ویژهیادداشت

وضعیت عجیب آیین نامه صندوق حمایت در مورد تاخیر در پرداخت حق بیمه

تکلیف اصلی وکلای دادگستری پرداخت 11 درصد ماخذ است، ولی طبق تبصره یک ماده 5 آیین نامه در صورت تاخیر باید 10 درصد ماخذ حق بیمه پرداخت کنند!

وکلاپرس- تا پیش از افزایش سهم حق بیمه صندوق حمایت برای وکلای دادگستری، همه می دانستند که اگر حق بیمه را حتی یک دقیقه هم دیر بپردازند باید بابت آن جریمه سنگینی پرداخت کنند، ولی حالا و با افزایش سهم وکلای دادگستری از ۸ به ۱۱ درصد، موضوع تاخیر در پرداخت حق بیمه مقداری پیچیده شده است.

تا پیش از این همه وکلای دادگستری می دانستند حتی اگر یک دقیقه بعد از نیمه شب آخرین روز فصل حق بیمه صندوق حمایت را پرداخت کنند باید بابت آن جریمه سنگینی بپردازند.

۲۵ درصد جریمه برای حتی یک دقیقه تاخیر

عبارت «در صورت تاخیر در پرداخت حق بیمه به جای ماخذ ۸ درصد از ماخذ ۱۰ درصد محاسبه خواهد شد» قبلا زیر فیش های حق بیمه کاغذی چاپ می شد، البته مفهوم واقعی آن این بود که اگر حق بیمه را نپردازید به ازای یک دقیقه تا هر چند وقت، باید ۲۵ درصد حق بیمه را هم به عنوان جریمه تاخیر پرداخت کنید.

مستند جریمه: تبصره یک ماده ۵ آیین‌نامه

مستند دریافت این جریمه سنگین تاخیر که معادل یک سال و نیم سود بانکی است، تبصره یک ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری است.

تبصره یک ماده ۵ به این شرح است: «در صورت تاخیر در پرداخت حق بیمه، سهم بیمه شده در مدت معوق به ده درصد ماخذ وصول حق بیمه محاسبه و دریافت خواهد شد.»

افزایش سهم وکلا از ۸ به ۱۱ درصد ماخذ

در حال حاضر و با توجه به بند یک مصوبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ هیات وزیران که مقرر داشته سهم وکلای دادگستری از حق بیمه پرداختی به صندوق حمایت از ۸ درصد به ۱۱ درصد افزایش پیدا کند، وضعیت جریمه ستانی صندوق حمایت بابت تاخیر در پرداخت حق بیمه پیچیده شده است.

عدد ثابت جریمه در تبصره یک ماده ۵ آیین نامه

تبصره یک ماده ۵ آیین نامه، ضمانت اجرای تاخیر در پرداخت حق بیمه را مشخصا محاسبه و دریافت حق بیمه بر مبنای «ده درصد ماخذ» اعلام کرده است، از حکم این تبصره هیچ برداشت دیگری از جمله افزوده شدن دو درصد به ماخذ محاسبه در حالت عادی را هم نمی توان برداشت کرد.

تکلیف اصلی ۱۱ درصد؛ جریمه ۱۰ درصد!

بر این اساس، وضعیت فعلی این طور است که اصل تکلیف اصلی وکلای دادگستری طبق بند الف ماده آیین نامه پرداخت ۱۱ درصد ماخذ است، ولی  طبق تبصره یک ماده ۵ آیین نامه در صورت تاخیر در پرداخت باید ۱۰ درصد ماخذ حق بیمه پرداخت کنند!

عدم جواز صندوق حمایت برای اخذ جریمه تاخیر

نهایتا در این وضعیت، با توجه به تعارض عقلی کمتر بودن جریمه از اصل تکلیف، باید قائل به سقوط حکم تبصره یک ماده ۵ شد و صندوق حمایت از وکلا، در نبود مجوز قانونی برای اخذ جریمه، نمی تواند چیزی بابت تاخیر در پرداخت حق بیمه مطالبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا