اخبار قوه قضاییهویژه

مسعود ستایشی: قوه قضائیه بر اجرای آیین‌نامه جدید لایحه استقلال تأکید دارد

وکلاپرس ـ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود بر ضرورت اجرای آیین‌نامه جدید جدید لایحه استقلال تأکید کرد و نگاه دستگاه قضا به نهاد وکالت را مبتنی بر نظارت، حمایت و توجه دانست.

به گزارش وکلاپرس، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز خود با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته قوه قضاییه افزود: این هفته که مصادف با شهادت سیدالشهدا انقلاب اسلامی آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران ایشان است، گرامی می‌داریم.

بیشتر بخوانید:

بازداشت ۲ نفر از بانک در موضوع سرقت از صندوق‌های امانت بانک ملی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای برای مدیران بانک ملی بابت قصور و تقصیر در موضوع سرقت از صندوق‌های امانت بانک تشکیل شده است، گفت: بابت سرقت نگاه بر این است که اقدامات به‌گونه‌ای باشد که امور به احسن وجه انجام شود و موجبات ارتقای اعتماد مردم را فراهم آورد.

وی ادامه داد: بالاخره برخی شرایط اینگونه حاصل می‌شود که کسانی از ظرفیت‌ها، قصورها و تقصیرها که به آن شکست حفاظتی گفته می شود استفاده می‌کنند و مرتکب فعل مجرمانه تحت عنوان سرقت می‌شوند.

ستایشی اظهارداشت: تشکیلات قضایی آنچه رسالت خود بوده  دادستانی تهران، سرپرست ناحیه و هم بازپرس با همکاری نیروی انتظامی انجام داده و در کمترین زمان ممکن کسانی که در این سرقت نقش داشتند شناسایی کردند.

وی اضافه کرد: کارگزار، سارق، معاون و مباشر، کسی که قصور و تقصیر و سهل‌انگاری داشته‌اند در هیچ ارتکاب جرمی فرق ندارد و همه در مقابل قانون یکسان هستند.

سخنگوی قوه قضاییه دو نفر از همکاران بانک هم در این موضوع مورد سوال واقع شدند و در حال تحقیقات هستند و در بازداشت و مرحله تحقیقات هستند و حوزه اتهامی آنها در بحث سهل‌انگاری و تضییع حقوق اموال دولتی است که تفهیم اتهام شده‌اند.

ستایشی اظهارداشت: نام این افراد طبق قانون قابل ابراز نیست اما بعد از رسیدگی های قاطع اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

بر اساس لایحه قانونی استقلال کانون وکلا آیین نامه سال ۱۴۰۰ تصویب شد که بر اجرای آن تأکید داریم

مسعود ستایشی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره اعتبار لایحه قانونی استقلال کانون وکلا گفت: اولاً از عزیزانی که در حوزه وکالت با دقت و سلامت و دین‌داری نقش ایفا می‌کنند تشکر می‌کنیم و تأکید داریم که این عزیزان در تحقق عدالت موثر هستند.

وی افزود:  برخی از دوستان اعتقاد دارند قانون استقلال کانون وکلا در روزنامه رسمی در آن مقطع زمانی منتشر نشده است. نگاه قوه قضاییه حمایت و نظارت و توجه است و بنا نداریم نهاد وکالت را متزلزل کنیم.

این مقام قضایی درباره لایحه قانونی استقلال گفت: این[مسأله] برمی‌گردد به ماده واحده‌ای که در سال ۱۳۳۱ بر اساس اختیاراتی که نخست وزیر وقت داشت از سوی او تصویب شد. اختیارات لغو شد و لوایح مصوب در کمیسیون مشترکی بررسی و برخی از آنها لغو شد. در ادامه لایحه استقلال کانون وکلا در ۱۳۳۳ به صورت موقت تصویب شد که در روزنامه رسمی هم منشتر شد اما بعد از مدتی لایحه به مجلس سنا رفت و موادی از آن اصلاح شد اما در روزنامه رسمی منتشر نشده است اما این قانون تعیین تکلیف و به رسمیت شناخته شده است.

ستایشی با اشاره به آیین نامه مصوب ابراهیم رئیسی در تابستان سال پیش گفت: آیین‌نامه‌ای بر اساس قانون استقلال کانون وکلا در تیرماه ۱۴۰۰ از ناحیه رییس قوه قضاییه ابلاغ شد که از نظر قانونی، لازم‌الاجراست و ما هم اجرای آن را لازم می‌دانیم و تأکید داریم.

آخرین وضعیت پرونده حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزییات حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و فوت ۲ خبرنگار در این حادثه، بیان کرد: این حادثه در ۲ تیر ماه سال گذشته رخ داد و همه را متاثر کرد در این حادثه عده ای مصدوم و ۲ نفر از خبرنگاران فوت کردند.

ستایشی، افزود: شرح حادثه مبسوط در مقاطع مختلف بیان شده است اما آنچه که مطالبه رسانه ها است، نتیجه است و اینکه آیا برخورد قانونی با مقصران صورت گرفته است یا خیر ؟

ستایشی گفت: اقداماتی که در حوزه قصور و تقصیر و یا رسیدگی به جرم صورت می گیرد، فرآیند رسیدگی به موضوع جرم توسط قاضی و مرجع ذی صلاح حوزه قضایی صورت می گیرد. در این پرونده دادسرای عمومی و انقلاب مربوطه از باب گزارش ها و نکات اعلام شده و پروندها که تشکیل شد، به اتهام دو فقره قتل غیر عمدی ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی، رسیدگی کرد. همچنین در مورد صدمه دیدگان نیز همین موضوع مطرح است.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از مسائلی که در رسیدگی به آن متمسک می شویم قرار ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری است. در ابتدا اگر اعتراضی به تصمیم دادگاه گرفته شد پرونده به کارشناسی در هیئت ۳ نفره ارجاع می شود پس از آن اگر اعتراضی باشد بنا به اعلامی که ذی نفع می کند پرونده به هیئت های بالاتر یعنی ۵ و ۷ نفره ارجاع داده می شود. در این پرونده در هیئت سه نفره اظهار نظر کارشناسی صادر شده و نسبت به این اظهار نظر اعتراض شده است که پرونده به هیئت ۵ ارجاع داده شده است. هر دو اظهار نظر مبین تقصیر راننده است. متعاقبا با جلب دادرسی و کیفرخواست، این پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال و رای شرعی و قانونی در مورد فرد مقصر صادر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: شاید برای شما سوال باشد که آیا برای افرادی که در حوزه محیط زیست یا دریاچه مسئولیتی داشته اتهامی مطرح شده است که باید گفت در مورد آن ها بر اساس گزارش های واصله قرار منع تعقیب صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا