ویژهیادداشت

سه ویژگی شیوه رایزنی مناسب برای وکیل دادگستری

وکلاپرس- سومین بخش از یادداشت های دکتر عمارتی با مضمون آیین همکاری وکیل و موکل و ارائه نکاتی برای داشتن وکالت کم حاشیه منتشر شد.

دکتر عمارتی که در یادداشت های قبلی ویژگی های دفتر وکلی و زمان مناسب مشاوره حقوقی را ارائه کرده بود، در این یادداشت به بیان شیوه های رایزنی وکلا با مراجعین پرداخته است.

یادداشت های قبلی دکتر عمارتی را در لینک های زیر می توانید مشاهده کنید:

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

آیین همکاری وکیل و موکل (۳)

آموزه هایی برای وکالت کم حاشیه

در گفتارهای پیشین، در باب آیین رایزنی با مراجعان، ابتدا به محل رایزنی پرداختیم و گفتیم خدمات مشاوره ی وکیل الزاما باید در دفتر ارائه شود، دفتر وکیل در طبقات ساختمان و در غیر همکف واقع و از اطاق مناسبی برای انتظار برخوردار و تابلوی معرف نام و شهرت وکیل و درجه وکالت او در بیرون و پروانه وکالت در داخل در محل دید مراجعه کنندگان باشد.

سپس به زمان رایزنی پرداختیم و گفتیم باز بودن همه روزه ی دفتر، تعیین وقت قبلی و متعارف بودن مدت رایزنی، از نکات اساسی در مورد زمان مشاوره است.

در ادامه، به مهم ترین نکات شیوه رایزنی اشاره می کنم:

سه شیوه رایزنی

بسیار شایسته و مناسب است که رایزنی:

۱- حضوری باشد.

جز در مورد موکلین؛ نسبت به متقاضیان مشاوره؛ به ویژه مراجعه کنندگان جدید، اصل باید بر حضوری بودن رایزنی باشد تا وکیل اولا با دیدن اصول مدارک و مستندات، از وجود و اصالت ظاهری آن ها اطمینان پیدا کند و ثانیا با گفت و گوی چهره به چهره و سنجش دقیق و کامل تر وضعیت روانی و کنش و واکنش های مراجعه کننده در شرایط متفاوت، از امکان ارزیابی و تصمیم گیری بهتر برخوردار شود.

مشاوره حقوقی تلفنی، ایجاد تسهیل در دسترسی متقاضیان به خدمات وکیل نیست، بلکه ایجاد تساهل در دریافت این خدمات است و مشاوره در این روش پر شتاب و بی تامل، هیچ گاه با پاسخ دقیق و کامل به پرسش درخواست کننده همراه نخواهد بود.

۲- با اجرت باشد.

جز در موارد استثنایی، اصل بر غیر تبرعی بودن رایزنی است و مشاوره با وکیل باید با دریافت هزینه باشد. درخواست کنندگان خدمات مشاوره ای باید آگاهی یابند و بیاموزند که وقت وکیل ارزشمند است و در زمان گران بهای رایزنی، وکیل از جسم و روح و دانش و تجربه اش برای مشورت مایه می گذارد.

دادگستری، کانون وکلای دادگستری، مرکز وابسته به قوه قضاییه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهاد، خدمات مشاوره ای رایگان را برای نیازمندان به دریافت خدمات رایگان ارائه می کنند.

نظامیان و کارکنان دولت نیز طبق قوانین خاص، تحت پوشش دریافت خدمات مشاوره و حتی وکالت رایگان با شرایط خاص اند؛ بنابراین جز در زمان های خاص مانند روز یا هفته ی خویش نامیده ی شده ی وکیل یا شرایط خاص مراجعه کننده که باید مواردش بسیار محدود باشد، تبرعی بودن مشاوره ولو برای دوستان و بستگان، وقت وکیل را بی ارزش جلوه می دهد و برای مراجعه کننده نیز توقع و انتظار بی جا ایجاد می کند.

۳-آگاهانه و درست باشد.

با وجود تمام تمهیداتی که در بخش های پیشتر گفته شد_ مانند لزوم هماهنگی قبلی برای مشاوره و آگاهی وکیل از موضوع آن_، با توجه به این که مشاوره و وکالت، هنوز هم تخصصی نشده، ممکن است وکیل از آمادگی لازم برای پاسخ گویی و ارزیابی صحیح مشکلات مراجعه کننده برخوردار نباشد. در این گونه مواقع، باید اعلام نتیجه را به زمان دیگری موکول کنیم و بدون شتاب یا اضطراب یا دادن پاسخ های متزلزل و مردد که اطمینانی به درستی آن نداریم، از منشی دفتر بخواهیم تلفن مهمانمان را یادداشت کند و از متقاضی مشاوره بخواهیم با توجه به نیاز ما به بررسی بیشتر موضوع، مطالعات تکمیلی ‌‌و رایزنی با همکاران، منتظر تماس و در صورت ضرورت، تعیین وقت دیگر بماند تا بتوانیم با مطالعه و مشاوره با همکاران، صحیح ترین پاسخ و نتیجه را بیابیم.

۴- صادقانه و کامل باشد.

اگرچه پاسخ و ارزیابی وکیل بر اساس مدارک و اظهارات و اطلاعاتی است که متقاضی مشاوره ارائه می کند و مدارک و مستندات طرف و آیتم های متغیر ‌‌موثر بسیار دیگری که در فرایند رسیدگی جلوه خواهد نمود، پوشیده است؛ ولی بسیار دارای اهمیت است که نتیجه مشاوره، برآیند ارزیابی واقعی وضعیت مراجعه کننده با قضاوتی واقع بینانه، منصفانه و ملاحظه تمام جوانب باشد تا نامبرده بتواند پس از رایزنی، در وهله ی نخست نسبت به مصالحه و در مرحله ی بعدی نسبت به طرح و پیگیری دعوا یا انصراف از آن، به درستی تصمیم گیری کند؛ بنابراین، امیدوار نمودن بیش از حد موکل _چه به انگیزه ی معنوی برطرف نمودن نگرانی او و چه با هدف جذب و ترغیب وی به واگذاری وکالت باشد_، به همان اندازه ناپسند و مذموم است که ترساندن بیش از اندازه ی او نسبت به واقع امر.

«ادامه دارد»

پنجم آذرماه یکهزار و چهارصد

منبع: تلگرام دکتر عمارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا