دسته‌بندی نشده

نظریه مشورتی درباره نامزدی اعضای علی‌البدل هیأت مدیره کانون وکلا در انتخابات دوره‌های متوالی

وکلاپرس– اداره کل حقوقی قوه قضائیه درباره رویه های مختلف در جایگاه عضو علی البدل در انتخابات کانون های وکلای دادگستری ایران و جلسات آنان نظریه مشورتی صادر کرد.

بر اساس این نظریه مشورتی اعضای علی البدل هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری می توانند حتی بعد از حضور دو دوره در هیأت مدیره، در انتخابات دوره بعد نیز کاندیدا شوند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ نظریه : ۱۳۹۵/۱۰/۱۴

شماره نظریه : ۲۶۱۸/۹۵/۷ ح

شماره پرونده : ۵۹-۸۹-۲۴۴

استعلام

به استحضار می رساند که حسب رویه های مختلف در انتخابات کانون ها برخی کانون ها تعداد ۵ نفر اصلی دارند و ۳ نفر علی البدل از افراد به ۸ نفر کاندیدا رأی می دهند و برخی کانون ها نیز به ۵ نفر رأی می دهند و برخی کانون های عضو علی البدل دائما در جلسات هیات مدیره حضور دارند و در برخی کانون ها مانند کانون قزوین عضو علی البدل اصولا وجود ندارد و حتی دعوت نیز نمی شوند با توجه به رویه های مختلف فوق و اینکه عضو هیات مدیره اعضای اصلی هستند و عضو علی البدل فقط برای زمان خاص و احتمالی است اعضای کانون به ایشان رأی نداده اند

آیا فردی یک دوره عضو علی البدل هیات مدیره کانون باشد و یک دوره عضو اصلی آیا در انتخابات دوره بعد می تواند کاندیدا شود یا خیر؟

به عبارت دیگر عضو علی البدل با توجه به رویه های مختلف در فوق عضو در هیات مدیره است یاخیر؟ با توجه به عدم مسئولیت ایشان در تصمیمات صادره هیات مدیره آیا ایشان مسئولیت اصلی داشته است یاخیر لطفا نظر عملی آن بزرگوار و در صورت وجود رأی دادگاه محترم انتظامی در این خصوص ارشاد فرمایند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ:

مقنن با هدف چرخش مدیریت تبصره ۲ ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ وضع و در انتخاب مجدد کسانی است که دو دوره متوالی عضو هیأت مدیره بوده اند، ایجاد محدودیت کرده است در حالی که اعضای علی البدل هیأت مدیره با حضور اعضای اصلی حق رأی دادن و شرکت در تصمیم گیری های این هیأت را ندارند.

بنابراین، محدودیت مذکور در تبصره ۲ ماده ۴ قانون یاد شده منصرف از اعضای علی البدل است و در مقام تردید، چون مفاد این تبصره استثنایی بر اصل عدم ممانعت در برخورداری از حق انتخاب شدن است، باید به اصل رجوع کرد. مگر اینکه در اثر عواملی مانند استعفاء یا فوت عضو اصلی یا غیبت موضوع ماده ۲۷ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، عضو علی البدل جایگزین عضو اصلی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا