اخبارویژه

ربیس کانون وکلای خوزستان: پاسخ معقول این است که آزمون وکالت در سال ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود

وکلاپرس- رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان در گفت وگو با تسنیم برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ در باقی مانده سال را امری غیر معقول دانست و از احتمال برگزاری آن در خرداد یا تیر سال خبر داد.

پس از آنکه دکتر یزدالله طاهری نسب در مصاحبه با خبرنگار وکلاپرس خبر از دیدار خود با حجت الاسلام نورالله قدرتی(معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه) داد، خبرگزاری تسنیم برای اطلاع از جزییات بیشتر به سراغ این مدیر نهاد وکالت رفته و از وی سؤالاتی درباره آزمون وکالت ۱۴۰۰ و تعامل نهاد وکالت با قوه قضاییه پرسیده است.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری در این گفت و گو راجع به برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ اعلام کرد: پاسخ معقول این است که این آزمون در سال ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود و به دنبال این هستیم که با حل اختلافات و با تأخیر چند ماهه آزمون را در سال بعد احتمالاً خرداد و یا تیرماه برگزار کنیم.

متن گفت‌وگوی سید یزدالله طاهری‌نسب، رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان، به این شرح است:

شما روز شنبه جلسه‌ای در قوه قضائیه داشتید که موضوع آن آزمون وکالت بود. خروجی و نتیجه این جلسه چه بود؟

راجع به آزمون وکالت لطفاً از اسکودا سؤال بپرسید.

 رئیس اسکودا مبتلا به کروناست و نمی‌خواهیم برنامه درمان و استراحت وی را به هم بزنیم.

از نایب‌رئیس اسکودا بپرسید.

آخر هفته گذشته یک شخص مسئول در اسکودا به ما خبر داد که روز شنبه جلسه‌ای در قوه قضائیه برگزار می‌شود و روز یکشنبه آقای کوشا، رئیس اسکودا نتایج این جلسه را اعلام عمومی خواهد کرد. برداشت ما این بود که جلسه با حضور خود آقای کوشاست تا اینکه وی خبر از ابتلای خود به بیماری کرونا داد و حضور خود در این جلسه را تکذیب کرد. پیگیری‌های ما در روز یکشنبه منتهی به این خبر شد که شما به نمایندگی از نهاد وکالت در جلسه با حجت‌الاسلام قدرتی، معاون حقوقی قوه قضائیه شرکت کردید.

من شخصاً به جهت این مشکلات موجود این جلسه را برگزار کردم و نماینده اسکودا نبودم.

اما یک مسئول در اسکودا در جریان این جلسه بود.

بله، دوستانی در جریان بودند اما شرکت من در جلسه به نمایندگی از کسی نبود و به‌صورت مستقل در جلسه بودم. کانون‌های وکلا، نهادهای مستقلی هستند و استقلال حقوقی دارند و وظایفی برای آنها تعریف شده که به لحاظ انجام وظایف خود، اتحادیه [اسکودا] را تشکیل داده‌اند که وظیفه آن ایجاد وحدت رویه است، ولی این مانع اقدامات و مسایل قانونی کانون‌ها نیست.

 این‌ها محل بحث نیست و می‌دانیم که هم اسکودا و هم کانون‌ها جایگاه خود را به خوبی می‌شناسند و شاهد هماهنگی بین آنها هستیم. الان می‌خواهیم بدانیم دستور جلسه روز شنبه چه بود؟

متأسفانه در صنف خودمان حساسیت روی من زیاد است و شاید ورود به آن سخت باشد؛ اما مشکلاتی که در سال گذشته در خصوص آیین‌نامه پیش آمده بحث اصلی جلسه بود.

یک آیین‌نامه‌ای در قوه قضائیه تصویب شده و به تبع آن تغییراتی در آیین‌نامه استقلال کانون‌های وکلا به وجود آمد که آن تغییرات را کانون‌های وکلا برخلاف قانون و برخلاف ماده ۲۲ قانون استقلال کانون‌های وکلا می‌دانند و همین موضوع، عامل اختلافی شده بین کانون‌ها و دستگاه قضائی که متأسفانه این اختلافات یک حالت خیلی نامناسبی به خودش گرفته است.

از طرفی قوه قضائیه مانع از برگزاری آزمونی می‌شود که ۲۶ سال است کانون‌های وکلا مستقل و بدون دخالت هیچ شخصی آن را برگزار می‌کنند، یعنی از سال ۱۳۷۶ که قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تصویب شد تا الان، این آزمون را به طور مستقل برگزار کرده‌اند و هیچ وقت دستگاه قضائی کوچک‌ترین دخالتی در آن نداشت

تا اینکه امسال معاونت حقوقی قوه قضائیه مکاتباتی با سازمان سنجش آموزش کشور انجام داد و با تفسیرهایی که از آیین‌نامه جدید دارد، مانع برگزاری آزمون شد و این باعث ایجاد دردسر بزرگی هم برای کانون‌های وکلا و هم برای داوطلبانه آزمون ورودی کانون وکلا و هم برای خود قوه قضائیه شده است.

خیلی از داوطلبان تصور می‌کنند که قوه قضائیه مانع کار است و سوءظن‌هایی درست شده و برخی هم به این مسایل دامن می‌زنند. به هر حال در راستای اینکه مسأله حل شود و مشکل پیش‌آمده را با گفت‌وگو حل کرد نه با تنش‌زایی در فضای مجازی و انتشار اخبار مبهم، جلسه را برگزار کردیم.

معتقدم که این مسأله ایجاد شده بین قوه قضائیه و کانون‌های وکلا با روش کنونی حل نمی‌شود؛ بلکه نیازمند گفت‌وگو و عقلانیت است. در این راستا با آقای مصدق، معاون اول قوه قضائیه هم تلفنی صحبت کردم و بعد دیداری با آقای قدرتی داشتم و پیشنهاد مشخص من این بود که رؤسای کانون‌های وکلا و رئیس اسکودا مستقیم با معاون حقوقی قوه صحبت کنند و از نزدیک با هم دیدار داشته باشند.

چرا که وضعیت کنونی و اختلاف برآمده فعلی زیبنده نظام جمهوری اسلامی و قوه قضائیه نیست، چون این شرایط در فضای مجازی انعکاس منفی ایجاد کرده است و تلاش ما در جهت حل و فصل موضوع بود و الان هم تلاش ما ادامه دارد تا ببینیم چه خواهد شد.

 معتقدید انتساب برخی اقدامات به قوه قضائیه درباره سنگ‌اندازی در برگزاری آزمون درست نیست و حاصل سوءظن است؟

معتقدم سوء‌نیتی در قوه قضائیه وجود ندارد. آنها تفسیر از قانون دارند، آیین‌نامه‌ای تصویب کرده‌اند و می‌گویند چون آیین‌‌نامه تصویب شده است پس باید آن را باید اجرا کنیم؛

ولی کانون‌ها می‌گویند که این آیین‌نامه در مسیر قانونی تصویب نشده است. به هر حال انتظار ما از قوه قضائیه این نبود، شعار ما تعامل است به شرط اینکه استقلال ما محفوظ بماند و البته ما فقط استقلال صنفی را می‌خواهیم و نه استقلال قانونی و به هیچ وجه نمی‌خواهیم که استقلال ما به خطر بیفتد.

اگر استقلال صنفی وکیل و کانون وکلا به خطر بیفتد، به ضرر حق و حقوق مردم است و استقلال وکیل، حق مسلّم ملی است. کانون وکلا تا امروز این استقلال را داشته و الان اختلافات منجر به این شده که این استقلال دستخوش تغییراتی شود؛ از جمله همین برگزاری آزمون وکالت که معتقد هستیم قوه قضائیه نباید در بحث آزمون دخالت می‌کرد. با این حال می‌توان با گفت‌وگو اختلافات را حل کرد و الان هم در این مسیر هستیم.

پاسخ معاون حقوقی قوه بعد از جلسه روز شنبه چه بود؟

همه چیز موکول شد به جلسه‌ای که قرار است رؤسای کانون‌ها با آقای قدرتی گفت‌وگوی حضوری کنند. برگزاری این جلسه مد نظر وی بود ولی من به رؤسای کانون‌ها اطلاع دادم و هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند که جلسه کی برگزار شود. این دیدار یک ایده است که در حال هماهنگی انجام آن هستیم.

 داوطلبان آزمون در شرایط بغرنج و پیچیده‌ای قرار گرفته‌اند و برنامه‌ریزی تحصیلی آنها که برای ۲۰ اسفند تنظیم شده بود دچار اشکال شده است. آیا برنامه جایگزین ندارید مثلاً نمی‌خواهید مستقلآً آزمون ۱۴۰۰ را طبق آیین‌نامه مد نظر قوه قضائیه برگزار کنید؟

ما امکانات آن را نداریم و برگزاری آزمون امکانات وسیعی می‌خواهد که از آن بی‌بهره‌ایم.

خوب می‌توانید از دانشگاه پیام نور و یا جهاد دانشگاهی بخواهید که این آزمون را برگزار کنند.

نمی‌شود. فرض کنید ما با دانشگاه پیام نور قرارداد ببندیم و آزمون را در خوزستان برگزار کنیم.

مطمئن باشید بیش از ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام خواهند کرد؛ چون تنها کانونی است که ثبت‌نام می‌کند و از سایر استان‌ها هم سرازیر خواهند شد.

امکانات حفاظتی و زیرساختی و علمی و سازوکار موسعی می‌خواهد که این کار را در فرصت کوتاه ناشدنی می‌کند؛ اما اگر قبلاً تصمیم می‌گرفتیم می‌شد آزمون را در ۲۰ اسفند و مستقلاً برگزار کنیم اما الان نه.

 پیش‌بینی شما از آزمون ۱۴۰۰ چیست؟

پاسخ معقول این است که این آزمون در سال ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود و به دنبال این هستیم که با حل اختلافات و با تأخیر چند ماهه آزمون را در سال بعد احتمالاً خرداد و یا تیرماه برگزار کنیم. باز باید ببینیم اختلافات حل می‌شود و اگر حل شود پیدا کردن روز برگزاری آزمون خیلی سخت نیست.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا