اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نامه رئیس مجلس به رئیس قوه قضائیه درباره نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه

وکلاپرس- در پی درخواست رئیس سه کمیسیون قضایی، اصل ۹۰ و جهش و رونق تولید از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از رئیس قوه قضائیه درخواست کرده است درباره آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضائیه اهتمام ویژه به خرج دهد.

بیشتر بخوانید:

متن نامه قالیباف به محسنی اژه‌ای به شرح زیر است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای

رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم با احترام، نظر به اینکه نظارت بر اجرای ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر عهده قوه قضائیه میباشد و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تسهیل مجوزها و بیان دغدغه های رؤسای محترم کمیسیونهای مرتبط مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه پیوست به شماره ۴۳۳۹۹ مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۱ و همچنین ابراز نگرانی متقاضیان آزمون کارآموزی وکالت در خصوص عدم اجرای صحیح قانون مذکور، خواهشمند است دستور اهتمام ویژه و پیگیری لازم به منظور جلوگیری از تضییع حقوق متقاضیان و انحراف از اجرای قانون صادر فرمایید.

متن نامه رؤسای سه کمیسیون قضایی و حقوقی، جهش و رونق تولید و کمیسیون اصل ۹۰ خطاب به محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم پیرو رونوشت نامه شماره ۳۶۸۰۹ مورخ ١۴٠١/۴/٢۵ روسای کمیسیون های جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل ۹۰ قانون اساسی و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، همانطور که مستحضرید قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یکی از مترقی ترین و مهم ترین دستاوردهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است که با سختی های فراوان و در مسیری طولانی به تصویب رسید.

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، ارتقای شفافیت فرآیند صدور مجوز، حذف امضاهای طلایی و انحصارهای دیرپای حقوقی را می توان به عنوان اهداف اصلی این قانون عنوان کرد. اما به رغم عزم و اراده جدی مجلس شورای اسلامی مبنی بر احقاق حقوق حقه مردم و مبارزه با زیاده خواهی های گروههای خاص، هم اکنون که موعد اجرا رسیده است، برخی از کانونهای صنفی و مدیران مربوطه که از هیچ سنگ اندازی در مسیر تصویب قانون مذکور دریغ نکرده بودند، خود مفسر قانون شده و با ارائه تفسیری شخصی خلاف فلسفه اصلی وضع قانون (حذف انحصار) نسبت به اجرای آن اقدام می کنند.

و در حال حاضر با وجود گذشت بیش از دو ماه از زمان برگزاری آزمون کارآموزی وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و تعهد داوطلبانه این مرکز مبنی بر اجرای دقیق ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار همچنان نتایج این آزمون اعلام نشده است.

علی رغم برگزاری جلسه مشترک کمیسیونهای سه گانه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل نودم قانون اساسی و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورخ ١۴٠١/۴/٢١ به منظور تعیین تکلیف دلایل تعلل در اعلام نتایج آزمون، هیچ یک از روسای این مرکز و مدیران مربوطه دستگاه قضا اهتمام جدی در اعلام نتایج آزمون ندارند و زمان دقیقی برای اعلام نتایج آزمون مشخص نشده است.

برخی از اعضای هیات مدیره کانونهای وکلای دادگستری برای حفظ منافع مادی و صنفی خود اقدام به تفسیر قانون کرده تا بتوانند با کاهش تعداد پذیرفته شدگان، منافع بازار انحصاری خود را حفظ کنند و ضمن نادیده گرفتن فلسفه اصلی وضع قانون در اقدامی غیر اخلاقی ضمن ارائه تلقی نادرست از تخصص گرایی و توهین به شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سعی دارند تا با تبلیغات وسیع رسانه ای، خود بر مسند مجلس  جمهوری اسلامی ایران تکیه زده و تفسیر شخصی خود را از واژه های موجود در متن قانون حاکم کنند و با به خطر انداختن حاکمیت قانون، آن را مطابق میل خود اجرا کنند.

این در حالی است که علاوه بر تصریح موجود در متن قانون، مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، استعلام از مراجع تخصصی نیز موید لزوم اعلام نتایج بر تاریخ ١۴٠١/۵/۱۱ اساس امتیاز نمرات و تراز است. لذا خواهشمند است دستور فرمایید باتوجه به اینکه نظارت بر اجرای ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر عهده قوه قضائیه بوده و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تسهیل مجوزها، الغاى انحصار به عنوان یکی از سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و لزوم اجرایی سازی سند تحول قضائی، مراتب از طریق رئیس محترم قوه قضائیه جهت نظارت و اجرای صحیح قانون پیگیری شود.

سید شمس الدین حسینی
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید

نصراله پژمان فر
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

موسی غضنفر آبادی
رئیس کمیسیون حقوقی وقضایی

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام
    این سطح دخالت عجیب هست!!!
    اجبار با نامه و تهدیدد؟؟
    کجا قرار بود ملاک نمره باشد؟ که اشخاص اعتراض میکنند که چرا نظر عوض شد چرا … از اول موضوع نمره خام بود.

  2. خدا ازت نگذره رییس کانون مرکز، سرنوشت جوانها و منو خراب کردی، با خودخواهی تمام ملاک رو نمره خامی منظور کردی که هیچ منبع و مرجعی نداره، جلوی نماینده های مجلس و سازمان سنجش که گفته بودن ملاک باید “تراز” باشه بیجهت واستادی، جاتو تنگ میخواستیم بکنیم؟ آره؟ همون مثل سالهای قبل آزمون برگزار میکردی که خیلی بهتر بود، نخواستیم این قانون تسهیل و این مسخره بازیارو، من درصدام خوبه به چه حقی منو مردود اعلام کردین؟ از ۸۰ هزار نفرشرکت کننده به چه حقی ۲۵۰۰ نفر برداشتین؟ سرنوشت تمام سالهای منو پس بدید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا