اخبارویژه

نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد

وکلاپرس- رئیس قوه قضائیه نرخ دیه کامل مرد مسلمان در ماه های غیرحرام را برای سال ۱۴۰۱ خورشیدی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تعیین و اعلام کرد.

به گزارش وکلاپرس به موجب ابلاغ رئیس قوه قضاییه، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶ میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد. این رقم در سال گذشته ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

بیشتر بخوانید

دیه چیست ؟

«دیه» در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این طور تعریف شده است:

«دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.»

بر اساس متون فقهی نرخ دیه باید بر اساس قیمت ۱۰۰ عدد شتر یا ۲۰۰ عدد گاو و یا ۱۰۰۰ عدد گوسفند تعیین شود

دیه در ماه های حرام؛ تغلیط دیه

مبلغ دیه نفس، در صورتی هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه های حرام) اتفاق بیفتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می شود (اصطلاحا «تغلیظ» می شود).

بنا بر این در صورت وجود شرایط تغلیط، میزان دیه نفس مرد مسلمان ۸۰۰ میلیون تومان و دیه نفس زن مسلمان ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پرداخت دیه به قیمت زمان پرداخت

طبق ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ پرداخت کننده باید دیه را به قیمت تعیین شده برای زمانی که می خواهد بپپردازد بدهد، حتی اگر خود دیه تقسیط شده باشد، هر قسط را باید به قیمت زمان پرداخت بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا