اخبارویژه

عدالت قضایی اقتضا می‌کند پروانه وکالت وکیل در دست حاکمیت نباشد

وکلاپرس- رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در آیین جشن استقلال کانون‌ وکلای مازندران بر ضرورت حفظ استقلال وکیل در فرآیند عدالت قضایی تأکید کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جعفر کوشا در آیین بزرگداشت استقلال وکیل دادگستری در شهر ساری که میزبانی کانون وکلای مازندران برگزار شد، بر مفهوم عدالت قضایی تمرکز کرد و از نیاز دستگاه قضا به حضور وکیل مستقل برای نیل به عدالت قضایی سخن گفت.

نهاد وکالت نیز یکی از ارکان عدالت قضایی است

دکتر کوشا در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: در جامعه‌ای دموکراتیک، خرد جمعی است که قوانین را وضع می‌کند. یعنی قانون باید خودش را با نیازهای مردم و همچنین با زندگی آینده مردم تطبیق دهد و هدفمند و راهگشا باشد.

براساس متغیرهای اجتماعی قوانینی که با نیازهای جامعه تطبیق نمی‌کنند، قابل تغییر هستند، چون انسان در حال تغییر است.

دکتر کوشا با بیان اینکه “یکی از موضوعات محل بحث در قوانین، عدالت قضایی است” ادامه داد: در این میان نهاد وکالت نیز یکی از ارکان عدالت قضایی است. در فرایند عدالت قضائی دو گونه نهاد داریم؛ دسته اول نهادهایی که وابسته به حاکمیت هستند مثل قضات، پلیس، پزشک و … . در سوی دیگر نهادهایی داریم که مستقل اما در کنار حاکمیت هستند مثل وکلا.

مردم در فرآیند قضایی نیاز به حامی دارند

رئیس سکودا بر این مورد که “نمی‌توانیم در فرایند عدالت قضائی تمامی نهادها را حاکمیتی کنیم. این نکته‌ای بسیار مهم و غیرقابل اجتناب است” تاکید کرد و افزود: در راستای تضارب حقوق، مردم نیاز به نقش حمایتگر دارند که این نقش را وکیل ایفا می‌کند. وکیل در همان هنگام اعلام جرم نقش آفرینی می‌کند. چرا؟ چون وقتی متهم یا مظنون یا حتی شاکی در مقابل حاکمیت قرار می‌گیرد کفه ترازو در مقابل حاکمیت سنگین است.

بیشتر بخوانید:

وکیل کوشا گفت: ابزار قدرت قوی است و لذا گاهی اعمال قدرت نامشروع یا اعمال نامشروع قدرت باعث می‌شود که این شخص نتواند از خود دفاع کند و لذا نیاز دارد به اینکه نهادی در پشت او قرار گیرد و از او حمایت کند که این فرد مطمئن وکیل است. وکیل یعنی کسی که به او تکیه می‌‌کنیم . وکیل در حقیقت نهادی است که در عدالت قضایی نقش دارد و باید بر اساس تخصص خود و بدون دخالت حاکمیت در روند عدالت قضایی ایفای نقش کند. این یعنی اجازه یا به عبارت دقیق پروانه وکالت او نباید در دست حاکمیت باشد.

عدم وابستگی وکیل به نفع عدالت قضایی است

این مدیر نهاد وکالت درباره عدم وابستگی وکیل اضافه کرد: در مسیر تحقق عدالت قضایی، هرچقدر قاضی کمتر اشتباه کند، به عدالت نزدیک‌تر خواهیم بود. این معادله ماست. وکیل به عنوان نهادی که در عدالت قضایی نقش‌آفرینی می‌‌کند، کمک می‌کند قاضی کمتر اشتباه کند. عدم وابستگی وکیل به نفع عدالت قضائی است.

در نظام‌های حقوقی اکثریت مناطق جهان می‌گویند هر مانعی که در اجرای عدالت وجود دارد باید جرم‌انگاری کنیم. در این صورت به عدالت نزدیک می‌شویم. لذا وکیل اگر تهدید شود جرم علیه عدالت قضایی است.

وی در پایان درباره ضرورت گردن نهادن به حاکمیت قانون بیان کرد: وکیل باید حمایت شود، قاضی باید حمایت شود، پلیس هم باید حمایت شود. در نتیجه ما در حاکمیت قانون براساس مفهوم قانون و براساس اجرای قانون به این نتیجه می‌رسیم حاکمیت قانون باید وجود داشته باشد و حاکمیت قانون یعنی همان خرد جمعی.

منبع: اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا