اخبار قوه قضاییهویژه

سی‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

وکلاپرس ـ سی‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه امروز ( سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹ ) آغاز شد. اسماعیلی از بازداشت یک نماینده سابق مجلس در خصوص پرونده احتمالی رشوه شهرداری تهران به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز که به صورت آنلاین برگزار شد ضمن تبریک اعیاد غدیر و روز خبرنگار، گفت: از خدمات و زحمات جامعه رسانه ای کشور تشکر می کنم به ویژه خبرنگاران حوزه قضایی و حقوقی که ما امروز در قوه قضاییه این جمع را از همکاران خودمان محسوب می کنیم و از همکاری که با قوه قضاییه و حوزه سخنگویی داشته اند تشکر می کنم.

 جامعه رسانه خط قرمزها را مراعات کنند

اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما و در مواجهه با جنگ رسانه ای و تحریف از ناحیه دشمنان بیش از پیش بر ما اشکار و روشن می شود.

آنجا که خبرنگاران با رعایت امانت و صداقت و شفافیت و امیدافرینی خنثی کننده تهاجم رسانه ای دشمن هستند.

وی افزود: جلب مشارکت گروه های  مختلف مردمی به ویژه گروه های نخبگانی تاثیرگذار از برنامه های اولویت دار قوه قضاییه به شمار می رود و در این برنامه تحولی خبرنگاران و جامعه رسانه ای کشور در حوزه ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند.

ما در ماه های اخیر شاهد نمونه های خوبی از گزارشگری فساد توسط جامعه رسانه ای کشور بوده ایم. در این حوزه خبرنگاران ما را همکاران خود بدانند و ما آنها را همکار خویش می پنداریم و چشم و گوش بینا و شنوای دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیب ها به شمار می آیند.

اسماعیلی در سی‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: سیاست اصلی قوه قضاییه در حوزه مطبوعات و رسانه این است که اولا رسانه‌ها و خبرنگاران محترم خودشان قانون و مقررات را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اعلام محکومیت زم در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

ثانیا با اعمال نظارت های صنفی و انجمن های صنفی مربوطه اگر تخلف و اشتباهی انجام می شود در واحدهای صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد.

ثالثا هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت محترم ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه قبل از ورود دستگاه قضا و رسیدگی های قضایی ماموریت های قانونی خودشان را به نحو شایسته ای در این حوزه انجام دهند تا نوبت به رسیدگی‌های قضایی نرسد.

توصیه ما این است که جامعه رسانه ای ما خط قرمزها را مراعات کنند و علی رغم اینکه گفتن این حرف مناسب نباشد این است که چاره ای نیست اگر جرم و تخلفی انجام شد به ویژه در حوزه امنیت و عبور از خط قرمز رسیدگی ماموریت اصلی ماست.

صدور کیفرخواست جرم سیاسی برای برخی جرایم

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در یکساله اخیر اقدامات ویژه ای در قوه قضاییه در حوزه رسانه انجام شده است از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف و صلح و سازش اصحاب فرهنگ و رسانه  و برگزاری جلسات توجیهی و پیشگیری و تذکر از ناحیه همکاران ما در حوزه فرهنگ و رسانه با مدیران مسئول و دیگر دست اندرکاران حوزه خبر و صدور بخشنامه رییس محترم قوه قضاییه در زمینه رسیدگی به جرایم سیاسی در چارچوب قانون جرم سیاسی و ترویج این رویکرد و نهادینه شدن در قوه قضاییه که در همین یکی دو ماه اخیر تعدادی از پرونده‌هایی که در وضعیت مشابه در جرایم عمومی و امنیتی رسیدگی می شد به عنوان جرم سیاسی کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده و با حضور هیات منصفه رسیدگی شده است.

 در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلا با محکومیت هایی مواجه شده بودند در دوره اخیر از عفو مقام رهبری ازادی مشروط و سایر ارفاق‌ها برخوردار شدند.

بیستر بخوانید: بخشنامه «رسیدگی به اتهامات مرتکبان جرم سیاسی» ابلاغ شد

برگزاری دادگاه های الکترونیک

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه های الکترونیک در دوران کرونا برگزار شده است. زیر ساخت ها را برای جلوگیری از رفت و آمد اصحاب پرونده به مراکز قضایی انجام داده ایم.

در استان خراسان جنوبی در سه ماه اول امسال ۵۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی برگزار شده است.

در این استان ۴ مورد دادگاه با اصحاب پرونده خارج از کشور برگزار شده است. ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی از برگزاری دادگاه رضایت داشته اند ، ۹ درصد رضایت نسبی داشته اند و تنها یک درصد ناراضی بوده اند.

خبر از آخرین جلسه دادگاه طبری در سی‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

امروز آخرین جلسه دادگاه طبری است. آخرین دفاع‌ها از متهمین اخذ شده است و امروز دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد. پیش بینی می کنیم به زودی رای پرونده صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه اتهامات طبری نبوده است.

بخش های دیگری از پرونده در دادسرا هنوز مفتوح است و ان شالله بخش دوم به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آخرین جلسه علنی دادگاه اکبر طبری

خروج چند متهم پرونده پتروشیمی از کشور

اسماعیلی در سی‌ و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه لازم میدانم بگویم سه نفر از افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. شریفی نیک نفس زمانی که پرونده در دادسرا مطرح بود از کشور خارج شد. ریاحی اخیرا با اسناد و پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است. اقدامات لازم با پلیس بین الملل برای بازگشت این افراد انجام شده است

بازداشت نماینده سابق مجلس در ارتباط با پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

وی در پاسخ به سوالی درباره “ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم علیه قالیباف” گفت: گزارشی به قوه واصل شده است و در حال بررسی هستیم و رسیدگی ها شروع شده است و یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده است.

هنوز ماهیت و جزییات موضوع روشن نشده است و مطمئن باشید ما در رسیدگی ها آنچه از تخلفات به دستمان برسد رسیدگی خواهیم کرد و حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

رییس قوه قضاییه گفته اند که پرونده زیر میزی نداریم و همه پرونده‌ها روی میز است  اما نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی های قضایی است و نتیجه آن به سمع مردم خواهد رسید. موضوعی که هنوز رسیدگی نشده به جای پرداختن در رسانه با اعتماد به ما اجازه بدهند در دستگاه قضایی رسیدگی شود.

منبع : میزان و ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا