آن بر خوردار است.

قدرت اقتصادی و مشروعیت بین‌المللی همزمان با ناتوانی همسایگان این کشور، سبب شده که انجام اقدامات زیانبار به حال همسایگان از جمله دیوارکشی برای منع ورود آوارگان و نیز سدسازی‌های بی‌رویه‌ به بهای نابودی زیست‌بوم همسایگان برای ترکیه هزینه‌بردار نباشد.

پیشرفت شگرف این کشور و درجا زدن ایران نیازی به ارائه استدلال‌های پیچیده ندارد؛ گرفتاری ما از آن روست که به وقت رأی گرفتن برای بالا رفتن از نردبان قدرت، گشت ارشاد برای پاییدن مسئولین، شعار انتخاباتی است اما به وقت دسترسی به قدرت، فقر، فلاکت، اعتیاد، کارتن‌خوابی ‌و اقسام آسیب‌های اجتماعی دیگر، مسئله‌، اهالی قدرت نیست بلکه پوشش زنان و پیش‌بینی واکنشهایی برای تضمین پوشش انان مساله محسوب می شود ؛از ائمه جمعه گرفته تا فرماندار و ریس کل بانک مرکزی و تا …..

مردمان این کشور اگر از حداقل‌هایی مشابه کشورهایی چون ترکیه و حاشیه خلیج فارس برخوردار بودند، شاید دغدغه‌های اینگونه، یادآور این بیت معروف نبود که «خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا