اخبار صنفیویژه

رئیس سابق کانون وکلای آذربایجان غربی از اعلام اسمش در لیست وکلای تبصره ماده ۴۸ اظهار بی‌اطلاعی کرد و انصراف داد

وکلاپرس- وکیل محمد صابونچی ذوالفقاری در واکنش به قرار گرفتن نامش در لیست وکلای تبصره ماده ۴۸، در یادداشتی انصراف خود را از پذیرش این پرونده ها اعلام کرد.

به گزارش وکلاپرس، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی اسامی وکلای مجاز برای حضور در دعاوی موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

در لیست اسامی ذکر شده نام رئیس سابق کانون وکلای آذربایجان غربی و بازرس فعلی اسکودا (محمد صابونچی ذوالفقاری) نیز به چشم می‌خورد.

اسامی وکلای مجاز برای حضور در دعاوی موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری
اسامی وکلای مجاز برای حضور در دعاوی موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری

در همین راستا وکیل صابونچی که هم اکنون در سمت بازرس اسکودا به انجام فعالیت صنفی می‌پردازد، در اینستاگرامش با انتشار یادداشتی از حضور در این لیست اعلام انصراف کرد و گفت هیچ پرونده ای در این خصوص نخواهد پذیرفت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب احترام محضر خانم ها، آقایان کلیه همکاران محترم اعضای کانونهای وکلای دادگستری ایران

فرا رسیدن نوروز باستانی و آغاز سال ۱۴۰۲ خورشیدی را حضور بزرگواران تبریک عرض میکنم. تقارن بهار دلها، رمضان المبارک را با بهار طبیعت به فال نیک گرفته و آرزوی قبولی طاعات و عبادات سروران عزیز را دارم. پیرو انتشار لیستی در کانال کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی و همچنین تحریر خبر ملاقات نوروزی هیات محترم مدیره این کانون با ریاست محترم کل دادگستری استان، مطلع گشتم که نام بنده نیز در لیست وکلای موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری (وکلای مورد وثوق و اعتماد ریاست محترم قوه قضائیه) قرار گرفته است

جادارد ضمن قدردانی از اعتماد و محبت دست اندرکاران تهیه لیست حاضر، به استحضار همکاران عزیز برسانم که؛

اولا؛ هیات مدیره وقت کانون هیچ نقشی در تهیه لیست اعلامی فعلی نداشته است حتی بنده سعادت زیارت تنی چند از همکارانی که در لیست بودند، تا به امروز نصیبم نشده است

و نکته دوم اینکه؛ همانطور که همگان مستحضرید، وکلای دادگستری، مدیران نهاد وکالت و همچنین مقامات ارشد قوه محترم قضائیه به کرات انتقادهای خود را در خصوص موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی ذکر، بیان و منتشر نموده اند و اخیرا هم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مصدق معاون اول محترم قوه قضاییه از مخالفت قوه قضاییه با تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفته و تاکید کرده اند این دستگاه علیرغم مخالفتش با این،تبصره ملزم به اجرای قانون است ایشان همچنین اظهار نموده اند، که دستگاه قضا در حال تلاش برای اصلاح این قانون از طریق مجلس است.

شهریور سال ۱۳۹۸ هم دکتر محمد مصدق که در آن زمان نیز معاون حقوقی رئیس قوه قضاییه بودند، از مخالفت ریشه دارشان با تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری خبر دادند و آن را لکه ننگ قانون خواندند و گفتند: «بعد از تصویب این تبصره خواستند فهرستی از وکلا را اعلام کنند و من به مسئولان گفتم که اشتباه اول تصویب تبصره و اشتباه دوم تنظیم فهرست بود و می توانستند به بهانه تصویب نشدن آیین نامه از اعلام فهرست خودداری کنند.

حال با عنایت به موارد فوق و همچنین نظرات صریح اینجانب در نقد موضوع تبصره مزبور، و اینکه بنده هیچ تخصصی در امر پرونده های امنیتی نداشته و ندارم و هیچ خصیصه و وجه مرجحی در خود نسبت به همکاران عزیزم در این فقره مشاهده نمیکنم و همچنان معتقدم که به زودی این معضل قانونی به واسطه همیت وکلای دادگستری و پیگیریهای قوه محترم قضاییه و شخص ریاست محترم قوه و معاونین ایشان (با توجه به اظهار نظرهای بزرگواران در طول چندین سال اخیر) اصلاح خواهد گردید، کما فی السابق و همانند حدودا ۵ سال اخیر که افتخار عضویت در هیات مدیره را داشتم و نامم در لیست مزبور قرار نداشت خود را از پذیرش پرونده های تخصصی این حوزه معاف دانسته و صرف نظر از ارجاع پرونده های تکلیفی که به حکم عمومی و فارغ از موضوع تبصره مزبور، خود را موظف به پذیرش پرونده های تسخیری،میدانم به حکم اخلاق حرفه ای و وظیفه صنفی و با احترام به قانون، انصراف خود را اعلام مینمایم و هیچ پرونده ای در این خصوص به صورت شخصی به دلایلی که مذکور افتاد پذیرش نخواهم نمود. مجددا از حسن نظر و اعتماد بزرگوارانی که بنده را در لیست مزبور قرار دادند سپاسگزارم و در پایان عرائضم را با فرازی از خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه به پایان میبرم که امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند:

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ، بِتَقْوَى اللَّهِ الَّتِی هِیَ الزَّادُ وَ بِهَا الْمَعَادُ: زَادَ مُبْلِغْ وَ مَعَادُ مُنْجِحْ».

ای بندگان خدا! شما را به تقوا سفارش می کنم که زاد و توشه سفر آخرت است و هم پناهگاه در برابر عذاب الهی زاد و توشه ای که انسان را به مقصد می رساند، و پناهگاهی که او را از خطرات رهایی می بخشد؛

ارادتمند همه عزیزان محمد صابونچی ذوالفقاری

بازرس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

بیشتر بخوانید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. این طرز برخورد هم درست نیست حالا بهر دلیل در لیست این وکلا هستید چه اشکالی دارد اگر بتوانید کمکی بکنید به بندگان خدا در لیست بمانید

    1. بخاطر پوله تو فکر کن یه وکیل بدون پول بیاد کاری برای موکلش کنه عمرا بکنه تو فیلما شاید ولی واقعیت محاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا