تاریخچهویژه

مزار اسلامی ندوشن از کانادا به قطعه مفاخر آرامگاه عطار منتقل خواهد شد

وکلاپرس _ بر اساس اعلام وکیل مدنی خانواده مرحوم محمدعلی اسلامی ندوشن، با گذشت بیش از ۱۸ ماه از درگذشت این حقوقدان و اندیشمند، پیکر وی راهی وطن شده است و کنار مقبره عطار آرام خواهد گرفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از اعتماد، پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن ۲۸ آبان‌ به ایران می رسد و پس از برگزاری مراسم تشییع در تهران، ۳۰ آبان‌ ۱۴۰۲ در نیشابور و در جوار آرامگاه عطار به خاک سپرده می شود.

دکتر اسلامی ندوشن فارغ التحصیل دکترای حقوق بین‌الملل از دانشکده حقوق دانشگاه سوربن بود و چند سالی در شغل قاضی دادگستری خدمت کرد و  تا سال ۱۳۵۹ به تدریس حقوق و ادبیات در دانشگاه‌ تهران پرداخت.

بیشتر بخوانید:

۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بود که خبرگزاری‌های کشور خبر درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن یکی از چهره‌های برجسته فرهنگ و ادب کشور را به نقل از همسر ایشان روی خروجی خود قرار دادند.

در آن برهه شیرین بیانی همسر استاد ندوشن در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره مراسم تشییع پیکر او و اینکه آیا به ایران منتقل می‌شود یا نه؟ گفته بود: «چون کسالت نداشت در این فکرها نبودیم؛ در همین‌جا (کانادا) به طریق اسلامی به امانت به خاک سپرده می‌شوند.»

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از این اظهارات سرانجام دیروز پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن که به صورت امانی در آرامگاهی در کانادا به خاک سپرده شده بود، راهی وطن شده و براساس اعلام محمدجواد حق‌شناس، وکیل مدنی خانواده اسلامی ندوشن در خاک وطن آرام می‌گیرد.

اسلامی ندوشن تأکید داشت در ایران دفن شود

حق‌شناس ضمن تایید این خبرگفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن ۲۸ آبان‌ به ایران می‌رسد و پس از برگزاری مراسم تشییع در تهران در ۲۹ آبان، ۳۰ آبان‌ در نیشابور و در جوار آرامگاه عطار به خاک سپرده می‌شود.

محمدجواد حق‌شناس ساعاتی پس از پایان نشست خبری در این خصوص که در مرکز جمعیت یزدی‌های مقیم مرکز (بنیاد اندیشه و احسان توحید) برگزار شد، تصویری از جزییات این خاکسپاری را ترسیم کرده و گفت: باتوجه به اینکه در جریان سفر ایشان به کانادا موضوع وفات ایشان مطرح می‌شود، فرآیند بازگشت ایشان به وطن از همان زمان توسط خانواده ایشان برنامه‌ریزی شد. همان‌طور که اشاره شد آقای ندوشن فردی نبود که جلای وطن کند ولی پس از بروز بیماری و بعد شیوع کرونا و لغو پروازها با یک منع پزشکی مواجه شدند ولی ایشان تاکید داشتند که اگر فوت خارج از خاک ایران اتفاق افتاد حتما پیکر به کشور منتقل شود.

او در ادامه افزود: دکتر شیرین بیانی (همسر اسلامی ندوشن) با بنده تماس داشتند که با توجه به حضور خانواده در خارج از کشور مسئولیت حقوقی این انتقال و خاکسپاری به بنده محول شود که من هم درخواست کردم به صورت مکتوب باشد و این وکالت حقوقی مهر ماه به من ابلاغ شد.

او با اشاره به محل وصیت‌شده برای خاکسپاری به جمله‌ای از محمدعلی اسلامی ندوشن اشاره کرد که گفته بود: «خراسان پرتاریخ‌ترین ایالت ایران ‌و نیشابور بلاکش‌ترین شهر است.» و ادامه داد: این مکان با توجه به سابقه تاریخی‌اش پررمز و راز بوده که به نوعی دلیل این انتخاب را از سوی آقای ندوشن نشان می‌دهد.

تشییع پیکر ۸ صبح ۲۹ آبان از صحن دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شروع می‌شود

حق‌شناس درباره جزییات مراسم تشییع و خاکسپاری اعلام کرد: ۲۸ آبان ‌ماه پیکر استاد به فرودگاه امام خمینی می‌رسد و ساعت ۸ صبح ۲۹ آبان از صحن دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تشییع انجام می‌شود تا جلوی مسجد دانشگاه و از آنجا پیکر به موسسه اطلاعات منتقل می‌شود. نماز در آنجا قرائت می‌شود و بعد مراسم بزرگداشت تا ساعت ۱۱ برپا خواهد شد و سخنرانی انجام می‌شود. سپس پیکر استاد به نیشابور منتقل می‌شود تا روز ۳۰ آبان به خاک سپرده شود.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآوری کرد: با مصوبه شورای شهر نیشابور در دو برهه زمانی یعنی دوره فعلی و قبل از آن شاهد بودیم که پیگیری‌هایی برای حضور پیکر استاد ندوشن در این شهر با جانمایی قطعه مفاخر نیشابور در کنار آرامگاه عطار انجام شده بود و با اعطای شهروندی نیشابور به سرکار خانم بیانی (همسر دکتر ندوشن) این زمینه را آماده کرده بودند تا خاکسپاری در آنجا انجام شود. در این راستا مقبره نمادین هم ‌در سالگرد درگذشت نصب و در واقع همه‌چیز از قبل پیش‌بینی شده بود.

حق‌شناس اضافه کرد: بر این اساس روز ۳۰ آبان تشییع پیکر استاد ندوشن در نیشابور به سمت مقبره عطار برگزار خواهد شد و عصر آن روز هم نشستی به یاد استاد ندوشن برپا خواهد شد.

سفر سیمرغ ؛ از ندوشن به نیشابور

حق شناس در پایان با تشکر از تمام مراکز و دستگاه‌های مرتبط با این آیین گفت: دکتر اسلامی ندوشن پیکرش را به عنوان آخرین تیر ترکش خود از کانادا به سمت قله‌های بینالود شلیک می‌کند و شاید این یک نقطه آغازین برای تفکر و تحول باشد. به همین دلیل نام این رویداد «سفر سیمرغ» و با زیرعنوان «از ندوشن به نیشابور» انتخاب شده است.

او همچنین اشاره کرد: در روزهای گذشته تماس‌هایی از یزد داشتیم‌ که درخواست تشییع پیکر استاد را در یزد مطرح کردند و من در اینجا با پوزش باید بگویم که امکان چنین برنامه‌ریزی‌ای به دلایل مختلفی که قابل ذکر هم نیستند، وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:

منبع: اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا