اخبار

سبز شویی یا Greenwashing چیست؟

وکلاپرس- سبز شویی یا Greenwashing عمل بازاریابی یک شرکت یا سازمان است تا دوستدار محیط زیست یا زیست محیطی تر به نظر برسانند.

به گزارش وکلاپرس، سبز شویی که به عنوان «درخشش سبز» نیز شناخته می‌شود، تلاشی برای سرمایه‌گذاری بر تقاضای فزاینده برای محصولات سازگار با محیط‌زیست است، خواه این بدان معناست که این محصولات طبیعی‌تر، سالم‌تر، عاری از مواد شیمیایی، قابل بازیافت یا کمتر هدر رفت منابع طبیعی هستند.

بیشتر بخوانید:

در فرهنگ لغات کمبریج نیز در تعریف سبز شویی (Greenwashing) آماده است:

واژه Greenwashing نشان‌دهنده آن وضعیتی است که مردم باور می‌کنند شرکت شما برای محافظت از محیط زیست بیشتر از آنچه در واقعیت جریان دارد، مشغول فعالیت است.

سبزشویی چیست؟

مفهوم سبزشویی اغلب توسط سازمان‌های غیردولتی برای محکوم کردن شرکت‌هایی که ادعای نگرانی‌های زیست‌محیطی دارند استفاده می‌شود، در حالی که فعالیت‌ها و شیوه‌های آنها خلاف آن را ثابت می‌کند.

اصطلاح «سبز شویی» اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط جی وسترولد، متخصص و محقق آمریکایی محیط زیست استفاده شد. سبزشویی در ابتدا برای توصیف روشی استفاده شد که توسط یک استراحتگاه ساحلی در ساموآ اتخاذ شده بود، جایی که آن ها حوله‌های قابل استفاده مجدد را به عنوان راهی برای کمک به محیط زیست ارائه کرده بودند. در حالی که همین استراحتگاه ساحلی در حال دست اندازی بیشتر و بیشتر به سواحل محلی بود. اما امروزه این کلمه معنای بسیار گسترده تری دارد.

سبزشویی فرآیند انتقال یک تصور نادرست یا ارائه اطلاعات گمراه کننده در مورد اینکه چگونه محصولات یک شرکت از نظر محیطی سالم تر هستند، است. سبزشویی یک ادعای بی اساس برای فریب مصرف کنندگان به این باور است که محصولات یک شرکت سازگار با محیط زیست هستند.

سبزشویی عمل بازاریابی یک شرکت یا سازمان است تا دوستدار محیط زیست یا زیست محیطی تر به نظر برسند (طبیعی تر، سالم تر، عاری از مواد شیمیایی، قابل بازیافت، کمتر اتلاف منابع طبیعی…) زمانی که در عمل فعالیت های آن محیط را آلوده می کند. بنابراین سبزشویی توهین‌آمیز یا گمراه‌کننده تلقی می‌شود، زیرا این شرکت به‌طور نادرست خود را سبزتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

 سبز شویی دو نتیجه دارد:

  • مصرف کنندگان را گمراه می کند.
  • هیچ پیشرفتی در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی ایجاد نمی کند

به عنوان مثال، شرکت هایی که در رفتار سبز شویی دخیل هستند ممکن است ادعا کنند که محصولات آنها از مواد بازیافتی است یا مزایای صرفه جویی در انرژی دارند. اگرچه برخی از ادعاهای زیست محیطی ممکن است تا حدی درست باشد، شرکت‌هایی که در سبز شویی فعالیت می‌کنند معمولاً در تلاش برای گمراه کردن مصرف‌کنندگان، ادعاها یا مزایای خود را اغراق می‌کنند.

نحوه عملکرد سبزشویی

محصولات سبزشویی ممکن است این ایده را القا کنند که نسبت به برندهای رقیب، طبیعی‌تر، سالم‌تر یا عاری از مواد شیمیایی هستند.

در حالی که در واقعیت، شرکت ممکن است تعهد معناداری به ابتکارات سبز نداشته باشد.

 به عنوان مثال کیسه زباله دارای برچسب “قابل بازیافت” است. کیسه‌های زباله معمولاً از زباله‌های دیگر در محل دفن زباله یا زباله‌سوز جدا نمی‌شوند، بنابراین بعید است که دوباره برای هر هدفی مورد استفاده قرار گیرند. این ادعا فریبنده است زیرا در جایی که هیچ منفعت معناداری وجود ندارد، یک مزیت زیست محیطی را ادعا می کند.

چگونه سبزشویی را تشخیص دهیم؟

برای جلوگیری از اغوا شدن با سبز شویی، مهم است که یاد بگیرید چگونه آن را تشخیص دهید. در ادامه به مواردی اشاره شده است که بفهمید یک شرکت در حال انجام اقدامات سبز شویی است یا خیر و چگونه تشخیص دهید که آیا واقعاً یک شرکت سبز است یا خیر.

مراقب بسته بندی سبز باشید

رنگ سبز اغلب برای ایجاد توهم دوستی محیطی استفاده می شود. سبز برای فراخوانی طبیعت، محیط زیست و اکولوژی استفاده می‌شود و با آگاهی بیشتر مصرف‌کنندگان از شیوه‌های پایدار، شرکت‌ها از این رنگ در بسته‌بندی‌های خود استفاده می‌کنند بدون اینکه عملاً تأثیر زیست‌محیطی فعالیت‌های خود را تغییر دهند.

به ترکیب محصول توجه کنید

مهم است که برچسب ها را به دقت بخوانید و ترکیب محصول را بررسی کنید. بسته‌بندی‌هایی که تمرکزشان بر این است که به شما بگویند چه چیزی در محصول نیست، باید به‌عنوان یک هشدار در نظر گرفته شود، زیرا اغلب برای منحرف کردن توجه مصرف‌کنندگان است  از آنچه در لیست مواد موجود وجود دارد. استفاده می‌شود. در لوازم آرایشی، یک روش رایج این است که بر یک ماده طبیعی تأکید شود تا این توهم ایجاد شود که محصول از سایر مواد مضر تشکیل نشده است.

مراقب برچسب های زیست محیطی گمراه کننده باشید

برچسب ها اغلب در تلاش برای گمراه کردن مصرف کنندگان استفاده می شوند، زیرا تأیید آنها ممکن است دشوار باشد. برخی از برندها برچسب های مخصوص به خود را ایجاد می کنند که ادعا می کنند دوستدار محیط زیست هستند. با این حال، این برچسب ها هیچ اعتبار قانونی ندارند. به طور مشابه، لوگوهای سبز و کوچک را می توان با برچسب های رسمی و دوستدار محیط زیست اشتباه گرفت و فقط به این دلیل که یک محصول دارای برگ سبز یا نقطه سبز است به این معنی نیست که محصول بخشی از رویکرد توسعه پایدار است.

منبع: کلایمت

خرید آنلاین کتاب حقوقی و وکالت و قوانین و کتب کاربردی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا