یادداشت

یادداشت دکتر خالقی درباره شیوه جدید واردات مواد مخدر و پیگیری نظام حقوقی ایران

وکلاپرس– دکتر علی خالقی با انتشار یادداشتی به تحلیل حقوقی واردات مواد مخدر به کشور از طریق پرتاب مواد بدون عبور از مرز پرداخت و این شیوه را از منظر حقوق کیفری بررسی کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر علی خالقی، استاد حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری دانشگاه تهران، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار یادداشتی به موضوع وارد کردن مواد مخدر به کشور از طریق پرتاب مواد بدون عبور از مرز پرداخت.

متن این یادداشت در ادامه آمده است.

شیوه جدید وارد کردن مواد مخدر به کشور

وارد کردن مواد مخدر به کشور، «به هر نحوی» که باشد جرم و قابل مجازات است. اما بر خلاف روش سنتی آن که معمولاً وارد کننده، هنگام عبور از مرز و ورود به کشور، مواد را با خود حمل و به کشور وارد می‌ کند، شیوه جدیدی از وارد نمودن مواد ابداع شده که مرتکب به نحوی که در بالا دیده می‌ شود، بدون عبور از مرز بسته حاوی مواد مخدر را از داخل خاک کشور همسایه به درون خاک کشورمان برای همدستان خود پرتاب می‌ کند.

هدف‌ گیری درست و فرود آمدن مواد پرتاب شده در نقطه‌ ای امن

در این روش، مرتکب با خطر دستگیری در کنترل‌ های مرزی مواجه نمی‌ شود و وارد ساختن مواد با موفقیت انجام می‌ گردد. تنها نکته‌ ای که می‌ ماند هدف‌ گیری درست و فرود آمدن مواد پرتاب شده در نقطه‌ ای امن برای جمع‌آوری توسط همکاران پرتاب کننده است.

اتهام همکاران جمع آوری کننده مواد در داخل کشور

استفاده از کلمه «همکار» برای افراد داخل کشور که در محل فرود مواد دست به جمع‌ آوری آنها می‌ زنند، برای این است که به آنها اتهام مشارکت در وارد کردن مواد مخدر تفهیم نشود؛ اتهام این افراد حسب مورد، حمل، نگهداری یا… است.

قابلیت محاکمه و مجازات پرتاب کنندگان مواد مخدر

افرادی که از آن سوی مرز، در کشور همسایه، به شیوه فوق اقدام به پرتاب مواد به داخل خاک ایران می‌ کنند، اعم از اینکه ایرانی باشند یا خارجی، در دادگاه‌ های ایران و مطابق با قوانین ایران قابل محاکمه و مجازات خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

این افراد اگر ایرانی باشند، نه بر اساس ماده ٧ بلکه بر مبنای ماده ۴ قانون مجازات اسلامی مشمول صلاحیت قوانین و دادگاه‌ های کشورمان هستند.

اقدام پرتاب کننده قابل تجزیه به دو جزء «رفتار» و «نتیجه» است

در واقع، اقدام پرتاب کننده قابل تجزیه به دو جزء «رفتار» و «نتیجه» است: رفتار، کشیدن وسیله ارتجاعی پرتاب به سمت خود و رها کردن آن است، در حالیکه بسته‌ای در سبد ارسال آن قرار دارد؛ نتیجه، فرود آمدن آن بسته در قلمرو سرزمین ایران است.

با تماس مواد پرتاب شده با خاک ایران، جرم وارد کردن مواد مخدر به ایران تحقق یافته و می‌دانیم که با توجه به ماده ۴ قانون مجازات اسلامی هر گاه جزئی از جرم هم در قلمرو ایران واقع شود، به منزله این است که آن جرم تماماً در ایران ارتکاب یافته است. بدین ترتیب، با تحقق صلاحیت سرزمینی، صلاحیت شخصی منتفی است.

نتیجه

نتیجه این تحلیل، قطع نظر از امکان محاکمه اتباع خارجی، سه نکته است:

  • یافت یا اعاده شدن پرتاب کننده در ایران شرط محاکمه وی در دادگاه‌های ما نیست؛
  • محاکمه قبلی او در کشور همسایه به دلیل همین رفتار، مانع تعقیب و محاکمه وی در ایران نیست؛
  • اگر کسی مواد را بسته‌بندی کرده و به دست پرتاب کننده ‌بدهد، امکان محاکمه او در ایران به عنوان معاون جرم وجود دارد (با کمی اختلاف نظر).

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا