اخبار قوه قضاییه

رییس دادگستری هرمزگان: انتخاب وکیل مدافع در زمره مهمترین حقوق شهروندی است

وکلاپرس- رئیس کل دادگستری هرمزگان در مراسم تحلیف کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه این استان بر لزوم نقش آفرینی وکلا برای ایجاد مصالحه در پرونده های قضایی تاکید کرد و انتخاب وکیل را در زمره مهمترین حقوق شهروندی دانست.

به گزارش وکلاپرس به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ در آیین تحلیف ۷۰ نفر از کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه استان هرمزگان که با حضور مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مسئولان قضایی برگزار شد، بر اهمیت جایگاه اجتماعی وکیل در برقرای عدالت و دادرسی عادلانه تاکید شد.

عموم مردم برای جایگاه وکالت احترام خاصی قائل هستند

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این مراسم اظهار داشت: اقشار مختلف جامعه و عموم مردم برای جایگاه وکالت احترام خاصی قائل هستند و به موازات آن، یک وکیل نیز برای موفقیت در کار خود نیازمند جلب اعتماد عمومی با تکیه بر دانش حقوقی و اخلاق حرفه ای می باشد.

وکیل می تواند دستگاه قضایی را در کشف حقیقت و مبارزه با فساد یاری نماید

مجتبی قهرمانی خاطر نشان کرد: هدف نهایی وکلا و قضات، اجرای عدالت است و در سیستم حقوقی، وکیل در مقام دفاع از حق افراد می تواند دستگاه قضایی را در کشف حقیقت و مبارزه با فساد یاری نماید.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه در نظام دادرسی عادلانه؛ حق دسترسی به وکیل و حق دفاع از متهم از جمله حقوق اولیه و اساسی افراد می باشد، تصریح کرد: انتخاب وکیل مدافع در تمامی دعاوی کیفری و حقوقی، حق طرفین دعوا و در زمره مهمترین حقوق شهروندی است.

این در حالی است که بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، متهم جرایم علیه امنیت و همچنین جرایم سازمان یافته امکان آزادانه انتخاب وکیل دادگستری را ندارد و مجبور است از میان وکلای مورد تأیید رییس قوه قضاییه اقدام به انتخاب وکیل کند.

وکالت صرفاً یک شغل برای کسب درآمد نیست

قهرمانی همچنین یادآور شد: وکالت صرفاً یک شغل برای کسب درآمد نیست و نباید با نگاه مالی و رویکرد کاسبانه، جایگاه اجتماعی این حرفه تخصصی را تنزل داد.

این مقام قضایی با تأکید بر لزوم اعلام واقعی حق الوکاله ها در پرونده‌ها نیز متذکر شد: طبق قانون مالیات های مستقیم؛ اظهار واقعی درآمدها الزامی است و پرداخت مالیات به نوعی مسئولیتی اجتماعی محسوب می شود.

نقش مهم وکلا در کاهش ورودی پرونده ها و برقراری صلح و سازش

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه با اشاره به ماده ۳۱ قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری مصوب ۱۳۵۶ ،تأکید کرد: وکلا می توانند نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده ها و برقراری صلح و سازش ایفا نمایند که این تأسیس حقوقی به فراموشی سپرده شده و باید احیاء و عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید:

وکلا قبل از اقامه دعوی، بین طرفین صلح و سازش برقرار کنند

وی همچنین خطاب به حاضرین در جلسه و رئیس شوراهای حل اختلاف و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان گفت: وکلای دادگستری باید در دعاوی حقوقی و جزایی قابل گذشت سعی نمایند قبل از اقامه دعوی، بین طرفین صلح و سازش برقرار کنند و همچنین بعد از طرح موضوع و در جریان دادرسی نیز مساعی خود را در این زمینه معمول دارند و باید ساز و کارهای لازم در این خصوص دیده شود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا