اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری زیاد شوند مشکل حل می شود

فهرست

وکلاپرس چند سالی می‎شود که وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری موضوع بحث جامعه حقوقی ایران است. این تبصره از زمان تصویب، محل مناقشه بسیاری بوده است.

موسی غضنفرآبادی، رییس پیشین دادگاه انقلاب و عضو فعلی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، در گفتگو با روزنامه اعتماد از ضرورت افزایش تعداد وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری سخن گفت. شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

شما هم‌اکنون عضو کمیسیون قضایی مجلس یازدهم هستید و پیش از این هم جز سابقه قضاوت و ریاست بر دادگاه انقلاب بودید، نظرتان درباره تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری چیست؟

زمانی که تبصره ذیل ماده ۴۸ تصویب شد، من نماینده مجلس بودم. یکی از استدلال‌هایی که برای تصویب این تبصره مطرح شد، این بود که برخی پرونده‌های امنیتی اسراری دارند و قرار بر این شد که وکلای خاصی بتوانند در این پرونده‌ها ورود کنند، یعنی وکلایی که مطمئن باشند. لذا این تبصره تصویب شد اما بعدها مورد اظهارنظرهایی قرار گرفت و ریاست سابق قوه قضاییه با آن مخالفت کرد. اما ظاهرا فقط در دادسرا این تبصره اعمال می‌شود و در دادگاه این اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: حسن نوروزی: اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مرضی الاطراف است

این‌طور نیست؛ جامعه حقوقی به ‌دفعات گفته که در یک‌سری دادگاه‌ها از جمله دادگاه‌های ویژه رسیدگی به فساد اقتصادی حتی در مرحله دادگاه هم فقط می‌توان از وکلای ذیل تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری استفاده کرد و متهمان نمی‌توانند ‌جز وکلای مورد اعتماد، از وکلای دیگر استفاده کنند و همین موضوع مشکلاتی را برای متهمان این پرونده‌ها به وجود آورده است.

بله، به هرحال نظر شخصی من این است که تعداد وکلای این تبصره بیشتر شود. به هر حال تعداد وکلایی که می‌توانند در این پرونده‌ها ورود کنند، زیاد است و هرچه بیشتر باشد، راه سوءاستفاده را می‌بندد.

اما اساسا چه نیازی به چنین تبصره‌ای هست؟ یکی از مسائلی که در رسیدگی‌های حقوقی وجود دارد، بحث اعتماد موکل به وکیل انتخابی‌اش است که باتوجه به این تبصره خدشه‌دار شده است.

ما قبلا دیده‌ایم که متاسفانه برخی وکلا اسرار نظام را حفظ نکرده‌اند!

بیشتر بخوانید: پیشنهاد جدید معاون حقوقی رئیس جمهور به قوه قضائیه جهت حذف و اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری

فقط بحث حفظ اسرار نیست. محدودیت وکلای انتخابی مسائلی را به ‌دنبال داشته است. اخیرا مشخص شد از آنجا که متهم چاره‌ای جز انتخاب از میان آنها ندارد، دستمزدهای بسیار بالا و خارج از عرف تعیین می‌کنند.

عرض کردم که اگر تعدادشان زیادتر باشد، حالت انحصاری پیدا نمی‌کند.

یعنی شما معتقدید اگر تعداد زیادتر باشد، مشکلی با تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری ندارید؟

نه اگر تعدادشان زیادتر شود، از حالت انحصار خارج می‌شود و این مشکلات را به وجود نمی‌آورد.

اما هم در دستگاه قضایی و هم حقوقدان‌ها اتفاق‌نظر وجود دارد که این تبصره باید اصلاح یا حذف شود؛ اگر قرار به پیگیری مجلس باشد، شما در حذف این تبصره کمک می‌کنید یا نه؟

بحث نظر کارشناسی مطرح است. باید کارشناسان مختلف از قوه قضاییه و دستگاه‌ها و نهادهای دیگری بیایند، صحبت کنند و رای‌گیری انجام شود. یعنی جمع‌بندی نظرهای کارشناسی منتهی به این شود که باید این تبصره حذف شود یا خیر؛ بنابراین کمیسیون و مجلس تصمیم خود را اتخاذ می‌کنند.

باتوجه به عدم تشکیل کمیسیون قضایی در مجلس، فکر می‌کنید شخصا بعد از تشکیل این کمیسیون اقدامی در این مورد انجام خواهد شد؟

نمی‌خواهم شعار بدهم. این کار روال قانونی خودش را دارد. طرح باشد یا لایحه، هرکدام در چارچوب قانونی خودش مطرح می‌شود و وظیفه ما هم این است که پیگیری کنیم.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا