دسته‌بندی نشده

نامه رییس کانون وکلای لرستان به رییس و دیگر نمایندگان مجلس درباره طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار

وکلاپرس- رییس کانون وکلای لرستان با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف و دیگر نمایندگان مجلس از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را مغایر ذات حرفه وکالت دانست و از آن انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر فیروز احمدی، رییس کانون وکلای لرستان، در نامه ای به رییس و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حرفه وکالت در احقاق حقوق ملت از نمایندگان مجلس تقاضا کرد با تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار مخالفت کنند.

نامه دکتر فیروز احمدی پیرامون طرح
تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

متن نامه دکتر فیروزی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و تمامی نمایندگان گرانقدر

مستحضر می باشید وکیل دادگستری با تکیه بر دانش تخصصی و اخلاق حرفه‌ای در روند پیچیده دادرسی ورود و زمان روشن کردن ابعاد دعوا از حق موکل دفاع و بدین طریق به وظیفه ای که قانون اساسی بر عهده او گذاشته است عمل می‌نماید. مآلاً چنین نقشی تضمین کننده دادرسی صحیح و عادلانه و عوامل موثر در حفظ نظم عمومی است.

او بایستی موضوع را به درستی تشخیص و احکام قانونی حاکم بر آن را با استفاده از دانش خود تحلیل و ارزیابی کند و با تطبیق بر دعوا و تشخیص حق، دعوای مدنی و یا شکایت مرتبط را طرح نماید.

به علاوه در این مسیر در تهیه دلایل و تبیین موضوع همگام با دادگاه و البته با وظایف متفاوت موجبات احقاق حق و تحقق عدالت را فراهم کند.

اینکه گفته می‌شود وکیل و قاضی هم شان هستند و به درستی در قانون نیز پیش‌بینی شده است، منظور شان علمی و توانایی در مسیر مذکور است و بعید است شئونات عرفی مورد نظر باشد.

لذا چنانچه قاضی می بایست از دانش کافی و توانایی لازم برای احقاق حق برخوردار باشد، وکیل نیز با در اختیار داشتن علم و تسلط بر موضوع و مبانی و احکام حقوقی،زمینه اجرای حق را فراهم می‌نماید.

طرح تسهیل کسب و کار که عنوان آن نیز مغایر ذات شغل وکالت است، در شرایط اعطای پروانه مقرراتی وضع نموده که حصول اهداف یادشده را مخدوش و حقوق عامه مردم را به مخاطره خواهد انداخت.

با چنین ملاحظاتی است که در نظام های حقوقی معتبر دنیا ساز و کار ورود و فعالیت در حرفه وکالت مشابه نظامات تصدی امر قضا و اقتضائات خاص این حرفه بوده و از ضوابط کسب و کار معمول خارج است.

بدین منظور انتظار می‌رود نمایندگان شریف و فهیم در مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت این شغل مانع از تصویب طرح شده و حافظ حقوق واقعی ملت باشند.

دکتر فیروز احمدی

رییس کانون وکلای دادگستری استان لرستان و استادیار دانشگاه حقوق

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا