یادداشت

مشاوره حقوقی و نقش وکیل دادگستری در کاهش هزینه ها

مشاوره حقوقی: بر اساس آنچه که در فضای مجازی و محیط شهر مشاهده می شود، این فضا پر است از تبلیغات مشاوره حقوقی و وکالت تضمینی با حق الوکاله آخر کار.

با یک بررسی اولیه مشخص می شود، قریب به اتفاق این افراد تبلیغ کننده، وکیل دادگستری نیستند و از خلا عدم نظارت کافی سواستفاده می کنند و در وکالت که موضوعی تخصصی بوده و لازم است مراجع قانونی مجوزات لازم را بدهند، دخالت می کنند.

ضرورت مشاوره حقوقی با وکیل

کانون وکلای دادگستری هر ساله با برگزاری آزمون های وکالت کارآموزان وکالت را جذب می کند و پس از گذاراندن دوره های مختلف آموزشی و قبولی در آزمون اختبار، به عنوان وکیل دادگستری و یا وکیل پایه یک دادگستری شناخته می شود.همچنین کانون وکلا بر عملکرد وکلای دادگستری نظارت می کند.

همین دو موضوع مهم یعنی احراز شایستگی های علمی و نظارت حرفه ای توسط کانون، بر وکلا موجب می شود، افراد برای دریافت خدمات حقوقی از جمله مشاوره حقوقی می توانند با خیال آسوده تر به وکیل مراجعه کنند.

انواع مشاوره حقوقی

سابقا مشاوره حقوقی فقط به صورت حضوری و در دفتر وکالت و یا موسسه حقوقی صورت می گرفت. اما با گسترش تکنولوژی و اینترنت و بزرگ شدن شهر ها، روش های مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین هم ایجاد و توسعه پیدا کرد.

مشاوره حقوقی آنلاین

منظور ما از مشاوره حقوقی آنلاین، مشورت گرفتن از وکیل دادگستری با استفاده از ابزار های اینترنتی می باشد. مشاوره حقوقی آنلاین می تواند از طریق تماس صوتی، تصویری و یا از طریق ارسال پیام های اینترنتی (چت کردن ) باشد.

با توجه به اینکه لازم مفاهیم به خوبی بین مشاوره گیرنده و وکیل تبادل شود، مشاوره از طریق ارسال پیام در بیش موارد توصیه نمی شود.

فضای اینترنت و پیام رسان های مجازی، این فرصت را فراهم کرده اند که مشورت گیرنده بتواند، اسناد و مدارک مربوط به موضوع را برای وکیل ارسال نماید.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی، یک راه مناسب برای کاهش ریسک ها و هزینه های حقوقی است. به جز موارد خاصی که جلسه مشورت حضوری بازدهی بیشتری دارد، در بیشتر مواقع مشاوره حقوقی تلفنی، یک راه سریع، مطمئن و با هزینه مناسب است.

در مشاوره حقوقی تلفنی یک مسئله ای که ممکن است، متقضیان با آن مواجه شوند این است که نتوانند وکیل بودن شخصی که خود را مشاور حقوقی معرفی میکند را احراز کنند. این دغدغه در مواردی هم درست است چرا که افرادی سودجو بدون اینکه وکیل دادگستری باشند و مجوز ارائه مشاوره حقوقی تلفنی را داشته باشند، اطلاعات غلط و گمراه کننده به متقاضیان میدهند.

بنابراین ضروری است مشاوره حقوقی به ویژه تلفنی و آنلاین را از وکیلی که با او آشنایی دارید و یا از یک موسسه حقوقی مجاز دریافت کنید.

موسسات حقوقی مجاز در حوزه کانون مرکز کدام اند ؟

کانون وکلای دادگستری مرکز بر اساس مقررات جاریه، به موسسات حقوقی ای که صلاحیت ها و شایستگی های آنها را احراز کند، مجوز تاسیس می دهد.

در یک بازه ی زمانی نسبتا طولانی، افراد از یک خلا قانونی بود استفاده کردند و در اداره ثبت شرکت ها، موسسات حقوقی را ثبت کردند که مجوز کانون وکلای مرکز را ندارند. در نتیجه صلاحیت های علمی و حرفه ای این موسسات غیر مجاز مورد تائید کانون نمی باشد.

پس در شرایطی که دستگاه های نظارتی با موسسات غیر مجاز که مورد تائید کانون وکلای مرکز نیستند، هیچ برخوردی نمی کنند، تشخیص اینکه کدام موسسات دارای صلاحیت ها و دانش تخصصی هستند و تحت نظارت کانون وکلای مرکز هستند، بسیار دشوار می شود

کانون وکلای دادگستری مرکز در سایت خود، لیستی از موسسات حقوقی ای که دارای مجوز از این سازمان تخصصی هستند را منتشر کرده است. در نتیجه موسساتی که نام آن ها در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده و در آگهی روزنامه رسمی شده اند ولی در سایت کانون درج نشده است، مجوز ارائه خدمات حقوقی از کانون مرکز را ندارند.

راه تشخیص وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری، شخصی است که آزمون وکالت را قبول شده است و دوران کارآموزی خود را با موفقیت گذرانده است و سپس در دو مرحله کتبی و شفاهی آزمونی به نام اختبار قبول شده باشد و سوگند وکالت خورده است.

نام وکلای پایه یک دادگستری شهر تهران در سایت کانون وکلای مرکز در بخش جستجوی وکیل قابل مشاهده و استعلام هست.

نام اشخاصی که کارآموز وکالت هستند، در سایت کانون وکلا درج نمی گردد و فقط نام وکلای پایه یک دادگستری در آن درج می شود. در سایت صندوق حمایت وکلای دادگستری، نام همه کارآموزان و وکلای پایه یک دادگستری کشور قابل استعلام هست.

مشاوره حقوقی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سوالی که مطرح می شود این است که یک مشاوره حقوقی خوب به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران چه ویژگی هایی دارد ؟ که در ادامه به چند ویژگی مهم مشاوره حقوقی خوب می پردازیم.

۱- واقع گرایی در مشاوره حقوقی:

وکیل خوب، بر اساس شواهد و مدارک موجود، شرایط پرونده را ارزیابی می کند و مسیرآینده آن را تخمین می زند. برخی از متقاضیان مشورت حقوقی، از وکلا انتظار دادن امید واهی دارند در حالیکه وکلای با تجربه، فقط بر اساس دلایل پرونده نظر می دهند و قطعا رویایی با واقعیت های موجود، تصمیم گیری را برای متقاضیان بهتر خواهد کرد.

۲- تشریح گزینه های پیش رو و پرهیز از تصمیم گیری به جای متقاضی:

مشاوره حقوقی تکلیف دارد که مسئله را به طور صحیح تعریف کند و آن وقت گزینه هایی که پیش روی شما هست را برای شما روشن کند. به شما بگوید چه گزینه هایی برای انتخاب مقابل شما هست و هر کدام که منافع و هزینه هایی دارد.

مشاور حقوقی حداکثرمی تواند گزینه پیشنهادی خود را ارائه کند و متقاضی خدمات مشورت حقوقی می بایست، تصیم بگیرد و گزینه مطلوب را انتخاب کند و مسئولیت این تصمیم را بر عهده بگیرد. در نتیجه نباید از مشاور انتظار داشته باشیم که به جای ما تصمیم بگیرد و تبعات آن تصمیم را متوجه او بکنیم.

۳- پرداختن به موضوع اصلی مشاوره حقوقی:

زمان مشاوره محدود است و می بایست برای استفاده بهینه از آن برنامه ریزی کرد. پیشنهاد می شود ابتدا موضوع اصلی را به صورت کلی طرح بکنید و اجازه بدهید، وکیل مشاور با پرسش سوالات مختلف، جلسه مشاوره را پیش ببرد.

خیلی از موضوعات حاشیه ای که مطرح میکنید، ممکن است به موضوع ارتباط نداشته باشد و صرفا مانع می شود که به موضوعات اصلی بهتر پرداخته شود.

۴- مشاوره حقوقی با وکیل متخصص موضوع مشورت، انجام شود:

دانش حقوق و حوزه های مختلف وکالت بسیار وسیع هست و وکیلی وجود ندارد در موضوعات مختلف تسلط داشته باشد. مشاوره با وکیل متخصص با موضوع یقینا بازدهی را بالاتر می برد.

بنابراین تلاش کنید مشورت حقوقی خود را با وکلای متخصص انجام دهید. اگر وکیلی را نمی شناسید که در حوزه مورد سوال شما، تخصص داشته باشد، آن را به موسسات حقوقی مجاز بسپارید چرا که این موسسات،دارای دپارتمان ها و بخش های تخصصی هستند.

مشاوره حقوقی چگونه باعث کاهش هزینه ها می شود؟

ریسک های قانونی و قضایی هزینه های سنگینی است که اگر از قبل برای آن برنامه ریزی نشود،تبعات غیرقابل جبرانی دارد که ادامه به برخی از مهمترین های آن می پردازیم که با مشاوره حقوقی مناسب مدیریت می شود.

۱- هزینه های دعاوی کمتر می شود:

وقتی شما پیش از شروع یک دعوی مشورت دریافت می کنید، ممکن است متوجه شوید، طرح آن دعوی به نتیجه نمی رسد و مسیر دادگاهی دیگری را انتخاب کنید.همچنین ممکن است مطلع شوید شانس زیادی در دعوی کردن ندارید و سازش کردن با طرف مقابل بهترین گزینه است.

این موارد خصوصا با هزینه های بالای مادی و معنوی طرح دعوی در دادگستری، با مشاوره حقوقی قابل مدیریت هست.

۲- ریسک های قراردادی به حداقل می رسد:

گاهی اوقات با مشورت حقوقی مطلع می شویم نباید وارد چه توافقات و قراردادهایی شویم و یا اگر قرار است وارد قرارداد شوید در چه قالبی و با چه پیش شرط هایی انجام دهید. عدم ورود به یک قرارداد و یا با شرایط پر ریسک هزینه هایی است، که می توان با مشاوره کاهش داد.

نتیجه گیری:

در این مقاله به اهمیت مشاوره حقوقی، انواع آن، مراجعی که میتوانید بدون ریسک مشورت بگیرید و نکاتی که موجب، اثربخش تر شدن مشاوره شود، پرداختیم. موسسه حقوقی اترس به عنوان یکی از موسسات دارای مجوز از کانون وکلای مرکز در شهر تهران، آماده ارائه خدمت مشاوره حقوقی به روش های مختلف می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا