اخبار بین المللیویژه

تلاش مصمم کابینه نتانیاهو برای انتقال اختیارات کانون وکلای اسرائیل به نهادی تحت نظر وزارت دادگستری

رئیس کانون وکلای اسرائیل به کابینه نتانیاهو به‌خاطر تصویب لایحه‌ای جهت سلب استقلال کانون وکلا هشدار داد

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای رژیم اسرائیل به کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره سلب اختیارات این کانون در دستگاه قضائی هشدار داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزنامه ایرنا، کنست (پارلمان) اسرائیل لایحه‌ای را در «قرائت نخست» به تصویب رساند که براساس آن، اختیارات کانون وکلای اسرائیل از آن سلب شده و به یک شورای وکالتی انتصابی از سوی کابینه حاکم واگذار خواهد شد.

محول شدن اختیارات «کانون وکلا» به یک شورا با ریاست وزیر دادگستری

اقدام کابینه حاکم اسرائیل در فلسطین اشغالی برای گرفتن اختیارات کانون وکلای اسرائیل پس از آن اتفاق افتاد که وکلای دادگستری «آمیت بچر» از مخالفان سرسخت «لایحه تغییرات قضائی» را به ریاست این کانون برگزیدند.

بیشتر بخوانید:

قرار است براساس پیش نویس لایحه مطرح شده توسط کابینه نتانیاهو، اختیارات «کانون وکلا» به یک شورای وکلا که رئیس آن را وزیر دادگستری تعیین می کند، محول شود.

تهدید رئیس کانون وکلا به تعطیل کردن دستگاه قضایی اسرائیل

بچر به عنوان رئیس جدید کانون وکلا در اسرائیل با غیردموکراتیک خواندن اقدام کابینه حاکم، هشدار داد که در صورت سلب اختیارات این کانون، آنها دستگاه قضائی اسرائیل را به تعطیلی خواهند کشاند.

بچر هفته گذشته با اختلاف فاحش و کسب ۷۳ درصد آرا، «افی نیو» نماینده کابینه نتانیاهو را در انتخابات کانون وکلای اسرائیل شکست داد.

بیشتر بخوانید:

دو نفر از کمیته ۹ نفره گزینش قضات دیوان عالی اسرائیل توسط کانون وکلای اسرائیل انتخاب می شوند که این موضوع کار را برای تسلط کابینه حاکم بر دستگاه قضائی اسرائیل  سخت می‌کرد.

وکلای دادگستری مخالف نتانیاهو پیش از این توانسته بودند وکیل کارین الحرار را به نمایندگی از خود در این کمیته ۹ نفره جای دهند.

تلاش کابینه جدید برای تسلط بر دستگاه قضایی

 تلاش کابینه حاکم بر اسرائیل برای تسلط بر دستگاه قضائی اسرائیل و مقاومت ائتلاف مخالفان در کنست، گسست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید:

طی ماه های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بنیامین نتانیاهو و لایحه اصلاحات در دستگاه قضایی اسرائیل بوده است.

تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خودش

روسای گروه‌های مخالف اسرائیل، هدف لایحه تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو را تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، اسرائیل را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

در آغاز اعتراضات گسترده به لایحه اصلاحات قضایی، کابینه نتانیاهو مجبور شد که عقب نشینی و مراحل تصویب آن را به حالت تعلیق درآورده و با میانجیگری رئیس اسرائیل با ائتلاف مخالفان وارد گفت وگو شود که تاکنون نتیجه ای نداشته، اما تشدید تنش های اخیر بین ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان باعث شده که «یاییر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» و «بنی گانتس» رهبر حزب «اتحاد» اسرائیل که در ائتلاف مخالفان نتانیاهو قرار دارند، اخیرا مذاکرات را به حالت تعلیق درآوردند.

روی کار آمدن کابینه راست‌گرای نتانیاهو، گسست در درون اسرائیلی ها و سران سیاسی و نظامی آنها در سرزمین‌های اشغالی را تشدید کرده است؛ به طوری که بسیاری از کارشناسان و مقامات اسرائیل درباره وقوع جنگ داخلی و فروپاشی درونی اسرائیل هشدار داده‌اند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا