گفت و گوویژه

نظر هیأت نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز در مخالفت با انتخابات الکترونیک محترم است

نگاهی به مزایا و معایب برگزاری انتخابات الکترونیک آفلاین در گفت و گو با سید کاظم حسینی

وکلاپرس– وکیل کاظم حسینی در واکنش به عدم پذیرش انتخابات الکترونیکی توسط هیات نظارت بر انتخدبات کانون وکلای مرکز گفت: مزایای متعدد برگزاری انتخابات الکترونیک مورد استقبال اکثریت قاطع هیات مدیره بود.

به گزارش وکلاپرس، وکیل سید کاظم حسینی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس گفت: در موضوع انتخابات الکترونیک‌ و مباحث مطروحه در فضای مجازی قابل ذکر است که اساس بهره مندی از تکنولوژی‌های نوین و اتوماسیون اداری در انجام سریعتر و شفاف تر امور سازمانی به ویژه انتخابات الکترونیک کانون های وکلای دادگستری بسیار پسندیده و‌ قابل تحسین است.

بیشتر بخوانید:

روش‌های برگزاری انتخابات الکترونیک

حسینی با اشاره به مصوبه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: با طرح موضوع در هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز چند جلسه به این دستور اختصاص پیدا کرد.

این مدیر نهاد وکالت با اشاره به روش‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: برگزاری انتخابات الکترونیکی اساسا به دو روش امکان پذیر است؛ نخست روش آنلاین که وکلا از هر مکانی از طریق اینترنت و‌ با استفاده از نام کاربری خود و رمز عبور، نامزدهای مورد نظر را انتخاب می کنند. این روش با توجه به احتمال هک و اختلال احتمالی مردود دانسته شد و‌ حتی در کشورهای پیشرفته با زیر ساختهای خاص نیز استقبالی از این شیوه نمی شود.

 

وی ادامه داد: دوم روش آفلاین که بر اساس سیستم ایستگاهی است، با استقرار دستگاه‌هایی در محل حوزه رای گیری انتخابات انجام می شود که دارای مزایای بسیار قابل توجهی است. به عبارت دیگر انتخابات با کلیک روی اسامی همراه با عکس و کد مربوطه روی صفحه مانیتور در اسرع وقت انجام می‌شود و تنها با گذشت چند دقیقه از زمان پایان انتخابات نتیجه آن اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب انتخابات الکترونیک آفلاین

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز افزود: تجربه عملی این انتخابات را در بسیاری از کانونها و اسکودا در چند سال اخیر داریم. این انتخابات در سطح آرای چند صد نفره بوده و در صورت هرگونه شبهه ای با شمارش سریع دستی قابل رفع میباشد؛ چنانکه در انتخابات اسکودا در بوشهر، همزمان با شمارش الکترونیکی شمارش دستی آن نیز انجام سپس نتیجه نهایی اعلام شد.

او همچنین به شرح معایب اینگونه انتخابات پرداخت و گفت: در کنار مزایای غیرقابل انکار انتخابات الکترونیک به روش دوم، معایبی نیز برای آن برشمرده شده است؛ از جمله احتمال خارج شدن آنی از آفلاین حتی در صدم ثانیه، امکان تغییر داده ها را متصور است و یا قطعی سیستم برق و اخلال در انتخابات و یا هر اتفاق خارج از برنامه که با توجه به اینکه حتی شرکت برگزار کننده آن نیز تجربه انتخابات چند هزار نفره همانند کانون مرکز را نداشته و ‌باید دستگاههای آن را نیز از مراکز دیگری تامین نماید، برخی تردیدها را در عدم سلامت انتخابات ایجاد کرده است.

علیرغم مخالفت با نظر هیأت مدیره، نظر هیأت نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز محترم است

حسینی ادامه داد: اگرچه شمارش مجدد دستی انتخابات الکترونیک نیز با ابهاماتی همراه است. مع الوصف مزایای متعدد برگزاری انتخابات الکترونیک مورد استقبال اکثریت قاطع هیات مدیره قرار گرفت. ولی از آنجایی که طبق قانون مسئولیت نهایی صحت و سلامت انتخابات با هیات نظارت بر انتخابات است، باید خود در برگزاری دستی یا الکترونیک انتخابات اتخاذ تصمیم کنند.

این وکیل دادگستری افزود: اساسا هیات مدیره کانون وکلا نمی توانست در الزام یا عدم الزام برگزاری نوع انتخابات مصوبه ای داشته باشد. با این وجود اعضای هیات نظارت بر انتخابات کانون ‌وکلا، فرهیختگان امین و شریفی از همه گروهها و تشکلهای صنفی و‌ برگزیده اکثریت قاطع هیات مدیره کانون‌ وکلای دادگستری مرکز هستند که تصمیمات آن قابل احترام بوده و قطعا در صیانت از استقلال نهاد وکالت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا