گفت و گو

ضرورت های انفورماتیک در کانون های وکلا

گفتگو با وکیل امیرحسین کاظمی مدیر داخلی کانون وکلای دادگستری یزد

وکلاپرس– مدیر داخلی کانون وکلای یزد به ضرورت ایجاد اتوماسیون کارآمد برای اسکودا و کانون های وکلا پرداخت و گفت: وجود نرم افزارهای متنوع امکان تبادل اطلاعات و ارتباط نرم افزاری بین کانون ها را کم می کند.

به گزارش وکلاپرس، یکی از دغدغه‌های کانون های وکلا دسترسی به سیستم یکپارچه برای سرعت بخشیدن و کارآمدسازی فرآیندهای اداری است.

وکیل امیرحسین کاظمی، مدیر داخلی کانون وکلای دادگستری یزد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به مسئله ضرورت ایجاد اتوماسیون کارآمد برای اسکودا و کانون های وکلا پرداخت.

شرح گفت و گو در ادامه آمده است:

ابتدا درمورد چرایی ضرورت ایجاد اتوماسیون برای اسکودا و کانون های وکلا توضیح دهید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و لزوم مکانیزاسیون و ارائه خدمات دیجیتالی، لازم است کانون ها و اسکودا هر چه سریعتر وارد این حوزه بشوند و  برقراری ارتباط و تبادل داده با سامانه ها و سازمان های دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا بررسی و شناسایی بهترین پلتفرم با توجه به نوع سازمان کانون ها بسیار مهم است و جا دارد که با بهره گیری از مشاوران و متخصصان فناوری اطلاعات، راهکارهای مختلف تعیین و مقایسه شود‌.

نکات حائز اهمیتی که باید در راه اندازی اتوماسیون یکپارچه در نظر گرفته شود عبارتند از: بهره گیری از تکنولوژی روز، انعطاف پذیری برای هر کانون، امکان اتصال به سامانه های دیگر، داشتن معماری سرویس گرا، بهرمندی از قابلیت های پورتال سازمانی، توجه به حداقل رساندن درخواست های کاغذی و آرشیو الکترونیکی.

بیشتر بخوانید:

به طور کلی عملکرد اسکودا و کانون‌ها را در داشتن اتوماسیون کارآمد و سیستم انفورماتیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کانون ها هر کدام به صورت مستقل اقداماتی انجام داده اند اما وجود نرم افزارهای متنوع امکان تبادل اطلاعات و ارتباط نرم افزاری بین کانون ها را کم می کند.

نقش اسکودا در تهیه یک سیستم یکپارچه و هماهنگ بسیار چشمگیر است و در این راه توجه به نوع پلتفرم، امکان پشتیبانی، بروز بودن و قابلیت های نرم افزار بسیار مهم است که با دریافت نظر کارشناس و خبرگان فناوری اطلاعات امکان پذیر خواهد بود.

چالش‌های موجود در این مسیر چه هستند؟

عدم دسترسی به آمارهای دقیق، عدم تبادل اطلاعات بین کانون ها، لزوم توجه به استقلال کانون ها، ایجاد اعتماد بین کانون ها برای بهرمندی از سیستم یکنواخت و استفاده از سیستم های جزیره‌ای از جمله چالش های پیش رو است.

چه راه حلی برای این مسئله دارید؟

انجام مطالعات تطبیقی و تجمیع نیازمندی ها، طراحی سند معماری سازمانی اسکودا و کانون، بهره گیری کانون ها از مشاورین فناوری اطلاعات و ارتباطات، بررسی راهکارهای مختلف و انتخاب سامانه درست، ایجاد هم افزایی و وفاق برای بهره گیری از سامانه یکپارچه و یکنواخت بین کانون ها، بررسی ذینفعان و تعامل با آنها برای رفع نیاز آنها می تواند از جمله راه های برون رفت از وضع موجود باشد.

آیا در این فرآیند، کانون‌ها باید به صورت مستقل عمل کنند یا استقرار یک سیستم واحد را پیگیری کنند؟

تهیه سامانه یکنواخت ولی با انعطاف پذیری بالا می تواند هم منافع اسکودا را تامین کند و هم رضایت کانون ها را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما برای عملکرد مطلوب، اتوماسیون کانون‌ها باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

امکان تعامل تمام ذینفعان از جمله شهروندان با کانون به صورت مکانیزه، امکان ارائه خدمات به وکلا و کارآموزان به صورت الکترونیکی، امکان ایجاد تغییرات منطبق با مصوبات هیات مدیره کانون ها در اسرع وقت با کمترین اثر در تبادل داده ها، امکان پشتیبانی موثر، بهرمندی از آخرین فناوری های موجود و داشتن معماری سرویس گرا و راه اندازی هوش تجاری، ازجمله خصوصیاتی است که باید در ایجاد اتوماسیون مدنظر قرار گیرد.

درحال حاضر اقدامات کانون وکلای یزد در این زمینه چه بوده و تاکنون به چه نتایجی دست یافته است؟

اجرای پروژه معماری سازمانی، مطالعات تطبیقی، طراحی سند تحول سازمانی، شناسایی ذینفعان، شناسایی و بهبود  فرایندها، انتخاب پلت فرم فرایندی برای ارتقاء بهره وری و جلوگیری از سیستم های جزیره‌ای از جمله اموری است که کانون وکلای یزد در آن پیش قدم بوده و بر اساس بهره گیری از مشاور متخصص در امر انفورماتیک و‌ معماری سازمانی تحصیل نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا