اخبار اسکودادسته‌بندی نشده

نخستین بیانیه کمیته حقوق زنان اسکودا

وکلاپرس- همزمان با آغاز به کار کمیته حقوق زنان اسکودا از روز گذشته ۲۴ اسفند، این نهاد در بیانیه ای با تاکید بر «تساوی و برابری»، زنان را زنجیره‌ اصلی توسعه بر شمرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) کارگروه حقوق بشر اسکودا روز گذشته با برگزاری نشستی به مناسبت روز جهانی زن، کمیته حقوق زنان این کارگروه را با هدف ضرورت اصلاحات نظام حقوقی زنان تعیین کرد.

این کارگروه در اولین اقدامش با انتشار بیانیه ای به شرح زیر، اعلام موجودیت کرده است:

متن بیانیه به این شرح است:

«به نام دانای دادگر

حقوق انسانی زن بخش لازم و جداناشدنی حقوق جهانی بشر است. مشارکت کامل و برابر زنان در زندگی سیاسی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین حذف هرگونه تبعیض بر جنسیت از اهداف اولیه‌ جامعه‌ بین‌المللی است. بررسی‌های صورت گرفته اخیر آمارهای نگران کننده‌ای از اختلاف اقتصادی و اجتماعی بین زنان و مردان در سطح جهانی را نشان می‌دهد.

افزایش میزان فقر و بی‌سوادی و همچنین کار طاقت فرسای زنان به ویژه در کشورهای آسیایی و آفریقایی نسبت به مردان قابل توجه است و تبعیض‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر ضد زنان پدیده‌ای آشنا در سطح جامعه جهانی است.

برابری با رفتار برابر با همه افراد به دست نخواهد آمد چه اینکه رفتار برابر با افرادی که در موقعیت نابرابر قرار دارند در حقیقت تثبیت و پایدارسازی وضعیت نابرابر است. بنابراین برابری با سیاست‌گذاری و جهت‌گیری‌های دقیق و برنامه‌ریزی در جهت رفع نابرابری‌های پیشین و تعالی و ارتقای وضعیت قربانیان تبعیض، قابل تحصیل خواهد بود.

روز جهانی زن هر ساله در ۸ مارس با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به دستاوردهای زنان، افزایش آگاهی عمومی در مورد تبعیض‌های جنسیتی و همچنین ترویج حمایت جهانی از حقوق زنان جشن گرفته می‌شود.

این روز همچنین یک نقطه‌ کانونی در جنبش حقوق زنان است تا توجهات را به موضوعاتی مانند برابری جنسیتی، حقوق باروری و خشونت و سوءاستفاده علیه زنان جلب کند.

بیشتر بخوانید:

روز جهانی زنان درنگی است جهت بزرگداشت مقام زن و بازخوانی نظام حقوقی که باید متکفل تضمین کرامت و منزلت زنان و متکی بر نظام هنجاری حقوق بشر مدار و شهروندباور باشد.

آسیب‌شناسی نظام حقوقی با نگاه مساله‌شناسانه در مباحثی چون تبعیض‌های ناروا، خشونت و سوءاستفاده علیه زنان، برابری شهروندی، حق بر آموزش و رفاه، قتل‌های ناموسی، حقوق باروری، حق اعتراض و… بخشی از ضرورت‌های جامعه امروز ما و نیازمند گفتگو و مفاهمه ضمن لحاظ نسبیت فرهنگی و ارزش‌های ملی و بومی ایرانی و اسلامی است.

شعار تساوی را بغل کنید؛ یعنی مساوی بیندیشید، هوشمندانه بسازید و برای تغییر نوآوری کنید. تمرکز این موضوع بر روی راه‌های ابتکاری برای پیشبرد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و تضمین این برابری، به‌ویژه در حوزه‌های سامانه‌‌ حمایت اجتماعی، دسترسی به خدمات عمومی و زیرساخت‌های پایدار خواهد بود.

شعار سال ۲۰۲۲ ؛ «برابری جنسیتی امروز برای فردای پایدار» است. با این درک که زنان زنجیره‌ اصلی توسعه هستند و بی‌توجهی به این امر جامعه و خانواده را به سمت عقب‌ماندگی سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نشست «جهان برابر- جهان توانا» و شروع به کار «کمیته حقوق زنان» در کارگروه حقوق بشر اسکودا با ماموریت اصلاح و توسعه‌ نظام حقوقی زنان، فراخوانی برای سلوک است. این سلوک نه برای مبتدیان است که هنوز آمادگی همراهی در چنین سفری را ندارند و نه برای منتهیان است که خود هفت شهر عشق را گشته‌اند.

فراخوان را روی با سالکان طریق حقیقت است که بلوغ معنوی خویش را با عشق به حق و عدالت آغاز کرده‌اند و با ایمانی قوی به حقانیت راه خود، چشم امید در آفاق آینده دوخته‌اند.

نیز این نشست هم ادای احترام به کار بی‌وقفه مراقبان و مبارزان خط مقدم برابری حقوق زنان در طول تاریخ و نیز به رسمیت شناختن هزاران روشی است که زنان از همه فرهنگ‌ها در طول تاریخ برای هم شفا و هم امید ارائه کرده‌اند.

و من الله توفیق»

منبع: روابط عمومی اسکودا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا