نظریه مشورتیویژه

نظریه مشورتی درباره غیابی بودن رای کیفری در فرض حضور وکیل تسخیری

جزئیات نظریه:

شماره نظریه: ۷/۱۴۰۲/۸۴۹
شماره پرونده: ۱۴۰۲-۱۶۸-۸۴۹ک
تاریخ نظریه: ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

استعلام:

حسب مواد ۳۴۸ و ۴۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری یک و دو مکلف است در موارد موضوع مواد مذکور برای متهم یا متهمین وکیل تسخیری تعیین نماید؛

حال در مواردی که دادگاه در غیاب متهم و با حضور وکیل تسخیری رسیدگی و سپس مبادرت به صدور رأی می‌نماید، رأی صادره حضوری است یا غیابی؟

بیشتر بخوانید:

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

۱- ظاهر عبارت «یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود» مذکور در ماده ۴۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، حکایت از «وکیل تعیینی» دارد یا در مواردی است که با عجز از تعیین وکیل و یا امتناع از معرفی وکیل، دادگاه برای متهم وکیل تسخیری تعیین کرده و متهم نیز حضور داشته است.

در نتیجه در حالتی که متهم متواری یا مجهول‌المکان باشد، نظر به این که اصولاً ارتباطی بین وکیل تسخیری و متهم وجود ندارد، رأی صادره غیابی محسوب شده و مطابق مقررات، هر زمانی که محکوم علیه رأی غیابی، از آن مطلع شود و به آن اعتراض کند، در همان دادگاه قابلیت واخواهی دارد.

۲- مستفاد از مواد ۴۰۶ و ۴۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، در صورت عدم حضور متهم نوجوان یا وکیل تعیینی از سوی اولیای وی در جلسات دادگاه و عدم تقدیم لایحه دفاعیه، به صرف مداخله وکیل تسخیری یا حضور مشاور دادگاه اطفال در جلسات دادگاه، رأی صادره حضوری محسوب نمی‌شود و در هر حال رأی صادره غیابی است و محکوم‌علیه غایب وفق مقررات حق واخواهی نسبت به آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا