اخبار کانون هاویژه

نشست هم‌اندیشی مدیران نهاد وکالت درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

وکلاپرس- امروز مدیران نهاد وکالت در نشستی حضوری-آنلاین حضور یافته و درخصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» با یکدیگر در حال رایزنی و همفکری هستند.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس اطلاعات واصله نشست فوق العاده اسکودا با حضور اعضای هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری ایران امروز(چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰) و از ساعاتی پیش آغاز شده است.

در این نشست برخی از اعضای هیأت مدیره و رؤسای کانون های وکلای مرکز، البرز، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و قم همراه با هیأت رییسه اسکودا به صورت حضوری و سایر مدیران نهاد وکالت به صورت  برخط و آنلاین حضور دارند.

هنوز از نتایج این نشست که با حضور اعضای مدیران کانون‌های وکلای ۲۶ گانه کشور و با موضوع رایزنی در خصوص طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در حال برگزاری است، جزییاتی منتشر نشده است.

لازم به ذکر است احتمالا هفته آینده ماده ۶ طرح مذکور (تغییر حد نصاب پذیرش آزمون وکالت) در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار

ماده ۶- تبصره ماده (۱) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن اضافه می شود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کرده اند، قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده وزیر دادگستری است و وزارت مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند.

تبصره ۲- برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در تبصره (۱) تا پایان دوره قانون مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%) می باشد.

متن کامل طرح را در اینجا مشاهده کنید:

طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار

‫۳ دیدگاه ها

  1. قابل توجه دوستانی از کانون ها و اسکودا که دارند رایزنی می کنند . شما تا کنون چه برنامه قابل قبولی برای آینده نهاد وکالت داشته اید . آیا تاکنون نسبت به فرهنگ سازی اقدامی نموده اید در این خصوص ؟ آیا با وزارت علوم و دانشگاه آزاد جهت جذب بدون ضابطه در رشته حقوق رایزنی کردید ؟ آیا برنامه هایی برای تغییر نوع آزمون از تستی کنونی که معلوم نیست کدام دانش آموختگان مسلط بر تست زنی قبول می شوند , برنامه ای داشته اید یا پیشنهاداتی را جهت تغییر نحوه آزمون داده اید ؟ آیا برنامه ای برای تخصصی شدن شغل وکالت ( وکیل حقوقی و کیفری و…) داشته اید ؟ مسلما” پاسخ به همگی خیر و خیر و خیر وخیر . پس رایزنی برای چه ؟ برای دفاع از فعالیت صنفی هم شغلی های خودتان که درامد بیشتری کسب کنند و مردم خدمات حقوقی را با هزینه های سنگین تحمل کنند ؟ کدام یک از کارها و رایزنی های شما در جهت خدمت رسانی به مردم بوده ؟ متاسفانه همگی خیر .

  2. می بینم اظهارات به جای این مسئول محترم قوه قضائیه به برخی وکلا که دنبال منافع صنفی خود هستند و تو این صفحه دارند نظر می دهند برخورده . اظهارات ایشون عین واقعیت است . تاکنون نه اسکودا و نه کانون های وکلا هیچ برنامه منسجمی برای آینده نهاد وکالت نداشته اند و فقط برخی اوقات جلساتی که می گذارند هیچ خروجی ندارد . اصلا وضعیت فعلی نهاد وکالت و برنامه های ان به هیچ وجه شباهتی با هیچ کدام از کشورهای دنیا در این خصوص ندارد . همین آزمونی که این دوستان اسکودا و کانون ها مدعی علمی بودن آن هستند که بصورت تستی برگزار می شود یک روش منسوخ شده در همه جهان است . الان یک فردی که یک لیسانس حقوق از فلان دانشگاه پیام نور یا آزاد دور افتاده ترین نقطه کشور دارد و فقط جزوه خوانده و اصلا کتاب های حقوقی و مرجع را مطالعه ننموده با چند وقت کار روی نمونه تست و… قبول می شود و بعد بهترین دانشجویان دانشگاه های خوب کشور که بطور استدلالی در طول دوران تحصیل پاسخ به مسائل و امتحانات را می دادند پشت این سد گرفتار شدند . چون تست است و تبحر تست زنی می خواهد ؟ آخه مگر رشته حقوق رشته تاریخ یا جغرافیا یا هنر یا … است که تستی باشد . پس شما نگران ها دنبال چه هستید . پس بسیار این طرح طرح خوب و قابل توجهی برای آینده نهاد وکالت است و اگر اسکودا و کانون ها در این خصوص دغدغه دارند شیوه آزمون را تغییر دهند ( تشریحی و مصاحبه )

  3. متاسفانه جلسات اسکودا و کانون ها نتیجه ای تا کنون برای تحولات قابل قبول در نهاد وکالت نداشته و فقط ماحصل آن حمایت های صنفی فقط و فقط از کانون ها بوده ولاغیر . تاکنون اسکودا کدام برنامع جامع را که موجب دگرگونی در شیوه پذیرش وکیل مثل همه جهان شود در دست اقدام داشته ؟ چه برنامه ای برای فارغ التحصیلان حقوق داشته و…اگر به همین منوال و شیوه پیش برویم و اسکودا هیچ برنامه ای جهت جذب وکیل ( از طریق آزمون تشریحی و مصاحبه و… ) مانند همه کشورهای جهان و بدون سقف (فقط باید متقاضی نمره قبولی را کسب نماید ) نداشته باشد , بنظرم باید برگردیم به قانون وکالت ۱۳۱۵ که اصلا در آن قانون فقط وزارت عدلیه تصمیم گیرنده در این خصوص بود ونه کانون های وکلا . چون طی این سال ها متاسفانه اسکودا و کانون ها نشان داده اند که برنامه منسجمی با هماهنگی وزارت علوم و قوه قضائیه برای جذب فارغ التحصیلان حقوق و حتی نحوه ورود به رشته حقوق در دانشگاه ها و محدود کردن دانشگاه هایی که حقوق تدریس می کنند با داشتن استانداردهای خاصی انجام نداده اند و می شود گفت همه چیز را در این خصوص به حال خود رها کرده اند و اکنون با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان حقوق مواجه هستیم که شاید بتوان گفت بیش از ۵۰ درصد از انها فقط جزوه خوانده اند و با شیوه های آزمون تستی آشنایی دارند تا مطالعات کتاب های حقوقی و حل مسائل حقوقی و تحلیل آنها و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا