اخبار قوه قضاییهویژه

معاون حقوقی قوه قضاییه: کارآموزان وکالت ۹۹ باید بر اساس آیین‌نامه جدید لایحه استقلال فعالیت کنند

وکلاپرس ـ نورالله قدرتی در نامه‌ای به رییس مرکز آمار و اداری اطلاعات قوه قضاییه خواستار رعایت مفاد آیین نامه جدیدالتصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از اختبار، تصویر نامه‌ای منتسب به نورالله قدرتی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، به دست خبرنگار این پایگاه خبری رسیده که بر اساس آن، به رئیس مرکز آمار و اداری اطلاعات قوه قضاییه اعلام شده در نحوه صدور پروانه کارآموزی و وکالت و شرایط فعالیت کارآموزان در دوره کارآموزی، رعایت مواد ۴۶، ۴۸ و ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ الزامی است.

بیشتر بخوانید:

بر اساس نامه مذکور، اولاً مشخص است که قوه قضاییه بر موضع خود به منظور اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال اصرار دارد؛ ثانیاً صدور پروانه‌ کارآموزی می‌بایست پس از احراز شرایط مقرر برای کارآموزان در کمیسیونی متشکل از مقامات کانون وکلا و رؤسای دادگستری استان‌ها به عمل آید؛ ثالثاً  امکان اعلام وکالت برای این کارآموزان در دو دوره اول کارآموزی( هشت ماه ابتدایی کارآموزی وکالت) وجود ندارد.

با توجه با متن نامه مذکور، این سؤال به نظر می‌رسد که نتایج مذاکره مدیران نهاد وکالت با مقامات دستگاه قضا چه زمانی رخ می‌نماید؟ همچنین باید از مدیران نهاد وکالت پرسید در صورت عدم اثر بخشی تعامل با مدیران قضایی، برنامه جدید ایشان برای حفظ استقلال نهاد وکالت چه خواهد بود؟

متن و تصویر نامه را در ادامه مشاهده کنید:

جناب آقای دکتر کاظمی فرد
رئیس محترم مرکز آمار و اداری اطلاعات قوه قضاییه

سلام علیکم

با احترام، پیرو نامه ۹۰۰۰/۵۷۵۱/۵۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ در خصوص اجرای آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰، با توجه به تغییرات ایجاد شده در نحوه صدور پروانه کارآموزی و وکالت و شرایط فعالیت کارآموزان در دوره کارآموزی، رعایت مواد ۴۶، ۴۸ و ۵۴ آیین نامه الزامی می باشد.

براین اساس

اولا پروانه کارآموزی و وکالت برای افرادی صادر می شود که علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته های حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا سطح دو و بالاتر از دروس حوزوی، دارای شرایط مقرر در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه باشند و احراز شرایط موضوع بندهای الف و ب ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه، توسط اعضای کمیسیونی متشکل از رئیس کانون، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون، دادستان انتظامی کانون، رئیس کل دادگستری استان یا نماینده وی و رئیس دادگاه انقلاب شهرستان مرکز استان یا نماینده او به عمل می آید.

ثانیاً مطابق ماده ۵۴ آیین نامه، کارآموزی شامل سه دوره آموزش توسط کانون، دوره کسب تجربه در مراجع قضایی و دوره کاربردی نزد وکیل سرپرست می باشد و کارآموزان صرفاً در دوره سوم کارآموزی می توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند، بطوریکه وکالت کارآموزان در پرونده هایی که احکام آنها قابل فرجام است یا مرجع تجدیدنظر از احکام آنها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردا یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

نظر به اعلام نتایج آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانونهای وکلا سال ۱۳۹۹ شایسته است دستور فرمایید هرگونه شناسایی کارآموزان و وکلا در سامانه های الکترونیکی با لحاظ مواد مذکور بوده و فعالیت قضایی کارآموزان وکالت صرفا در دوره سوم کارآموزی و پس از گذشت حداقل ۸ ماه از شروع دوره کارآموزی و با اعمال محدودیتهای مربوطه صورت گیرد.

نورالله قدرتی
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه
نامه معاون حقوقی قوه قضاییه به رییس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه درباره کارآموزی وکالت
نامه معاون حقوقی قوه قضاییه به رییس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه درباره کارآموزی وکالت

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام ,واقعا بنده کاری به نامه ایشون ندارم ولی حتی اگر یک وکیل حرفه ای بخواهد به درستی کار و فعالیت با دلسوزی و پیگیری مجدانه روی پرونده های موکلین خود داشته باشد حتی ۵ پرونده هم در ماه زیاد است . متاسفانه ما امروزه شاهدیم که برخی از وکلا کارهای موکلین را نیمه کاره رها می کنند یا دقت لازم روی پرونده ها ندارند یا … واین امر موجب عدم موفقیت وکیل در دادرسی و رد دعوای وی و یا شکست در یک دعوای حقوقی می شود . درحالیکه یک وکیل با قبول پرونده موکل خود بایستی راهکارهای لازم را در خصوص موضوع در بدو امر بررسی نماید , چرا که اصولا برخی از پرونده های حقوقی نیاز به رجوع به مرجع قضایی ندارند و وکیل حرفه ای می تواند با یک یا چند بار مذاکره و یا حتی ارسال فقط یک اظهارناه به حق موکل خودش برسد . چه بسا پرونده هایی بوده اند که اگر با مذاکره حل و فصل می شدند و موکل به حقوق خود می رسید دیگر شاهد رد دعوای وکیل یا شکست در یک پرونده حقوقی و ضایع شدن حق موکل نبودیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا