گفت و گو

عدم اعتقاد برخی از مقامات به استقلال وکیل

گفتگو با وکیل رضا سلیمانی، رییس کانون وکلای دادگستری گلستان

وکلاپرس- رییس کانون وکلای گلستان گفت: نهاد وکالت با یکسری چالش های بیرونی مواجه است که به شدت خطر آفرین و آزاردهنده و مربوط به آن قسمتی است که برخی از مقامات سیاسی یا غیرسیاسی اما موثر اعتقادی به استقلال وکیل ندارند.

پایگاه خبری وکلاپرس به مناسبت روز وکیل درصدد بررسی چالش های درونی و بیرونی نهاد وکالت و آسیب شناسی آن با مطالعه موردی هر کانون برآمده است.

رضا سلیمانی، رییس کانون وکلای دادگستری گلستان، در گفت و گوی اختصاصی با وکلاپرس به بررسی مسائل مرتبط با نهاد وکالت در کانون گلستان پرداخته است که شرح آن در ادامه آمده است.

نهاد وکالت با چه چالش ‌هایی مواجه است؟

نهاد وکالت با یکسری چالش های بیرونی مواجه است که به شدت خطر آفرین و آزاردهنده و مربوط به آن قسمتی است که برخی از مقامات سیاسی یا غیرسیاسی اما موثر اعتقادی به استقلال وکیل ندارند. علت آن عمدتا از روی عدم آگاهی نسبت به نقش و جایگاه استقلال وکیل و در مواردی هم از روی عناد است. اگر نگاه کنید الان هم در جامعه ما اشخاصی هستند که به حقوق معین شده برای مردم در قانون اعتقادی ندارند. رسانه های وابسته به آنها هم هیچ گاه مطلبی در دفاع از حقوق مردم عنوان نمی کنند چرا که احساس می‌ کنند که آنها حق را تعیین می کنند. البته شاید این را به زبان نیاورند اما عملکردشان همین است.

کانون وکلای گلستان به طور خاص با چه چالش ‌هایی مواجه است؟

اگر از چالش های جزئی که ممکن است در هر جایی وجود داشته باشه یا یک سری چالش ‌هایی که در همه کانون ها وجود دارد بگذریم، به نظر من کانون گلستان با چالش خاصی مواجه نیست‌

بیشتر بخوانید:

عملکرد کانون‌ های وکلا را از سال ۱۳۳۱ تاکنون چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

ارزیابی عملکرد کانون های وکلا از سال ۱۳۳۱ تا کنون کار آسانی نیست انصافاً. من هم الان در جایگاهی نیستم و این توان را هم ندارم و مطالعه دقیق و عمیقی با این هدف نکرده ام اگر چه به سبب مسئولیتی که داشته و دارم، با قسمتهایی از آن آشنا هستم. زمانی که قانون استقلال تدوبن و تصویب شد، شاید چشم‌ انداز این که یک روز در این کشور، این تعداد کانون تشکیل شود و در هر استانی این تعداد وکیل فعالیت کنند آنچنان مدنظر نبود.

با همه این اوصاف می ‌بینید که قانون استقلال قانون کاملی نیست اما اگر موادی از آن را اصلاح یا نسخ کردند، متاسفانه نه تنها بهتر نشد بلکه خراب تر شد. شاید همین موضوع کار ما را در ارزیابی عملکرد کانون های وکلا سخت تر کند به این دلیل که می ‌بینیم در چند استان کانون وکلا تشکیل نشده است.

به نظرم باید عملکرد کانون های وکلا را نسبت به سازمان‌هایی که وجود دارند اعم از دولتی و غیر دولتی بسنجیم. من در مجموع سلامت بیشتری در اداره کانون های وکلا می بینم. هرچند که مشکلاتی وجود دارد و نیازمند تغییراتی در قانون هستیم. برای مثال ساختار قانونی و سازمان دهی شده برای اداره تک تک کانون ها وجود ندارد و رویه متناقض است. هرچند نهاد قراردادی اسکودا وجود دارد و بسیار مثبت و عالی است اما نبود ساختار قانونی ایجاد مشکل کرده و اداره کانون ها سخت، وقت گیر و طاقت فرسا شده است چرا که درگیر با چالش های بیرونی نیز هستیم.

برنامه و چشم ‌انداز کانون گلستان برای سال آتی چه خواهد بود؟

این کانون در سال آتی انتخابات هیات مدیره را خواهد داشت. برنامه هایی برای ارتقای ساختار اداری و مالی خود دارد که از امسال آغاز شد و در سال آتی ارتقا خواهد یافت.

این کانون در سال جاری چه اقدامات موثر و خاصی را به انجام رسانده است؟

در این دوره تمام فعالیت ها سیستمی و الکترونیک شده است. در مسائل ملی نیز در هر موضوعی با همکاری همه کانون ها ایفای نقش داشتیم.

در حوزه نظارت بر وکلا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خوشبختانه ضمن اینکه مدافع حقوق وکلا هستیم‌، دادسرا و دادگان انتظامی سالم، قوی و فعالی داریم. خود انتظامی مسئولیتی بر دوش ما گذاشته که با هرکس بخواهد با آبروی حرفه بازی کند، بایستی با وی برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا