اخبار مجلس شورای اسلامی

متن نهایی لایحه قانون تجارت با ۱۳۴۳ ماده در قالب ۵ کتاب در صحن علنی مجلس تصویب شد

وکلاپرس- متن نهایی لایحه قانون تجارت با ۱۳۴۳ ماده در قالب ۵ کتاب روز گذشته مورخ ۲۸ فروردین ماه، در روزهای پایانی مجلس یازدهم، در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خانه ملت، لایحه قانون تجارت که از مجلس هفتم تا کنون (حدود ۲۰ سال) در مجلس بدون تعیین وضعیت مانده بود، روز گذشته مورخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ با ۱۴۰ رای موافق، ۵ مخالف و ۵ رای ممتنع از ۱۹۳ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رسید.

۲۰ سال بلاتکلیفی برای لایحه قانون تجارت

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه شنبه، ۲۸ فروردین ماه)مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام بررسی لایحه جامع تجارت در مجلس یازدهم اظهار داشت: این لایحه در ۵ دوره مجلس و حدود ۲۰ سال بلاتکلیف مانده بود ولی به همت نمایندگان مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد.

وی افزود: متن آن، متن غنی و قوی است و حقوقدانان زیادی روی آن کار کرده اند و قانون جامع و قوی به تصویب رسید و از کمیسیون حقوقی و قضایی، رئیس کمیسیون، معاونت قوانین و نمایندگان بابت همراهی و همکاری خود و تعیین تکلیف این لایحه قدردانی می کنم.

وی تاکید کرد: لایحه مذکور می تواند گام موثری در بحث تجارت و تعیین تکلیف شرکت ها داشته باشد و از دولت نیز بابت همکاری در این موضوع تشکر می کنیم و امیدواریم این گام مبارک در مسیر رونق اقتصادی موثر باشد.

قانون تجارت از جمله قوانینی بود که نیاز بود به روز رسانی شود

همچنین محمدتقی نقدعلی دیگر نماینده مجلس با اشاره به پایان بررسی لایحه تجارت در نشست علنی، گفت: زمان مصرف برخی قوانین در تاریخ نظام قانون گذاری گذشته است و نیاز به بروزرسانی دارند و قانون تجارت هم یکی از همین قوانین است که ۷۰ سال از زمان تصویب آن می گذرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به توسعه تجارت و قواعدی که امروزه در جهان و کشور بر تجارت حاکم است و شرکت های مختلفی که در حال فعالیت هستند و نظاماتی که بر کشورها حاکم است قانون تجارت از جمله قوانینی بود که نیاز بود بروزرسانی شود.

بیشتر بخوانید:

نقدعلی افزود: لایحه تجارت از مجلس هفتم در حال بررسی بوده و دارای ۱۳۴۳ ماده در قالب ۵ کتاب است که همیشه در مجالس با مشکل مواجه می شد و تعیین تکلیف نمی شد.

نقدعلی یادآور شد: خوشبختانه این لایحه غنی و کارآمد با تلاش های کمیسیون قضایی و کار کارشناسی، در مجلس یازدهم تصویب شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: امیدواریم شورای نگهبان ایرادات کمتری به این لایحه بگیرد تا بتوان سریع تر آن را نهایی و اجرایی کرد.

قانون تجارت دارای ۱۳۴۳ ماده در قالب ۵ کتاب است

سید کاظم دلخوش اباتری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به پایان بررسی لایحه تجارت در مجلس، گفت: قانون تجارت مربوط به سال ۱۳۱۱ است و لازم بود در آن اصلاحاتی انجام شود.

وی با یادآوری اینکه لایحه اصلاح قانون تجارت چندین سال است در کمیسیون های قضایی و حقوقی و اقتصادی در حال بررسی است، افزود: قانون تجارت دارای ۱۳۴۳ ماده در قالب ۵ کتاب است که زمینه های لازم را برای ارتباطات تجاری و اقتصادی تجار فراهم می کند و می تواند برای تجار بسیار مثمرثمر باشد.

نماینده مجلس یازدهم، تقویت نهاد نظارت و حسابرسی شرکت های تجاری برای حفظ منافع سهامداران و طلب کاران، اصلاح مقررات تجاری متناسب با نیاز روز، ملاحظه سیاست های بازار و سرمایه پولی، بانکی، حسابداری و تحولات تجاری و الکترونیک، مقابله با شرکت های کاغذی، تسهیل فضای کسب و کار، پیشگیری از فساد اقتصادی و پولی و پولشویی، رفع نواقص و خلاء های قانونی در حوزه تجارت، بروزرسانی احکام ورشکستگی، تطبیق قانون با الزامات و توصیه های نهادهای بین المللی حقوقی و تجاری، رعایت حقوق سهامدارن خرد و منع تملک سهام شرکت ها به صورت متقابل را از جمله مزایای قانون تجارت برشمرد.

ببینید:

منبع: خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا