اخبارویژه

سند تعیین حدود پلاک ثبتی کوه دماوند منتشر شد

بر اساس این اسناد حدود پلاک های وقف شده که از دیروز خبرساز شده مشخص می شود

وکلاپرس ـ پایگاه خبری اسکان نیوز در خبری اقدام به انتشار سند تعیین حدود پلاک ثبتی دماوند در سال ۱۳۴۷ کرده است که نشان می دهد بخش شمالی پلاک ثبتی وقف شده به قله دماوند ختم می شود.

به گزارش وکلاپرس، پس از انتشار خبر وقف بخشی از دامنه و قله کوه دماوند در رسانه ها، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تکذیب خبر گفته بود: «قله دماوند و کوهپایه‌ای که با حضور هیأت ویژه در مورد آن سند صادر و در سامانه کاداستر ثبت شده، متعلق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و مالکیت آن نیز تثبیت شده است.»

همچنین در سایت سازمان اوقاف و امور خیریه درباره این خبر آمده است: « به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد.  به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸و ۶۹ اصلی بخش  ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقبا در سال ۱۳۸۴پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاکهای فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی شود.»

حال پایگاه خبری اسکان نیوز ادعا کرده به اسنادی دست یافته است که نشان می دهد پلاک های ثبتی ۶۷ و ۶۸ و ۶۹ در محدوده کوه دماوند و یک سمت آن منتهی به قله مذکور می گردد.

اسناد تعیین حدود پلاک ثبتی دماوند
اسناد تعیین حدود پلاک ثبتی دماوند
اسناد تعیین حدود پلاک ثبتی دماوند
اسناد تعیین حدود پلاک ثبتی دماوند

گزارش این سند به معنای آن است که برخلاف اظهارات نماینده‌ سازمان اوقاف مبنی بر واقع نشدن پلاک های ۶۸،۶۷و۶۹ بخش ۷ ثبت لاریجان در محدوده قله‌ی دماوند باید گفت که این پلاک ها به استناد تحدید حدود ثبتی طی آگهی ۱۲۳۴-۱۳۴۸/۳/۲۲ (که در آن حد شمالی پلاکها را قله دماوند اعلام کرده) همچنین به استناد نقشه‌ی اجرای مقررات ملی شدن ، از قله‌ی دماوند تا دامنه امتداد یافته اند.

پلاک های‌ ۶۸ ،‌‌‌۶۹ و ۶۷ به ترتیب موسوم به مرتع ملار‌علیا ، مرتع ملار سفلی و قریه‌ملار با مساحت ۲۴۸۶ هکتار در راستای اجرای مقررات ملی شدن در مورخ ۴۸/۱۰/۲۱ آگهی شده و در ۴۹/۴/۱۵ و ۴۹/۸/۱۶ توسط کمیسیون ماده ۵۶ قطیعت قانونی می‌یابند که علی‌رغم صدور گواهی ۱۳و۳۹ جهت اخذ سند این پلاک ها، اداره ثبت لاریجان به جهت موقوفه دانستن این پلاک ها از صدور سند امتناع ورزیده و نهایتا در سال ۱۳۸۵ اعلام می کند که سند این پلاک ها بنام اوقاف صادر شده است. سندی که  اوقاف نیز آن را تایید کرده است.

وقف اراضی جنگلی آق‌مشهد و یا وقف دماوند، تنها اراضی وقفی مورد اختلاف دو سازمان در استان مازندران نبوده. برخی ادعا کرده اند که تنها در شرق مازندران، ۱۲۴ پلاک مورد اختلاف “سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور” و سازمان اوقاف وجود دارد که اسناد بسیاری از این پلاک ها؛ توسط اوقاف اخذ شده‌ است. در این بین پلاک های جنگلی بسیاری وجود دارند که شایسته است جهت حفظ حقوق ملت ایران، اسناد صادره‌ی آنها مورد بررسی و بازنگری قرار گیرند.

منبع: اسکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا