گفت و گوویژه

افزایش سهم بیمه وکلا به نفع و مورد استقبال صندوق حمایت و کانون‌های وکلا است

وکلاپرس– نماینده کانون وکلای خراسان در صندوق حمایت، افزایش درصد حق بیمه پرداختی توسط وکلا را به نفع صندوق حمایت و کانون های وکلا دانست.

به گزارش وکلاپرس، ۳ مرداد ماه سال جاری هیأت وزیران در مصوبه ای به اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری پرداخت و حق بیمه وکلای دادگستری به صندوق حمایت را افزایش و حق بیمه کانون های وکلا را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: افزایش حق بیمه در تاریکخانه صندوق حمایت وکلا

بر این اساس از مجموع ۱۲درصد حق بیمه، پرداخت ۱۱درصد به وکلا و ۱درصد نیز به کانون ها اختصاص یافت. اگرچه این مصوبه از اول مهرماه اجرایی شده است اما اکثر وکلا در آذرماه برای پرداخت حق بیمه اقدام کرده و با فیش های سنگین متمم پرداخت مواجه شده اند.

افزایش حدود ۳۷ درصدی حق بیمه نسبت به اقساط گذشته

حسن حسن زاده، نماینده کانون وکلای خراسان در صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری،  در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اشاره به جزییات این مصوبه و چرایی افزایش رقم پرداختی گفت: با توجه به اینکه به موجب مصوبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ هیات وزیران سهم وکلای دادگستری از ۸ درصد به ۱۱ درصد درآمد ماخذ محاسبه حق بیمه افزایش یافته، در عمل افزایش حدود ۳۷ درصدی نسبت به اقساط گذشته را به دنبال داشته است. البته این افزایش بدون احتساب افزایشی است که همه ساله بر اساس ماده ۲ آیین نامه محاسبه و از وکلا و کارآموزان مشمول قانون حمایت دریافت می گردد.

بیشتر بخوانید: مدیران صندوق حمایت: افزایش سهم بیمه وکلا پیشنهاد کانون‌های وکلا بود / ما هیچ نقشی نداشتیم

منافع کانون های وکلا و صندوق حمایت

عضو سابق هیأت مدیره کانون وکلا درباره علل این تغییر گفت: مصوبه هیات وزیران قطعاً به نفع کانون های وکلا و صندوق حمایت است. کانون های وکلا به این دلیل از این مصوبه منتفع می گردند که دیگر مجبور نیستند ۴ درصد موضوع ماده ۱ آیین نامه را به صندوق حمایت بپردازند و سهم ایشان به یک درصد کاهش می یابد. اما صندوق حمایت نیز از این جهت منتفع می گردد که مطمئن است وکلای دادگستری چاره ای جز پرداخت قبوض صادره را ندارند؛ چرا که در صورت عدم پرداخت پروانه ایشان تمدید نخواهد گردید و لذا مطالبات معوق صندوق به نحو چشمگیری کاهش می یابد.

معتقدیم دریافت خسارت تاخیر تادیه بابت تاخیر در پرداخت قبض نسخ شده است

نماینده کانون وکلای خراسان در صندوق حمایت با اعتقاد بر نسخ تبصره ۱ ماده ۵ آیین نامه افزود: از سوی دیگر به نظر می رسد با تصویب اصلاحیه اخیر در هیات وزیران، تبصره ۱ ماده ۵ آیین نامه نسخ ضمنی گردیده و دیگر صندوق حمایت نمی‌تواند به استناد تبصره ۱ ماده ۵، بابت تاخیر در پرداخت قبض های صادره خسارت تاخیر از وکلا و کارآموزان وکالت دریافت نماید.

بیشتر بخوانید: وضعیت عجیب آیین نامه صندوق حمایت در مورد تاخیر در پرداخت حق بیمه

وی ادامه داد: چرا که در تبصره یک ماده ۵ تصریح گردیده بود در صورت تأخیر در پرداخت حق بیمه سهم بیمه شده در مدت معوق به ۱۰ درصد ماخذ وصول حق بیمه محاسبه و دریافت می گردد اما در حال حاضر با توجه به اینکه به طور معمول سهم وکلای دادگستری ۱۱ درصد افزایش یافته است دیگر مجوز قانونی جهت افزایش این مبلغ در صورت تاخیر وجود ندارد.

۲۷ تیر ۹۸ با تأیید اکثریت اعضای مجمع عمومی صندوق حمایت و استقبال مدیران صندوق زمینه افزایش سهم بیمه مهیا شد

حسن زاده با اشاره به موضوع تغییر آیین نامه عنوان کرد: لازم به ذکر است موضوع تغییر آیین نامه در مجمع عمومی مورخه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ مطرح و پس از بحث و بررسی مجمع عمومی، کارگروهی را مامور بررسی این موضوع نمود تا در جلسه بعد مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده کانون وکلای خراسان در صندوق حمایت ادامه داد: در جلسه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۸ نیز مجمع عمومی صندوق حمایت که نمایندگان وقت کانونها نیز در آن عضو بوده اند موضوع را مورد بررسی و نهایتاً با اکثریت اعضای مجمع و البته استقبال مدیران صندوق، سهم کانون ها از ۴ درصد به یک درصد و سهم وکلا از ۸ درصد به ۱۱% افزایش یافت و این پیشنهاد تقدیم وزیر دادگستری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا