دیدگاهویژه

ضرورت تعامل مدیران نهاد وکالت با وکلای دادگستری در کلاب هاوس و دیگر شبکه‌های اجتماعی

وکلاپرس ـ عضو کانون وکلای خراسان در یادداشتی تعامل سازنده مدیران کانون های وکلا و اسکودا در فضای مجازی از قبیل کلاب هاوس را منجر به شفافیّت و انسجام صنفی در حرفه وکالت دانست.

به گزارش وکلاپرس، مسعود فرزانه،کارآموز وکالت و فعال صنفی در کانون وکلای خراسان، در یادداشتی به ضرورت و اهمیت تعامل رؤسای کانون های وکلا و اسکودا در کلاب هاوس و دیگر اپلیکیشن های موجود پرداخته است.

در ادامه متن کامل یادداشت وی را خواهید خواند:

تعامل سازنده در فضای مجازی شفایِ شفافیّت، انسجام صنفی و نقد عملکرد مدیران نهاد وکالت

اعتماد عمومی سرمایه ای مهم برای دوام و بقای هر اجتماعی است و تعامل سازنده میان مدیران و اعضای هر جامعه ای باعث رشد و تعالی آن اجتماع خواهد بود.

کانون وکلا از این قاعده مستثنی نیست؛ از این حیث با تقویت این سرمایه اجتماعی توسط مدیران نهاد وکالت از طریق تعاملات سازنده با اعضاء مسائل بی شماری از نهاد وکالت حل خواهد شد.

اهمیت تعامل مدیران نهاد وکالت با وکلا در فضای مجازی

ناگفته پیداست که در راستای این تعاملاتِ سازنده اگر فضای مجازی اهمیتش بیشتر از فضای واقعی نباشد کمتر هم نیست؛ فضایی به مراتب در دسترس تر ، تاثیرگذارتر و تعیین کننده تر.

اصلی ترین دغدغه ی وکلا در دورانِ کوران تهاجمات علیه کانون وکلا حفظ انسجام صنفی است که این مهم به راحتی با حضور فعالانه و نه منفعلانه مدیران نهاد وکالت در فضای مجازی و ایجاد ارتباط بدون واسطه فیمابین مدیران صنف و وکلا به راحتی میسور خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کنفرانس سالانه IBA مجازی برگزار شد

کلاب هاوس؛ بستری رایگان برای ایجاد انسجام صنفی

ایجاد انسجام صنفی با دو راهبرد اساسی به وقوع خواهد پیوست:

۱- ارتباطات میان فردی بین وکلای عضو                               ۲- ارتباط بی واسطه مدیران صنف با اعضا.

این دو راهبرد به راحت ترین شکل ممکن امروز در دسترس ماست؛ اپلیکیشنی موسوم به کلاب هاوس که بستری را برای گفت و گویی دو سویه و بی واسطه فراهم کرده است.

آنچه قرار بود در نشست های سالیانه با هزینه ای فراوان و با فضایی پر از تعارفات مرسوم اتفاق بیفتد با وجود اپلیکیشن کلاب هاوس به دور از تعارفات مرسوم هر روز و هر شب در حال رخ دادن است.

کلاب هاوس دقیقاً مانند یک میدان گازی مشترک بین دو کشور است؛ هر کشور که از این میدان استخراج بیشتری داشته باشد سهم دیگری را کاهش خواهد داد،

متأسفانه عملکرد منفعلانه برخی مدیران نهاد وکالت از فضای مجازی باعث شده که تریبون ها به دست معاندین نهاد وکالت بیفتد و از این فضای مجازی سهم کانون وکلای دادگستری هر روز و هر شب کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: لزوم شفاف سازی اطلاعات کانون های وکلا با رعایت اصل کتبی بودن رسیدگی

شفافیت افزایی؛ از دیگر مزایای تعامل در فضای مجازی

شفایِ شفافیت از دیگر مزایای حضور فعالانه مدیران کانون وکلای دادگستری در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و کلاب هاوس است. حضور مشفقانه مدیران ناخودآگاه تعامل همکاران را در دفاع از استقلال صنف افزایش خواهد داد که منتج به تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی صنف خواهد بود.

طبیعی است که پس از حضور فعالانه مدیران نهاد وکالت در این فضا عملکرد ایشان بی واسطه و بدون تعارف به بوته نقد همکاران کشیده خواهد شد؛ مدیران نهاد از انتقادهای درون صنفی نهراسند. این نقد اگر با سعه ی صدر مدیران نهاد وکالت همراه باشد قطعاً به اصلاح ساختارها و به وجود آمدن راهکارهایی برای حل مسائل صنفی منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دکتر هما داودی: دیگر یک مدیر نمی‌تواند بگوید: «من پاسخ نمی‌دهم»

اگر مشارکت همکاران در انتخابات هیأت مدیره های کانون های وکلای دادگستری سطح کشور پایین است ناشی از گسستی ناصواب بین وکلا و مدیران صنف است که این حضور بی واسطه در فضای مجازی می تواند تا حدودی این گسست را ترمیم نماید.

انسجام صنفی، شفایِ شفافیت، نقد عملکرد و افزایش مشارکت خواهی وکلا در حمایت و حراست از استقلال کانون وکلای دادگستری تنها گوشه ای از تعامل سازنده مدیران نهاد وکالت با وکلا در فضای مجازی است که امیدواریم با بصیرت مدیران نهاد وکالت این مهم محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا