اخبار صنفیویژه

نمایشگاهی برای آشنایی با لباس وکلای جهان در جمهوری آذربایجان

وکلاپرس– کانون وکلای دادگستری جمهوری آذربایجان با هماهنگی وزارت فرهنگ این کشور به مناسبت در پیش بودن روز وکیل در این کشور (۲۸ دسامبر) نمایشگاهی با عنوان لباس وکلای جهان را بر پا کرد.

به گزارش وکلاپرس، نمایشگاه «لباس و ویژگی‌های پوشش وکلای جهان» در شهر باکو شامل لباس وکلا و قضات، حکم‌ها، نشان‌ها، تمبرهای تاریخ وکالت و عدالت جمع آوری شده از سایر کشورهای جهان است که با همکاری موسسه حقوقی کماندار نصیبوف و راشد رزایف(رئیس دادگاه منطقه ختای باکو) آغاز به کار کرده است.

بیشتر بخوانید: جای تاریخ شفاهی وکالت در کشور ما خالی است

در آینده یک موزه رایگان و دائمی از لباس وکلا و قضات ایجاد خواهد شد

بر اساس گزارش های موجود، این نمایشگاه از  ۱۷ تا ۲۹ دسامبر (۲۶ آذر تا ۸ دی) در موزه مرکز شهر باکو برپاست و قرار است در آینده یک موزه رایگان و دائمی از لباس وکلا و قضات و ویژگی های پوشش وکالت ایجاد شود.

لباس های موجود در این نمایشگاه با حمایت و تلاش کانون‌های وکلای کشورهای مختلف، سفارتخانه های آذربایجان در خارج از کشور و افراد مقیم خارج از کشور به دست آمده است.

برای مثال لباس وکالت مرسوم در ایران، توسط وکیل حسین شربیانی(رییس سابق کانون وکلای آذربایجان شرقی) به کانون وکلای کشور آذربایجان اهدا شده است

نگاهی به تاریخچه ردای وکالت

لباس وکالت تاریخچه دور و درازی به همراه دارد. به گفته برخی مورخین این لباس برای اولین بار در روم باستان ظاهر شد؛ جایی که وکلا برای جلب توجه طبقه متمول جامعه سیاه می‌پوشیدند.

در سال ۱۷۲۶ در کشور امروزی آلمان، فرمانی به تصویب رسید که به حکم مذکور در آن وکلا می‌بایست ردای وکالت را بر تن می‌کردند. بر اساس این فرمان وکلا باید ردای مشکی تا زانو می‌پوشیدند.

در برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس، بین سال های ۱۵۷۴ تا ۱۷۱۵، وکلا باید علاوه بر سوگند یاد کردن، برای دفاع از موکل خود کلاه گیس و ردایی مخصوص می پوشیدند.

خاکی؛ رنگ لباس متحدالشکل وکلای ایران در سال ۱۳۰۷

بر اساس آرشیو روزنامه اطلاعات، مطابق ماده ۱۰۳ قانون اصول تشکیلات عدلیه کلیه وکلای عدلیه در موقع جلسات محاکمه باید لباس رسمی  نیم تنه یقه عربی با کمربند و شلوار (به شکلی که برای صاحب منصبان پارکه تعیین شده است) و کلاه پهلوی به تن می‌کردند. رنگ لباس و کلاه نیز باید خاکی می‌بود.

طبق این دستور العمل، در تهران از اول آبان ماه و در ولایات از اول دی ماه ۱۳۰۷ هیچ وکیلی نمی‌توانست بدون لباس رسمی در جلسات محاکمه به عنوان وکالت حاضر شود.

لباس وکالت در جمهوری آذربایجان

در کشور آذربایجان بعد از اصلاحات قضایی و حقوقی دوران حیدر علی اف در دوران استقلال، اولین قانون جمهوری “در مورد وکلا و وکالت” در ۲۸ دسامبر ۱۹۹۹ به تصویب رسید که طبق ماده ۶ وکلای جمهوری آذربایجان باید با لباس ویژه در جلسات دادگاه شرکت کنند. تصویب شرح لباس به عهده مجمع عمومی کانون وکلا بوده است که این نهاد در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۰۶  لباس متحدالشکل “cübbə” یا جبّه را برای وکلای این کشور تصویب کرد.

لباس وکالت در آذربایجان ("cübbə")
لباس وکالت در آذربایجان (“cübbə”)

ردای مشکی استفاده شده دراین لباس  نماد وجدان و بی طرفی است که از ساتن مشکی ساخته شده و دارای یقه و سرآستین از ساتن سبز رنگ (نماد امید) است و لبه های آن با نوار نازک طلایی حاشیه دوزی شده است. روی یقه لباس  نماد «بوتا» ( بته جقه ایرانی- زیبایی ملی آذربایجان )  کار شده است و همچنین شاخه های زیتون نماد صلح و آشتی است.

لباس وکالت در ترکیه

به گفته وکیل پیمان زمانی، در محاکم ترکیه پوشیدن ردای وکالت «جُبّه» برای وکلا جهت حضور در جلسات دادگاه الزامیست؛ نپوشیدن جبه مانع حضور وکیل در جلسه دادگاه و تخلف محسوب می شود.

رنگ ها و نشان و ترکیب دوخت این جبه تمثیلی است، با این شرح که نوار قرمزرنگ در یقه جبه به معنای امکان دفاع در امور کیفری، نوار سبزرنگ دفاع در امور حقوقی، نداشتن دکمه حاکی از جنبه خدمت عمومی داشتن وکالت و نداشتن جیب سمبل استقلال وکیل دادگستری است. همچنانکه رنگ مشکی جبه حکایت از اقتدار وکیل و نوار زرد رنگ پشت جبه به مفهوم خدمت وکیل به عدالت می باشد

گفتنی است اولین و تنها موزه روپوش جهان که شامل لباس وکلای دادگستری نیز هست، در فرانسه واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا