ویژهیادداشت

سونامی وکیل بیکار در راه است

وکلاپرس- عضو هیات مدیره کانون وکلای تازه تاسیس هرمزگان در یادداشتی اینستاگرامی توالی فاسد قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار را برشمرده است.

به گزارش وکلاپرس وکیل مهدی هاشمی با اشاره به ثبت نام ۱۱۰ هزار نفر در آزمون وکالت سال جاری معتقد است متضرر اصلی این داستان متقاضیان ورود به حرفه وکالت هستند که به امید یک سراب پا در این وادی گذاشتنه اند.

این وکیل دادگستری معتقد است به دلیل رقابت های ناسالم وکلا، حقوق شهروندان نادیده گرفته خواهد شد و همچنین شاهد تراکم پرونده ها به علت طرح دعاوی نادرست خواهیم بود.

یادداشت این وکیل دادگستری که در اینستاگرامش منتشر شده است به شرح زیر است:

*سونامی وکیل بیکار در راه است*

بر اساس آمار و اطلاعات حاصله حدود ۱۱۰ هزار نفر در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت کردند. ثبت نام این تعداد داوطلب آن هم با وجود قانون بدون کارشناسی تسهیل که هیچ گونه حساب ثابت چه از لحاظ حداقل استاندارد نمره و یا ظرفیت نداشته، معضلاتی را برای جامعه وکالت دادگستری، شهروندان و سیستم قضایی ایجاد می کند.

لازم به توضیح است که قانون تسهیل، تیر آخری بود که بر پیکر نیمه جان وکالت شلیک شد و تمامی معیارهای حقوقی و علمی را به هم ریخت.این در حالی بود که هیچ گاه صحبت های کانون های وکلا و نمایندگان کانون دیده و شنیده نشد تا مجلس با افتخار این قانون را تصویب کند. قانونی که قبل از تصویب آن هم نتیجه اش قابل پیش بینی بود. ایا کسی که بر اساس اعلام نایب رئیس کانون مرکز حتی با نمره ۴/۳۳ از ۲۰ در سال گذشته پذیرفته شد و امسال این حد نصاب قطعا کمتر خواهد شد، با این سطح ازنمره میتواند از جان، مال و آبروی مردم دفاع کند؟؟!

این مصوبه مجلس از دو حالت خارج نیست، یا مجلسیون موقع تصویب این قانون چنین نتیجه ای را تصور نمی کردند، یا اینکه آگاهانه این امر را تصویب کردند که هر دو گناهی است نابخشودنی.

بیشتر بخوانید:

از جمله توالی فاسد این قانون

۱- تبدیل فارغ التحیصلان بیکار به وکیل بیکار، چرا که هر چند ممکن است درحال حاضر دواطلبان مشتاق ورود باشند ولی با جذب بی رویه در آینده متضررین اصلی، خود این دوستان خواهند بود که به امید یک سراب پا در این وادی گذاشتند.

۲- تنزیل شان و منزلت وکیل دادگستری به دلیل عدم وجود فرهنگ وکالت و تعداد بی‌رویه وکیل و عدم وجود زیر ساخت برای این تعداد وکیل.

۳- سوق دادن وکالت به سوی وکالت تضمینی، رقابت های ناسالم و دلال بازی.

۴- تضیبع حقوق شهروندان به دلیل رقابت ناسالم و ناکارآمدی وکلایی که حداقل استانداردهای علمی را ندارند.

۵- تراکم پرونده های دادگستری به دلیل طرح دعاوی نادرست و امکان ایجاد روابط ناسالم.

بیشتر بخوانید:

لذا راه ایجاد اشتغال،افزایش تعداد وکیل بدون کارشناسی نیست حتی معاون اول محترم قوه قضاییه دراستان خوزستان در زمان تصویب و ارسال این طرح به شورای نگهبان بیان داشتند؛ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار کارشناسی شده نیست و استدعای ما از شورای محترم نگهبان این است که عواقب و مضرات این طرح را در نظر بگیرند و……

ضمن تمام احترامی که برای این داوطلبان و پذیرفته شدگان که (تعداد زیادی از آنها حتی بدون قانون تسهیل جذب می شدند) هموطن و خواهر و برادر ما هستند ولی این قانون و پذیرفتن افرادی با این سطح نمره هیچ توجیه عقلی، منطقی و شرعی ندارد و نمره و امتیاز تعدادی از این دوستان خود گویای این مشکلات می‌باشد و نیاز به توضیح و تفسیر ندارد .

جواب حقوق شهروندانی که با ارائه اطلاعات اشتباه، تضییع میشود را چه کسی خواهد داد؟! آیا خواهند گفت که وکلا ضعیف هستند ؟ !؟

آیا مجلسیونی که این قانون را تصویب کرده اند در تضییع حقوق شهروندانی که توسط اطلاعات پایین این دسته صورت می گیرد شریک نیستند؟!

آیا در تصویب این قانون به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم که به این اصل زیربنایی تاکید دارد که باید در پذیرش مسئولیت به دانش و تخصص اشخاص توجه شود و مسئولیت‌های اجتماعی نباید به اشخاص فاقد دانش و تخصص واگذار شود توجه شده است ؟!

به هر صورت با توجه به این ضرب المثل که ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است بهترین راه کار این است که تا دیر نشده این قانون نسخ شود *مگر اینکه درب باید بر روی همان پاشنه بچرخد که حکایت پردری است.

 

‫۷۲ دیدگاه ها

    1. بزرگوار تا طرف بیاد ثابت کنه وکیل باسواد هستش یه ده سال هم باید بی کار بمونه….. بزرگوار کسی ژن های برتر و آقازاده ها و افرادی که قبلا پایه قضایی و یا نماینده ی مجلس بودن نمی ذارن پرونده پیش فردی ببرن که تازه از دانشگاه فارغ تحصیل شده هر چه قدر باسواد باشه…. بزرگوار من چند سال وکیل بودم برا مردم مدل ماشین وکیل مهم تر از سواد وکیل هستش!!!!!! خدا چه گناهی کرده بودیم…. به دادمون برس!!!! خدا چه قدر حالم بده… من سردفترم اوضاع ما از وکلا داغون تر…. کاش هیچ وقت درس نمی خوندم.

      1. مشکلات و معضلات شمرده شده همین الان هم چه در شغل وکالت و چه سردفتری وجود دارد آن هم به شکلی بسیار ناهنجار….اگر منظور بیشتر شدن معضلات باشد که باید ریشه آن را در جای دیگری جست ! همه ما می دانیم مشکل کجاست اما دنبال یکی می گردیم که آن را گردن بگیرد به امید آنکه این مشکلات موجود را حل کند !

      2. جناب هاشمی،شما خوب.من ادعا سواد ندارم اما به عنوان وکیل اتفاقی سه همکار شما را در سه دادگاه محکوم کردم.با سوالات دهه ۷۰و ۸۰مشخصه چقدر وکلا با سوادند؟؟؟

        1. دوست عزیز بنده خودم وکیل هستم اما واقعا بی انصافی بعضی از همکاران خوده ما این وضعیت آشفته را به بار آورد ،چرا که همین عزیزان حق الوکاله های صد میلیون تومانی برای پرونده های بسیار ساده مثل طلاق توافقی اخذ فرمودند و باعث بی اعتمادی مردم نسبت به نهاد وکالت شدن و همچنین باعث و بانی اصلی این بلوا .
          از ماست که بر ماست

        2. متاسفانه همین الان هم مواردی که ذکر کردید وجود دارد پس بجای حل موضوع به دنبال گردن انداختن موضوع نباشید. من نماینده حقوقی یک شرکت دولتی هستم که ده ساله ده ها بار وکلای با سواد شما را محکوم کرده ام. وکیل خوب بودن به جز سواد موارد زیادی میخواد که شما به صلاح نیست آنها را لیست کنید. ضمنا بازار وکیل با عرضه هیچگاه به انحصاری کردن آن درست نمیشه لطفاً راه باز شده را به روی بچه های این نظام نبندید.

          1. موضوعات مربوط به وکالت چیزی شبیه به موضوعات پزشکی هستند ، آنجا سلامت و زندگی فرد دست پزشک است اینجا هم آبرو و مال و جان موکل دست وکیل بنابراین همانطور که مدارک پزشکی با حساسیت اعطا می شود چنین ملاحظه ای برای صیانت از حق مردم باید به درستی رعایت شود البته که یک پزشک به خاطر توانای های خود و حسن شهرت صدها برابر همکار دیگر خود بهره می برد ولی حفظ حقوق مردم بر متولیان واجب است.

          2. یادش بخیر، مشاور حقوقی یه اداره بودم نماینده حقوقی اداره به دادگاه تجدیدنظر می‌گفت دادسرا! دوست گرامی از لحاظ اصولی بخوایم به قضیه نگاه کنیم اصل، بر عدم علم نماینده حقوقی ادارات و سازمان‌ها هستش مگر این‌که خلافش ثابت بشه. دوست گرامی اگه نماینده حقوقی علم داشت می‌رفت وکیل، قاضی یا سردفتر اسناد رسمی می‌شد.
            موفق و پیروز باشید.

          3. فکرکردین وکلایی که سالهای قبل قبول شدند و یا حتی بازنشستگان دادگستری که بدون آزمون پروانه می‌گیرند چقدر اطلاعات حقوقی دارن؟
            فقط پارتی بازی

        3. اینهمه سفسطه ومغالطه کردید که چه چیز را پنهان کنید اقای نویسنده ؟؟؟؟ یک جمله بگویید : ما وکلا از اینکه دیگر نمیتوانیم درامدهای میلیاردی داشته باشیم ناراحتیم !!!
          راستی اقای وکیل تا به حتل چندتا ۱۰درصد از زمین ها و خانه های مورد دعوای مردم حق الوکلا کسب کرده اید؟؟؟

          1. وکالت به صورت سنتی که دانشگاهها می‌آمدند سالی ۲۰۰ تا وکیل برای کل ایران خروجی می‌دادند جوابگوی امروز نیست تمام معضلات با تخصصی شدن وکالت حل میگردد تغییر همیشه به مذاق عده ای خوش نیامده و نمی آید الان نصف وکلا تخصص ملکی دارن بخاطر نون و آبی که دارد شما یک وکیل قدرتمند در زمینه مسائل تجاری بین المللی که به دوزبان صحبت بکند یا در زمینه های جدیدی که سایر کشورها دارن ایجاد میکنن تو ایران پیدا کن

      3. باید در جواب این اقا گفت تو نگران نباش دیگران جای تو یکی را تنگ نخواهند کرد اینهمه ترس واهمه برای چی اخرش هفت متر کفن باید به گور برد….حرص هراس بیخود این اقا ..منی که بیمار خاص هستم بیکارم با ۳۶ سال سن سر سفره پدرم نشستم ..تو جواب اون روزهایی که تو گرما سرما درس خوندم به امید داشتن یه کار حلال یه شغل ..رانت خوارها و اقازاده ها پارتیهای اداری نزاشتن من با ۳۷ سال سن برم سرکار الان که مجلس محترم قانون اجرا میکنه شماکه این حرف میزنی فقط از جانب خودت میگی …ولی به من و امثال من فکر نمیکنی …خدا دندان داد به همه نان داد نگران نباش جناب ..هیچکی از دو فردای دیگه اش خبر نداره بد قلب نباشیم …یا حق

        1. بنده عزیز خدا بخاطر همون هفت متر کفن !! داریم حرص حقوق مردم و اصول حرفه وکالت را میخوریم که وظیفمونه بخوریم اگر ما وکلا مراقب نباشیم کی مراقب باشه؟ چرا فکر میکنید موضوع فقط مالیه؟ الان رئیس و بزرگان کانون مثلا دارن حرص پرونده میخورن به نظرت؟؟!! حق بگو اگر میگی خدا دندان داد … خدا وجدان هم داد!! این آزمون تراز علمی نا صحیح دارد!!!

      4. چرا وکلا و سردفتران محترم انتظار درآمد تضمینی بالا دارند در هر شغلی افراد کم درآمد و افراد موفق داریم مهندسی پزشکی پرستاری و… در مورد سردفتران هم الان سردفتر داریم که درآمد بسیار بالایی داره و سر دفتر داریم که لنگ اجاره دفترش هست چرا چون اون سردفتر به تمام ریز و بم قانون وارده من چون کار حقوقی انجام میدم بارها به سردفترانی برخورد کردم که به علت بی اطلاعی از انجام خدمتی که وظیفه شوند بوده استنکاف کردن بعد همون کار رو بردم دفتری که سر دفترش رییس کانون بوده و انجام شده مبنای حقوقی اون رو هم توضیح داده در مورد وکالت هم همینه در تمام دنیا هم وکیل بی پول و وکیل پولدار و موفق داریم چه اشکالی داره

      5. بزرگوار دقت بفرمایید که در مورد وکالت حرفی نیست. . . . اما سردفتری پس از تصویب قانون اعتبار زدایی از اسناد عادی و الزام به ثبت رسمی تمام اسناد و قراردادها در دفاتر اسناد رسمی در طی روزهای آتی در مجمع تشخیص. اونوقت شما باید از این دستگاههای نوبت دهی که توی بانکها گذاشتن رو بذارید توی دفترتون برای صف طویل مراجعین. . . .

    2. جناب در بخش عمده ای از پرونده ها وکیل صرفا حضور فیزیکی در شعبه دارد، و وکالت حرفه ای در این پرونده ها نیست پس سواد چندانی نمیخواد، بنده منکر تاثیر سواد وکیل در جلسه دادرسی نیستم، ولی همین وکیل که سواد کمی داشته باشه هم میتونه چند روز یا ماه قبل با تحقیق و پرسش خودش رو به سطح شما برسونه، در ضمن وکالت ۵۰ درصد به پیگیری هست!
      البته بنده با سهل گیری و بیسواد گزینی مخالف هستم و مرحوم کاتوزیان در یکی از سخنرانی های خود در روز استقلال کانون وکلا گفتند که لیسانس بیکار بهتر از وکیل بیکاره. و به عینه نیز خودم شاهد هستم که وکیل جوان به عریضه نویس پیشنهاد کار درصدی میکنه! یا برای کار همکارش رو خراب میکنه.

    3. بزرگوار ! آیا مردم قدرت تشخیص وکیل باسواد و بی سواد را دارند؟! خیر! توضیح آنکه؛
      اولا برد و باخت در پرونده ملاک سواد نیست ،مثلا بسیاری از پرونده ها هستند که از ابتدا درصد پیروزی ضعیفی دارند ولی ذی نفع این پرونده ها هم حق داشتن وکیل را دارند و وکیل هم به شرط اینکه قول پیروزی ندهد !! باید تمام سعی خود را انجام دهد و اگر باخت قرار نیست که به او بگویند بی سواد!! بزرگوار.
      و برعکس ،بعضی پرونده ها هم از ابتدا برد ۹۹ درصدی دارند ولی موکل نمیداند! بزرگوار
      دوما بر فرض که برد و باخت را ملاک وکیل خوب و بد بدانیم ! تا مردم متوجه شوند چه وکیلی بد است و چه وکیلی خوب ضرر های بسیار وارد خواهد شد بزرگوار!
      بیگناهان اعدام شده ! و اموال مردم نابود خواهد شد! تا معین شود فلان وکیل بد است یا خوب!! بزرگوار!
      سوما احتمالا تا حالا جلوی وکیلی که نفوذ داشته باشه قرار نگرفتی بزرگوار! تا ببینی در اینجور مواقع سواد به کار نمیاد بزرگوار!.
      پس متضرر اصلی در ابتدا همان مردان هستند بزرگوار! وکیل خوب هم کسی است که فقط به فکر جیبش نباشد و اول به فکر مردم باشد ،بزرگوار!
      وکیل خوب آن کسی است که اینجا فارغ از نفع خود حقیقت را بگوید که مثل روز روشن است حد نصاب یک درصد شناور با این وضعیت سال به سال افت خواهد کرد و این یک حد نصاب علمی نیست بزرگوار!!!!.

    4. معلومه که خیلی تازه کاری بزرگوار… دو ساله موکل هام یک چهارم شده و حق الوکاله را هم نهایت دو برابر میشه کرد ولی همه چیز ده برابر شده… شاید بی کار نمونه وکیل با سواد اما درآمدی که وکلا قدیم داشتن تمام شده دیگه..
      مگر یک سری از دوستان که رفقای خاص! دارند….. ای ی ی خبر نداری بزرگوار…

    5. چرا برای پزشکی طرح تسهیل نمی گذارند؟! عزیزشونو میدن زیر دست پزشک تسهیلی؟!
      خود آقایان مجلس که نیازی به وکیل ندارن! ولی دکتر که تشریف میبرند
      برای همین پزشک تسهیلی نمی گذارند در جامعه باشد! داروساز تسهیلی مهندس تسهیلی!
      خلبان تسهیلی چطور؟

    6. تو اینجوری فک کن
      ولی انشالله یک روز وکیل شدی حتما این حرف من رو به یاد بیار
      تو رشته وکالت اصلا سواد مهم نیست حتی درصدی هم مهم نیست فقط و فقط رانت و نفوذ مهمه همین
      به جمع وکلای اسنپ سوار خوش اومدی
      این هدیه از طرف رئیس مجلس به همه وکلا مبارک باشه

    7. بله دقیقا درست میفرمایید …جامعه ایران باید مثل اروپا و استرالیا و سایر کشورهای صنعتی از انحصار خارج بشه و همه بتوانند وکیل ..پزشک..دندانپزشک…و داروساز شوند…اما ان کس که بهترین است مثل خورشید است در مقابل لامپ

  1. با سلام
    بی شک حرف جناب وکیل مهدی هاشمی کاملا درست و بجا ست اما طرح تسهیل وکالت از این جهت که باعث شکست انحصارطلبی می شود مایه مباهات است اما همان طور که جناب وکیل در یادداشت شان اشاره کردند، مجلس محترم به عنوان نهاد قانون گذاری بایستی کار کارشناسی بیشتری در این مورد انجام می دادند.
    امید است که در آینده ای نزدیک شاهد شکسته شدن انحصار در حوزه های مختلف مخصوصا حوزه ورود به رشته پزشکی هم باشیم.

    1. از مجلسی هایی که به دنبال رفع مشکل تورم و اقتصادی مردم دنبال ایجاد شغل کاذب هستند دنبال قانون کارشناسی هستید؟!!

  2. سلام .به نظر من این نوع پذیرش
    فقط درآمد چند صد میلیونی وکیلی رو یکم خراب میکنه وحمل بر بیسوادی وکلای آینده نیست تست خوب زدن حمل بر یک وکیل زبر دست نیست.وبرعکس

    1. بنده خدا خبر ندارید اوضاع وکالت چه خبره! اولا صد میلیون ده میلیون سابق هم ارزش نداره بعدم مردم ندارن از این پولا بدهند به وکیل … دیگه تمام شده آن دوران طلایی وکالت
      مگه مهندسی را یادتون نیست؟ بچگی ما میگفتن مهندس مهندس
      الان کجاست مهندس؟
      وکیلم همون داره میشه میخواهید باور کنید یا نه خودتان تشریف بیارید تجربه کنید

    2. به وکلای قبل از سال ۹۵ میگن وکلای تاجر کیست. شما خیلی از تستای سالهای قبل از ۹۵ رو نگاه کنید، سوالات به شدت آسونتر از این سالها بوده، وکلایی که میگن وکیل بیسواد میاد، آیا خودشون با این چندتا تست آسون باسوادند؟؟!!! خوبی طرح تسهیل اینه که حق الوکاله ها رو بشدت کاهش داده و دیکه بخور بپاش وکلا کم شده!!!
      یه بنده خدایی اومد دفتر یکی از وکلا گفت میخوام یه توقف عملیات اجرایی برام بگیرید، وکیله گفت ۳ تا سکه ازت میگیرم، باور کن فقط یک لایحه، توجه کنید فقط یک لایحه ارسال کرد در حد یک صفحه که عریضه نویس هم میتونست بنویسه، عملیات اجرایی رو متوقف کرد و ۳ تا سکه ازش گرفت آیا این سکه ها خوردت داره؟؟!!! شاید بگن آره خوردن داره چون با رضایت و تراضی طرفین بوده ولی خدا خوشش نمیاد یک لایحه بنویسی ۳ تا سکه تمام بهار آزادی که حدودا ۱۰۰ میلیون میشه از طرف بگیری!!! وکلا اینطوری تالی فساد میشند نه با صدور قانون تسهیل!!!

  3. آقا شما نمیخواد بفکر وکیل بیکار باشین یه سامانه یا یه نظر سنجی بزارین تاموکلین حق الوکالهای که پرداخت میکنن را اونجا ثبت کنن تا حقیقت روشن بشه

  4. مدت زمان انحصار وکالت باید تمام شود. با تعرفه ای که قانون اعلام نموده پرونده قبول نمی‌کنند.کمتر از مبلغ قرار داد تمبر باطل میکنند که موکل در صورت قطعیت نتیجه دادگاه نمی‌تواند مبلغ حق الوکالهرا بطور کامل از طرف مقابل دریافت کند. تعداد زیادی پرونده را قبول میکنند و در پاره ای از موارد طی ارسال لایحه در جلسه حضور پیدا نمیکنند. در نهایت کسی نگران وکیل بیکار نیست، نگران کم شدن در آمد خود هستند. زیاد شدن وکیل باعث نظم بیشتر دادگاههای قضایی و دسترسی آسانتر با مبلغ منصفانه برای عموم جامعه می‌باشد. امیدوارم قوه قضاییه در خصوص جذب وکلا با تعداد بیشتر از قبل و شرایطی آسان با همین جدیت ادامه دهد.

  5. ییخیاااال
    هنوزم وکلا برای یه کار ساده که کلا ۴ بار دادگاه ساده داره حق الوکاله چند صد میلیونی دارن. کاش انقدر وکیل زیاد بشه که دستمزد وکلا هم مثل مهندسا و پرستارا و بقیه تحصیلکرده ها باشه. نه اینکه خیلیا به راحتی ماهانه چند صد میلیون درآمد داشته باشند. این همه جوون حقوق خونده رو کلا بیکار و بدبخت کنیم که انحصار نشکنه آقایون درآمدهای عجیبشون نرمال نشه؟!
    بازم پرونده های خاص و پیچیده میمونه برای آدم کاربلد و ماهر. چه اشکالی داره این همه دعاوی ساده و مشخص ملکی و ارثی و خانوادگی تعداد بیشتری جوون نون بخورن؟!
    البته این صداها طبیعیه‌. مثل اعتراض سراسری پزشکان به افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی. یکی نبود بگه یعنی کسی که ۶ تا تست عربی از تو کمتر زده دیگه شایسته پزشک شدن نیست فقط تو هستی؟ چون عادت کردی به درآمد چند صدمیلیونی ماهانه؟!!

    1. گلم حرص نزن شما پرونده هاتو لده من زیر حقوق ی پرستار تموم پروند های شمارو انجام میدم
      فقط مارو تورو له اون خدا پرونده هانو‌بده به من بخدا به قران اصلا کار نیست پرونده نیست مردیم از بیکاری

      1. دوست گلم ، راه حل این مشکل ” تخصصی شدن” است ، در این روزهای کسادی یک موضوع مورد علاقه و نیاز بازار را انتخاب کن و انقدر در مورد آن تحقیق کن و پرونده بخوان و یاد بگیر که خدای آن موضوع شوی ، حالا دنبال آن کار مرتبط بگردد ، نتایج زمین تا آسمان فرق خواهد کرد.
        سرافراز باشی

  6. با سلام و احترام
    بیکاری در هر شغلی که نگاه میکنید وجود دارد و حتی شلوغی هم در هر شغلی هست . کلمه سونامی بیکاری ؛
    به نظرم یه ذره ذوق زدگی زیادی گوینده است . جامعه به سمتی میرود که هر خانواده ایرانی نیاز به یک مشاور و وکیل دارد .

  7. با احترام بر وکلای دانا اما خود وکلای قبلی هم نمیتونن از بیست نمره۲بگیرن.ضمنا انقدر وکلا پرونده های درشت دارن که اگر یک چک چندصد میلیونی یا یک ملکی رو بخوای به وکلا که براتون وکالت بگیرن نصف اون رو بعنوان حق الوکاله میخوان و میگن درصدیه.اگر انقدر وکیل زیاده پس چرا نود درصد پرونده ها بدون وکیله.وکیل هم باید مثل پروانه پزشکی بشه که هرکس بیمار شد به راحتی بتونه بره وکیل بگیره.اتفاقا با زیاد شدن وکیل پرونده ها زودتر به سرانجام میرسه و حق کسی ضایع نمیشه و پرونده ها در دادگاه کم میشه.این انحصار باید شکسته بشه.مردم هم پیش وکیلی میرن که داناتره و وکیلی که داناتر باشه ترسی از این نداره.

  8. برای هر کاری چند سال اول پر است از زحمت و گاهی بی پولی ولی یکدفعه همه چی به غلطک می افته
    ده ساله وکالت قبول شدم این حرف ها را هر سال زده اند درست هم نیست

  9. سلام وکیل بیشتر از حقش میگیره چرا وکیل زیاد نشه وکیل دارم نه یکی ۳تا ده بار زنگ میزنم تا جواب بدن حق مردم وکیل زیاد بشه کدوم وکیل بیکاره

    1. تو هنوز نوشتن چند جمله ساده را بلد نیستی، آمده در موضوعی تخصصی، اظهار نظر می کنی؟!!! بلد نیستی ویرگول بزاری تا جمله هات از همدیگه تمیز داده شوند!!!

  10. شما وکیل های قدیمی اگر در زمان حال وارد این رقابت سنگین که از نظر شما هر کسی قبول میشه بشین کمتر کسی از شما موفق به قبولی میشه… بعد میگید وکیل های جدید بی سواد میشن ،،، در صورتی که خودتون بدون رقیب مفتی مفتی پروانه های وکالت را گرفتید الان زورتون میاد دوتا همکار پیدا کنید …. خواه ناخواه حرفه وکالت و پزکشی به جایگاه واقعی خودش میرسه و قرار نیس انحصاری در کار باشه مثل همه جای دنیا …..

  11. وکیل در این مملکت یعنی کارچاق کن هیچ ارتباطی به سطح دانش حقوقی ندارد آنچه مهم است سطح روابط ونفوذ است پس بی جهت نگران بیکاری وکلا نباشین سعی کنید سطح نفوذ خود را ارتقاء دهید همه چی حله.

  12. دوست عزیز شما توهین به وکلای جوان نکن که سواد ندارند و نمی توانند اگر بفکر بیکاربودنشان هستیدو شماها اگر دلسوز بیکاری وکلا هستید سالیان سال وکیل هستید بخاطر بیکاری این جوانان پروانه وکالت خود را تودیع کن ببینم این کار و خواهید کرد ببخشید شما برای ترس و رقابت از خود داد می زنید بفکرخودت باش کاری به دیگران نداشته باشید

  13. باسلام به جامعه حقوقی
    برای جلوگیری از بیکاری وکلا باید دنبال راه حل رفت نه جدل ،در آئین دادرسی شنیدم قانونی درمورد الزام وکیل در دعاوی هست ولی بسیار قدیمی، قبلا هم پیشنهاد دادم دربرترینها نمایش داده شد.اصلاح قانون بدین نحو که تمامی دعاوی راباید وکیل طرح کند،بادستمزد مشخص ومنصفانه هم مشکلات دادرسی حل میشه هم ،هم بیکاری وکلا.

  14. سلام . اولا وکیل خوب مثل دکتر خوب هیچگاه بیکار نمیشه و موکلین خود را حفظ می نماید .
    ثانیا وقتیکه وکیل زیادتر باشه حق الوکاله بنظرم منصفانه تر میشه تا اینکه وکیل بخواهد برای کارش نرخ تعیین کند . از انحصار خارج می‌شود.
    ثالثا به نظرم اصلا شیوه گزینش بصورت تستی نیز صرفا مناسب نیست چون من فردی را می شناختم که اطلاعات حقوقی خوبی داشت ولی تو کار تست زنی موفق نبود . به نظرم ابتدا تعداد زیادی در مرحله امتحان تستی باید گذر و سپس مصاحبه شوند .
    چرا باید در کشور ما ورود به حرفه وکالت اینقدر مشکل باشد ؟
    چرا نباید فرهنگ سازی شود تا هر خانواده مانند پزشک خانواده وکیل خانواده نیز داشته باشد ؟
    چرا باید مثلا شرط سنی باعث شود تا مثلا افراد بالای ۳۵ سال نتوانند در تهران آزمون دهند زیرا بعد از فارغ التحصیلی سن‌شان ممکن است ۴۰ سال را رد کند ودر تهران قبول نشوند
    این انصاف نیست بلکه انحصار است . اصلا شرط سن بطور مثال نباید برای علم لحاظ شود .

  15. سونامی وکیل بیکار🤔🤔🤔🤔. طرف رفته درس حقوق خوانده و الان به دلیل نداشتن مجوز وکالت بیکاره. حالا اگه به این آدم مجوز وکالت داده بشه حتی اگه بیکار هم بمونه. به این میگن سونامی بیکاری؟؟؟؟؟
    طرف در هر صورت بیکار هست. فرقش فقط در این هست که رقابت شکل میگیره و رانت و محدودیت رانتی برداشته میشه.

  16. آخه برادر این چه حرفی هست که می‌فرمایید یه نگاه به سوالات آزمون وکالت سالهای قبل از ۱۳۸۵ بنداز و بعد با سوالات این اواخر مقایسه کن قطعا متوجه خواهید شد کسی که از این آزمون های جدید نمره ۴/۳۳ از ۲۰ گرفته سواد درسی ش به مراتب از کسی که قبل از سال ۸۵ نمره ۱۵ از ۲۰ گرفته بیشتر هست

  17. ارتوپد زیاد داریم اما اونی که کارش از همه بهتره ،وقت آزاد نداره . پس در هر کاری اگر خوب باشی احتیاجی به مثالهایی مثل سونامی نداری. تو شهر ما هزار تا قنادی هست اما چهارتاشون کارشون خوبه ،وقت جواب سلام شما رو هم ندارند . یکم بزرگ فکر کنیم

  18. دم مجلس گرم👏👏👏👏،سالهاست وکلا با حق الوکاله های بی منطق و کلان خون مردم بدبخت و ضعیف رو تو شیشه کشیدن حداقل این قانون تو این شرایط اسف بار اقتصادی ذره ای از فشار و ناحقی رو از گردن مردم مظلوم کشور برمیداره خداروشکر🙏

  19. با عرض پوزش از آقای هاشمی که انقدر نگران جامعه وکلا هستن
    جناب آقای هاشمی،لزومأ زیاد شدن تعداد وکلا دلیل بر بیکاری آن ها نیست! مگر در این زمانه که مثلا پزشکان ضعیف از دانشگاه های بین المللی و با پول پدر در حال طبابت هستند،کسی اعتراضی کرد؟ خوب مشخص است که مردم قبل از رفتن برای مورد خاص بیماری خود در رابطه با دکتر خوب پرسجو کنن! نکته دیگری که عرض کردید در مورد وکالت تضمینی بوده،این نوع وکالت مختص وکلای باسابقه نیست؟ همان وکلای با سواد و با نفوذی که روابط قوی دارند!! جوان با دو سال سابقه کار آیا میتواند تضمین دهد؟ اصلا آیا موکلین حقه باز و پولدار سمت این جوان ها می روند؟ جناب آقای هاشمی وکیل خوب همیشه بوده و همیشه کار برایش بوده! بجای این مسائل بهتر است ریشه یاب باشیم تا شاخه یاب! اولین ریشه ی این ناهنجاری از زمان زیاد شدن دانشگاه و حباب علم آموزی بوده که از سمت دولت و حکومت عزیزمان بوجود آمد! ما جوان ها چوب نامهربانی ها،فساد،زیاده خواهی و جاه طلبی بزرگان خود را میخوریم! ای کاش فقط ۴ دانشگاه وجود داشت،ای کاش مسیر به این شکل پیش نمیرفت که الان تماشاچی مغالطه ها و سفسطه های اساتید حوزه ی حقوق باشیم!

  20. بنظر من هر شخصی حداقل استاندارد وکالت رو دارد باید بتواند پروانه وکالت دریافت کند مثل هر شغل دیگری دوباره بنظر من باید موسسه ای تشکیل شود و کار ارزش گذاری وکلا رو بررسی نمایید و مشتری بتواند بهترین وکیل رو انتخاب کند مثلا تعداد پرونده ای پیروز شده سالانه

  21. شماها نگران حق الوکاله های خودتون هستید نه بیکاری جوونا. کسی که کارش خوب باشه و سواد داشته باشه بیکار نمی‌مونه.تازه باید اصلا آزمون وکالت رو بردارند و هر کی مدرک حقوق داره مستقیم بره وارد کار وکالت بشه، چه بخوای چه نخواهی کسی که سواد نداشته باشه بیکار میمونه کسی هم که سواد داشته باشه در هر شرایطی بیکار نمی مونه، تازه وکالت رو باید عملی یاد گرفت نه با آزمون… یادمون نره که آخرتی هم هست.

  22. جالبه خیلی ها دادشون در آمده که وکالت شغل نیست و نباید بعنوان شغل شناخته بشه ، حالا نگران نبود شغل و کار وکالت هستند .

  23. عزیزان صحبتهای آقای هاشمی را شوخی نگیرید، وکیل خوب می تواند هم مشکلات مردم را حل کند و هم قاضی را مجاب کند تا سریعتر پرونده بسته شود، اما برعکس وکیل ناکارآمد که معضلات اجتماعی و اخلاقی و دینی و انسانی داشته باشد هم مشکلات مردم را حل نمی‌کند و هم قاضی را به دردسر می‌اندازد و هم تعدد پرونده‌ها و اطاله آن ا زیادتر می کند و باعث می‌شود تا قاضی مسیر را گم کرده و رای اشتباه صادر نماید… پس دولت باید در پذیرش کلیه مشاغل مربوط به دادگاهها حساسیت بیشتری به خرج دهد و دادگاهها که تنها امید گرفتن حق مظلوم از ظالم است را به نومیدی و یأس نکشاند…

  24. بقول حشمت فردوس خدا نکنه کارت به وکالت بیفته
    متأسفانه در یک موضوع بسیار ساده تعدیل اجاره ده ساله دستگاه قضایی رو بالا و پایین می کنیم بیش از ۸ وکیل داشتیم میلیون ها تومان هزینه کردیم اخرشم هیچ….
    من تنها به وکلا ی پر ادعا باختم، نه به قاضی و نه به قانون

    1. به صرف اینکه شخصی در یک مدت مشخص جهت شرکت در آزمون مطالعه داشته باشد و یه سری قوانین حفظ کند و بعد از قبولی از پژوهش و مطالعه غافل شود نمیتوان ایشان را با سواد تلقی نمود بلکه سواد واقعی قدرت تجزیه و تحلیل و تفسیر موضوع بسته به زمان و موقعیت می باشد، شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس /که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست

  25. با سلام و احترام خدمت شما به نظر بنده وکیلی باید از این موضوع ترس داشته باشه که خودش سواد حقوقی نداشته باشه و از ترس اینکه بهش پرونده نرسه به (علت بیسوادیش) داره تلاش به بر هم زدن این موضوع میشه درضمن اگر بیکاری وکلا زیاد میشه چرا باید این همه آزمون شرکا کنند؟ چون الان مردم بیکار هستند و دنبال اشتغال سالها تحصیل کردند به یک امید نه اینکه انحصار چند نفر بخواد باشه لطفا شما که ادعای وکیل با سوادتون میشه پخته تر صحبت کنید

  26. دوستان بنده برخلاف دیدگاه تعدادی از عزیزان نظر دیگه ای در مورد وکالت دارم، در دادگاهی که قاضی ها فرمایشی عمل میکنندو حکم ها قبلاً صادر شده ،شما صحبت از ضایع نشدن حق موکل میکنید کافیست یکی از طرف دعاوی در دادگستری اقوام یا آشنایی داشته باشد مهم نیست چه سمتی دارد حتی آبدارچی ، به یاد دارم برای توقف عملیات فروش غیرقانونی سراغ هر وکیلی رفتم وکالت کارم را به عهده بگیرد چندروز بعد تماس گرفت عذرخواهی کرد و پرونده را عودت دادکه وقت ندارم وکیل بعدی گفت سرم شلوغه و… بعدها بهم ثابت شد که طرف چون خواهرش در شورای حل اختلاف سمت آنچنانی هم نداشت وکلای منو تهدید می‌کرد با این توصیف نتیجه میگیریم هیچ وکیلی به خاطر ضایع نشدن حق موکلش منافع خودش را به خطر نمیندازد

  27. ننویسید سونامی وکیل بیکار بنویسید سونامی فساد در راه است دانشجویی که با یک جزوه ۵ صفحه ای یک درس ۳واحدی را پاس میکند و وکیل میشود در دادگاه لاجرم بجای احقاق حق به جهت کسب روزی به فساد روی خواهد آورد

    1. این بچه ها رو از چیزی بترسونید که سرشون نیومده باشه ، سونامی وکیل بیکار ، بیکاری به رخ میکشید ؟ این بندگان خدا با استعداد های متعدد کاری و صنعتی در بازار آزاد تمام وقتشون رو گذاشتن برای این رشته که نه آزمون و نه محیط کاری کاملا سالمی داره ، این افراد همینجوری هم چوب انتخوابشونو خوردن و سعی میکنن سرشون بالا باشه و سعی و تلاش میخوان ثابت میکنن که میتونن البته اگه بعضی از همکاران اجازه بدن ، به قول معروف : بیاید به دلشون خط بدیم نه که دلشون رو خط خطی کنیم ، انشاالله که همه در مسیرشون موفق بوده و رضایت کامل داشته باشند

  28. دوستان دانشجو باور کنید برویم سوپر مارکت باز کنیم بهتر هست تا تعداد وکلا بیش از حد بشود فکر کنین مجبور بشین دفتر اجاره کنین دوسال هم هزینه هاشو بدید و بخاطر نداشتن کار آخرش نه پروانه وکالت رو تمدید کنیم پول پیش دفترتون هم بره و برگردیم سر خونه اول کاری به انحصار طلبی ندارم یکم فکر کنیم ارزشش رو داره ؟

  29. با سلام یکی دیگر از عواملی که باعث صدمه زدن به نظام وکالت شده این هست که بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد، داوطلبان می توانند در آزمون شرکت کنند که این خیلی اشتباه و غیر منطقی ست در تمام کشورهای پیشرفته و نظام مند شرط شرکت در آزمون علاوه بر مدرک لیسانس داشتن مدرک فوق لیسانس می باشد. خواهشمند هستم قوه قضاییه این مورد پیگیری کند تا کیفیت خدمات حقوقی و کارآمدی وکلا افزایش پیدا کند. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا