دیدگاهویژه

عدم فعالیت جمعی وکلا در خانه صنفی خود عمده ترین علت هجمه‌ علیه نهاد وکالت است

به قلم وکیل محمد هادی جعفرپور

وکلاپرس- وکیل محمدهادی جعفرپور در یادداشتی به بررسی علل چالش و هجمه های وارده بر نهاد مدنی وکالت و ارائه راهکار برای آن ها پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، محمد هادی جعفرپور، وکیل دادگستری کانون وکلای منطقه فارس، در این یادداشت با اشاره به پتانسیل وکلای دادگستری در مقابله با چالش ها و هجمه‌ها، اتحاد و همدلی وکلا و دغدغه مندی مدیران نهاد را راهکاری برای برون رفت از چالش ها و مصائب این نهاد برشمرد.

بیشتر بخوانید: بی اخلاقی مجازی ؛ هجمه توییتری به کانون وکلا

متن کامل این وکیل دادگستری به شرح زیر است:

واکسینه کردن نهاد وکالت از آسیب های اجتماعی

بروز و ظهور چالش ها و حوادث اخیر در ادامه ی مباحثی مانند آیین نامه اجرایی کانون های وکلا، تاسیس نهاد موازی، گزینش وکیل به موجب قانون (تبصره ماده۴۸ق ادک) عدم توجه به تامین حداقل های امنیت شغلی و سلامتی وکلا از جمله مشکلات و چالش های نهاد وکالت هستند که علیرغم ضرورت ارائه راهکاری برای دفع و رفع این معضلات، لازم است زمینه ی ظهور چنین چالش هایی شناسایی تا در قالب لزوم پیشگیری و واکسینه کردن نهاد وکالت از آسیب های احتمالی چاره ای اندیشید.

عدم فعالیت وکلا در خانه صنفی خود؛ عمده ترین علت هجمه‌ها

عدم حضور و فعالیت قاطبه وکلا در خانه ی صنفی و بی اعتنایی ایشان در چنین عرصه هایی را می توان عمده ترین دلیل برای تحمیل چالش و هجمه بر این نهاد مدنی دانست.

آمار مبین عضویت چندین هزار وکیل در کانون وکلای سراسر کشور است که از این تعداد در خوشبینانه ترین فرض یک درصد در تقابل با مشکلات و هجمه ها کنار خانه و خانواده صنفی دیده می شوند.

ذات و جوهره ی نهاد وکالت و وکیل دادگستری در دفاع از حق و دفع ظلم تعریف می شود که همین ماهیت ذاتی موجد تکلیفی است برای وکلا در دفع هجمه ها و دفاع از حقوق حقه کانون وکلا.

نهاد وکالت؛ پدیده ای اجتماعی

نهاد وکالت و کانون وکلا پیش از آنکه یک نهاد مدنی- قضایی باشد، پدیده ای است اجتماعی، محصول دادگستری مدرن و بنا بر همین ادعا برای شناسایی علل و عوامل چالش ها و هجمه های وارده بر این نهاد مدنی لازم است ابتدا به عنوان پدیده ای اجتماعی به آن بنگریم.

شناسایی چیستی و چرایی ورود هجمه ها به نهاد وکالت

جامعه شناسان به عنوان مهندسان تحلیل و شناسایی پدیده های اجتماعی در مواجه با مشکلات و هنجارشکنی های اجتماعی با طرح موضوع شروع به آسیب شناسی پدیده مورد نظرشان کرده محصول تحقیقات خویش را در قالب طرح مطالعاتی ارائه می کنند تا هر یک از متخصصین فن با رویکردی متفاوت راه برون رفت از چالش های مورد مطالعه را ارائه کنند.

بنابراین باور نگارنده بر آن است که شناسایی چیستی و چرایی ورود هجمه ها و چالش ها بر نهاد وکالت امری است تخصصی که بهترین زمان پرداختن به آن‌ همین ایام تحمیل چالش هاست.

چرا که در چنین شرایطی با وجود علت و معلول بهتر می توان به شناسایی دلایل بروز و ظهور مشکل و شناسایی راهکار برون رفت از آن پرداخت.

باید در قالب طرحی پژوهشی به آسیب شناسی هجمه‌ها پرداخت

 لازم است مدیران نهاد وکالت ضمن تدبیر به خروج از هجمه های اخیر با طرح موضوع نزد متخصصین امر در قالب طرحی پژوهشی به سمت شناسایی علل و عوامل موثر در تولید هجمه ها و تحمیل چالش ها بر نهاد وکالت، در آسیب شناسی موضوع گامی موثر بردارند.

در راستای شناسایی موقعیت نهاد وکالت لازم است با نگاهی به تاریخچه ی این نهاد مدنی معیار و سنگ محک مقایسه چگونگی تحقق دوران طلایی استقلال کانون را شناسایی کرده به پاسخ این پرسش اندیشید که چه بر این نهاد سترگ گذشته که اینگونه مورد بی مهری قرار می گیرد.

شاید شرایط حاکم بر جامعه سبب شده تا برخی مسبب اصلی افول اعتبار کانون وکلا را به کاهلی برخی مدیران یکی دو دهه ی ابتدایی پس از انقلاب نسبت بدهند که به جهت عدم درک آن مقطع تاریخی نمی توان قضاوتی منصفانه داشت.

دوره طلایی نهاد وکالت

اما بدون تردید مقطع زمانی پس از تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلا را می توان دوره طلایی این نهاد صنفی دانست.

مقطع زمانی‌ای که وکیل دادگستری به معنای واقعی کلمه وکیل مدافع تعریف و در جامعه ای که به گواه تاریخ خفقان سیاسی حاکم بوده، نقشی پر رنگ در تحولات سیاسی-اجتماعی داشته است.

مدیران کانون وکلا نقش تعیین کننده در چالش های اجتماعی دارند

لذا مدیران کانون وکلا الگو و پیش زمینه ی تاریخی مناسبی در جهت شناساندن هویت واقعی نهاد وکالت و نقش تعیین کننده این نهاد مدنی در برخی چالش های اجتماعی دارند.

کافی است وکلای منتخب در هیات مدیره های کانون های سراسر کشور به موازات عضویت در هیات مدیره، همان شجاعت ذاتی که نماد و نشانه ی اصلی یک وکیل دادگستری است در اعمال مدیریت خویش خاصه در مواجه با مسائل بیرونی داشته باشند.

برخی مدیران وظایف خود را پس از نشستن بر کرسی هیات مدیره فراموش می‌کنند

بدون تعارف باید پذیرفت برخی مدیران بنا به هر دلیلی که به نظر غیر موجه به نظر می رسد، پس از نشستن بر کرسی هیات مدیره شعارها و وظایف ذاتی خویش را فراموش کرده جز پرداختن به امور معمول خودشان را فارغ از سایر مسائل می دانند

هرچند که هستند مدیران دغدغه مند و شجاع که دست از تلاش برنداشته همواره در رکاب مقابله با هجمه ها استوار ایستاده اند.

مدیران کانون ها در مواجه با مشکلات پیشقراول شوند

کافی است مدیران کانون ها به جایگاه قانونی اجتماعی خویش توجه بیشتری کرده در مواجه به مشکلاتی مانند همین مسئله طرح تسهیل پیشقراول شوند آنگاه سایر وکلا دنباله رو ایشان در دفاع از کیان خانه ی صنفی قیام می کنند‌.

اتحاد وکلا موجب عقب نشینی قدرت ها است

اتحاد و همدلی وکلا در بزنگاه های مختلف اگرچه سطحی و زودگذر اما مبین این نکته ی اساسی است که فارغ از اینکه چه مرجع و قدرتی آن سوی میدان ایستاده اتحاد و همراهی وکلای سراسر کشور با هم موجب عقب نشینی ایشان شده حرف و خواسته ی وکلا به کرسی نشسته است.

رایزنی و مذاکره با جامعه ی حقوقی

به طور مشخص در وضعیت فعلی و حواشی ناشی از مطرح بودن طرح تسهیل علی رغم محدودیت های کرونایی نباید از قدرت مجمع عمومی وکلا و اسکودا در کنار رایزنی و حضور در ارکان حاکمیت و مذاکره با جامعه ی حقوقی حاضر در بدنه ی حاکمیت و قوای سه گانه غافل شد.

بلاشک راهکار عملی برون رفت از مصائب طرح تسهیل اتحاد و همدلی وکلا و کانون های وکلاست

آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا