گفت و گوویژه

صندوق حمایت وکلا با کمک مشاوران اقتصادی در زمینه خرید سهام و ملک اقدام کند

دکتر سمامی: نیازمند قانونگذاری درخصوص بیمه وکلا هستیم

وکلاپرس– نایب رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز اصلاح اخیر آیین نامه صندوق حمایت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه تاکنون صندوق حمایت ضررهای غیرقابل جبرانی متحمل شده است.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عبدالله سمامی، نایب رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس ضمن تشریح ایرادات ساختاری و قانونی صندوق حمایت وکلا گفت: صندوق حمایت در عرصه بیمه فعلی قانونا بسیار ناقص و محدود و قادر به پاسخگویی به حجم مشکلات همکاران نیست و نخواهد بود.

شرح گفت و گو در ادامه آمده است:

بر اساس آخرین اصلاحی که هیأت وزیران دولت پیشین درخصوص آیین نامه ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا اعمال کرد، صندوق حمایت وکلا قانونا امکان تأسیس شرکت تجاری و خرید ملک را به دست آورد. این اصلاحیه را چه طور ارزیابی می کنید؟

به نظرم اصلاحیه صورت گرفته عالی بوده است و حتی این کار می بایست بسیار زودتر صورت می گرفت.

صندوق حمایت به جهت نداشتن حق قانونی جهت خرید ملک، ضررهای فراوانی دیده است.

بیشتر بخوانید: سهم وکلای دادگستری از حق بیمه صندوق حمایت از ۸ به ۱۱ درصد افزایش یافت

از آن جا که در کشور ما، ارزش پول هر روز پایین تر می آید و ارزش ملک بالاتر می رود و چون قانونا صندوق حمایت حق خرید املاک و سرمایه گذاری در این موضوع را ندارد، به ناچار اندوخته صندوق را در بانک ها پس انداز کرده و در خوش بینانه ترین حالت سود قانونی به آن اندوخته تعلق می گرفت که در مقام مقایسه هیچ تطابقی با سود واقعی نداشته است.

متاسفانه تاکنون به علت نداشتن چنین اختیاری، صندوق حمایت ضررهای غیرقابل جبرانی تا به اکنون متحمل شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی چالش‌های صندوق حمایت در تهیه واکسن برای وکلای دادگستری در لایو اینستاگرامی

حضور صندوق حمایت در بازار بورس و خرید سهام را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم سرمایه گذاری در بورس نیاز به مشورت های اقتصادی دارد و به سادگی نمی شود در این زمینه اظهار نظر نمود.

لذا مطمئنا اگر صندوق قصد سرمایه گذاری در بورس داشته باشد، می بایست از مشاورین اقتصادی در زمینه بورس بهره ببرد و سپس مدیران نسبت به سرمایه گذاری یا عدم اقدام در این خصوص تصمیم گیری نمایند

بیشتر بخوانید: صندوق حمایت وکلا در گزارش مرکز پژوهش های مجلس

براساس اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت، صندوق حمایت اجازه دارد طبق نظر مجمع املاک مورد نظر خود را خریداری کند. پیشنهاد شما درخصوص خرید املاک جدید چیست؟

کاملا تحت هر شرایطی با خرید ملک توسط صندوق موافقم؛ به خصوص آن که می شود در پروژه های بسیار بزرگ ملکی سرمایه گذاری نمود چون مبتنی بر حجم سرمایه صندوق سود خوبی حاصل خواهد شد.

باتوجه به درآمد و پس انداز صندوق، به نظر شما تا چه میزان از درآمد صرف اموری مثل تاسیس شرکت، خرید ملک و خرید سهام و… شود؟

میزان دقیق اندوخته صندوق اکنون یادم نیست اما درباره میزان سرمایه گذاری در شرکت ها یا خرید سهام یا خرید ملک مطمئنا با توجه به تخصصی بودن موضوعات اقتصادی، حتما می بایست با در نظر گرفتن مشاوره های اقتصادی در این زمینه گام برداشت.

ایرادات ساختاری و قانونی صندوق حمایت را چه چیزهایی می دانید؟

به نظر من صندوق ایرادات ساختاری و ریشه ای و قانونی بسیاری دارد که در این مقال نمی گنجد اما مختصر عرض کنم، صندوق حمایت در عرصه بیمه فعلی قانونا بسیار ناقص و محدود و قادر به پاسخگویی به حجم مشکلات همکاران نیست و نخواهد بود.

چرا اینکه قانون صندوق تعاون در سال ۱۳۵۰ و قانون صندوق حمایت در سال ۱۳۵۵ با حجم وکلای بسیار محدود آن زمان تشکیل شده و تفکری که از این قانون پشتیبانی کرده بود حتی با وجود این اصلاحات قادر نخواهد بود مشکلات همکاران را برطرف نماید.

بیشتر بخوانید: به هیچ وجه خدمات درمانی، تسهیلاتی و بازنشستگی صندوق حمایت وکلا مطلوب جامعه وکالت نیست

البته این نظر شخصی بنده با توجه به تجاربی است که در این زمینه دارم و این ایراد بر پایه و اصول ذات تشکیل این صندوق وارد است و ربطی به مدیران این مجموعه ندارد.

چالش ها و موانع پیش روی عملکرد مطلوب صندوق حمایت چیست و چه راهکاری برای آن دارید؟

همانگونه که در پاسخ به سوال قبل عرض کردم، این صندوق قانونا به واسطه شالوده و اساس و بنیان قدیمی و تفکر حاکم بر آن زمان بنا به مجموع وکلایی که داشته است، اکنون قادر به پاسخگویی حجم خواسته ها و نیازهای فعلی همکاران نیست.

مطمئنا از طریق اصلاح هیات دولت رفع این موانع کافی نخواهد بود و نیازمند به قانونگذاری در این بخش هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا