گفت و گوویژه

هرچند نسبت به دوره قبل نرخ مشارکت در انتخابات کانون مرکز ۱۵درصد افزایش داشت اما کمتر از سی درصد از وکلا در آن شرکت کردند

وکلاپرس- عضو فعلی هیات مدیره کانون وکلای مرکز ضمن ارزیابی انتخابات سی و دومین دوره هیات مدیره کانون وکلای مرکز گفت: کمتر از سی درصد وکلای دارای حق رأی در انتخابات شرکت کردند.

به گزارش وکلاپرس، سی و دومین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد. نتیجه رسمی انتخابات نیز ساعت دو بامداد توسط هیات نظارت اعلام و از طریق درگاه رسمی کانون مرکز منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

دکتر وکیل سیدمهدی حجتی، عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز، که این دوره نمی‌توانست در انتخابات شرکت کند، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به بررسی نقاط قوت و ضعف این انتخابات پرداخت. شرح گفتگو در ادامه آمده است.

میزان مشارکت وکلا در این دوره انتخابات را چطور ارزیابی می کنید؟

با توجه به انتزاع کانون های استان هرمزگان و سمنان از کانون وکلای دادگستری مرکز، در این دوره به نسبت دوره گذشته یعنی دوره سی و یکم، میزان مشارکت در انتخابات به لحاظ عددی بالاتر بود.

در دوره گذشته کمتر از ۴۰۰۰ نفر و به تعداد ۳۸۲۱ وکیل در انتخابات شرکت داشتند ولی در این دوره علی رغم جدایی کانون های دو استانی که عرض کردم، مشارکت به تعداد ۴۴۱۴ نفر بود که بیش از پانزده درصد نسبت به دوره گذشته افزایش داشت که البته شیوع گسترده ویروس کرونا در دوره گذشته طبعا بر میزان و تعدادی مشارکت وکلا در انتخابات اثرگذار بود.

بیشتر بخوانید:

در این دوره چیزی بیش از ۱۵۴۰۰ وکیل حائز حق رأی بودند که کمتر از سی درصد آنها در انتخابات هیأت مدیره شرکت کردند که طبعا آمار قابل قبولی نیست و همواره انتظار می رود که وکلا برای تعیین مدیران نهاد متبوع خویش با پشتوانه ای قوی، توجه بیشتری به انتخابات و تعیین مدیران جامعه وکالت داشته باشند.

برخی از عدم حضور بانوان وکیل در میان منتخبین انتقاد کرده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

ترکیب هیأت مدیره دوره سی و دوم کاملا مردانه است و متأسفانه هیچ یک از بانوانی که نامزد عضویت در هیأت مدیره دوره آتی بودند موفق به کسب رأی اعتماد همکاران نشدند.

در حالی که می دانیم بانوان توانمندی در حوزه مدیریت نهاد وکالت داریم که طبعا تعدادی از ایشان موفق به عبور از فیلتر دادگاه عالی انتظامی نشدند و صلاحیت آنها احراز نشد.

یکی از ایشان ممنوعیت قانونی به لحاظ عضویت پیاپی در دو دوره هیأت مدیره کانون مرکز را داشت و برخی نیز حاضر به ثبت نام و حضور در عرصه انتخابات نشدند.

شخصا معتقدم که حضور زنان وکیل در مدیریت نهاد وکالت کشور ضروری است و طبعا نگرش و زاویه دید بانوان وکیلی که در کسوت مدیران جامعه وکالت حاضر می شوند، در مواردی واجد تفاوت های قابل توجهی با دیدگاه ها و زوایایی است که از منظر مردانه به آن نگاه می شود و ممکن است از آنها غفلت شده باشد.

کما اینکه وقتی نیمی از جامعه وکالت را وکیل بانوان تشکیل می دهد، طبعا دید جنسیتی در راستای درک مشکلات و مسائل حاکم بر جامعه زنان وکیل می تواند در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اتخاذ تدابیر مناسب مؤثر باشد.

به طور کلی لیست منتخبین را چطور ارزیابی میکنید؟

منتخبین دوره سی و دوم از نظر سنی پایین ترین میانگین ادوار هیأت مدیره کانون مرکز را دارند و طبعا جوانی هیأت مدیره و انگیزه همکارانی که برای اولین بار در جرگه اعضای هیأت مدیره قرار گرفتند، در کنار تجربه همکاران دیگری که سابقه فعالیت و حضور در ادوار مختلف هیأت مدیره را داشته اند، می تواند در بهبود وضعیت مدیریت کانون وکلای مرکز موثر باشد.

تنها نگرانی موجود در این دوره، مجددا تقسیم بندی هیأت مدیره به دو گروه غالب و مغلوب و اقلیت و اکثریت است که در دوره سی و یکم اتفاق افتاد و آسیب های زیادی به کانون مرکز وارد کرد‌.

بیشتر بخوانید:

امیدوارم در دوره پیش رو به جای جناح گرایی و گروه گرایی، شایسته سالاری در تعیین اعضای هیأت رئیسه و ارکان کانون ملاک قرار گیرد و این طور استنباط نشود که کانون، توسط یک جناح به غنیمت گرفته شده و جناح غالب با تقسیم غنایم، سایرین را کنار می گذارد.

با این حال علی رغم انتساب برخی از منتخبین به طیف با گروهی مشخص، افراد مستقل نیز در هر دو گروه دیده می شوند که دارای استقلال فکر و رأی بوده و خود را وامدار دیگران نمی دانند.

به نظرم این گروه از اعضای هیأت مدیره، تأثیر خود را برای ایجاد وفاق و همدلی در دوره پیش رو خواهند گذاشت و نقش محوری خویش را در این زمینه ایفا خواهند کرد.

امیدوارم که هیأت مدیره دوره سی و دوم بر خلاف هیأت مدیره دوره سی و یکم، مسیر معتدلی را در این خصوص در پیش بگیرد.

بیشتر بخوانید:

چالش‌های اساسی که این انتخابات با آن روبرو بود، چه بود؟

انتخابات دوره سی و دوم از همان ابتدای انتشار آگهی انتخابات با چالش اعمال یا عدم اعمال مقررات آیین نامه ۱۴۰۰ مواجه بود و هیأت نظارت سعی کرد با کمترین اصطکاک با آئین نامه فوق، انتخابات را به نحو احسن برگزار کند که به نظرم موفق شد.

متأسفانه موضوع انتخابات الکنرونیک و کنار گذاشتن انتخابات سنتی نیز از دیگر چالش‌های پیش روی انتخابات اخیر بود که باز هم عقیم ماند و رأی گیری و شمارش‌ آراء باز هم همچون گذشته به صوىت دستی و سنتی انجام شد که طبعا علی رغم صحت جریان برگزاری انتخابات، مطلوب نبود.

بر خلاف ادوار پیشین، در این دوره علی رغم اصرار نامزدها برای تبلیغات میدانی که چالش قابل توجهی برای هیأت نظارت بر انتخابات بود، مصوبه هیأت مدیره در زمینه دستورالعمل تبلیغات نامزدها تا ساعاتی قبل از انتخابات و در روز برگزاری انتخابات به درستی به اجرا گذاشته شد و نظم خوبی بر انتخابات حاکم بود.

انتخابات این دوره صرفا از جهت تبلیغات مربوط به روز انتخابات با ادوار گذشته متفاوت بود و البته می توان از آن به عنوان یکی از نقاط قوت انتخابات این دوره یاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا