اخبار صنفی

نشست وکلای دادگستری با رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری خراسان رضوی پیرامون پوشش بانوان وکیل

وکلاپس– چندی پیش تصویر اعلامیه ای در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن وکلای زن در خراسان رضوی از ورود به محاکم دادگستری با پوشش روسری ممنوع شدند، موضوعی که انتقاد برخی وکلای دادگستری را در پی داشت.

به گزارش وکلاپرس، در شهر مشهد و سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی بیش از یک ماه است از ورود وکلای خانم به مجتمع های قضایی بدون پوشش مقنعه اکیدا ممانعت به عمل می آید.

از صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۲زنان وکیل هنگام مراجعه به مجتمع های قضایی استان خراسان رضوی با ممنوعیت تازه ای مبنی بر پوشش اجباری مقنعه توسط نیروهای تحت نظارت حفاظت اطلاعات دادگستری مستقر در قسمت بازرسی بانوان مواجه شدند.

کارکنان مستقر در قسمت بازرسی بانوان در پاسخ به وکلایی که علت این ممنوعیت را جویا شده بودند، اشاره کردند: «این امر دستور مستقیم جناب آقای دکتر حسینی ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان است.»

گفته شده است که گیت های ورودی مخصوص وکلا نیز از همان تاریخ بسته شده و وکلا به جهت پایش پوشش ظاهری باید از مسیر ورودی بازرسی بانوان عبور کنند.

برخی وکلای دادگستری که نحوه ابلاغ و اجرای این دستور را منطبق با قوانین و مقررات قانونی از جمله قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منطبق نمی دانستند، با تهیه طوماری که به امضای وکلا رسیده بود درخواست ملاقات و جلسه با رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی را کردند.

قاضی غلامعلی صادقی بعد از شنیدن صحبت های نمایندگان وکلا، آن ها را به دکتر سید حسن حسینی رییس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان ارجاع داد تا پس از گفتگو با وی اگر نتیجه ای حاصل نشد، تدابیری اندیشیده شود.

نهایتا با هماهنگی انجام شده و با دعوت دادگستری استان در مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۶ نشستی با حضور ریاست حفاظت و اطلاعات ارشد دادگستری خراسان رضوی، وکلای کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه در محل سالن اجتماعات مجتمع قضایی ولایت شهر مشهد پیرامون دستور «اجبار بانوان وکیل به پوشیدن مقنعه» برگزار شد.

در این نشست، ابتدا دو تن از وکلای عضو کانون وکلای دادگستری و دو تن از وکلای عضو مرکز وکلای قوه قضائیه ضمن بیان دیدگاه های صنفی خود و تبیین مشکلات پیش آمده با تمرکز بر محدودیت اخیر ایجاد شده خواستار اعلام منشاء قانونی دستور منتسب به ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری شدند.

بیشتر بخوانید:

در ادامه قاضی سید حسن حسینی در بیان چرایی دستور مورد بحث با استناد به ماده ۲۵ قانون وکالت مبنی بر الزام وکلا به رعایت نظاماتی که وزارت عدلیه تعیین نموده است با اشاره به لزوم رعایت حجاب در راستای جلوگیری از نفوذ فتنه و دسیسه دشمن به دادگستری و پاسداشت جایگاه زنان استفاده از مقنعه را واجب دانست و بر حفظ آن تاکید کرد.

به گفته وکلای حاضر در جلسه، رییس حفاظت اطلاعات دادگستری خراسان رضوی تاکید داشت قرار است به زودی لباس فرمی برای وکلا در نظر گرفته شود.

همچنین وکلای معترض گفتند این مقام قضایی استان در پاسخ به درخواست مطرح شده مبنی بر ابلاغ و انتشار رسمی دستور مورد اعتراض، از این اقدام خودداری کرد.

در پایان این نشست با توجه به عدم حصول نتیجه نهایی، مقرر شد جلسات دیگری در خصوص مسائل مطرح شده با حضور صاحب نظران برگزار شود.

‫۲ دیدگاه ها

  1. به به میبینم که به جای رفع یه مشکل حضرات میخوان لباس فرم هم برامون اجباری کنند. حالا این لباس فرم فقط برای خانم هاست یا آقایان هم یا اول برای خانم ها بعد برای آقایان هم اجباری میشه؟! . پوشش هم اجباری شد. انگار ما کارمند دادگستری هستیم. خوب یه حقوقی برامون در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا