اخبار

رأی غیر قطعی دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران

دادگاهی در لوکزامبورگ رسماً عدم پذیرش درخواست آمریکا برای انتقال ۱.۶ میلیارد دلار از اموال ایران به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را اعلام کرد.

وکلاپرس ـ اگرچه حرف‌های چند روز پیش مقامات دولت ایران درباره پیروزی حقوقی علیه آمریکا، توسط مقامات لوکزامبورگ تأیید شد، اما این پیروزی هنوز به نتیجه عملی خود نرسیده است و حکم دادگاه قطعی نشده است.

دادگاه لوکزامبورگی رسما اعلام کرد، درخواست ایالات متحده برای انتقال ۱.۶ میلیارد دلار از اموال ایران به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را رد کرده است. پیشتر دکتر حسن روحانی دراین‌باره گفته بود: «حقوق‌دانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی، موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ را(که آمریکایی‌ها توقیف کرده و روی آن دست گذاشته بودند) چند روز قبل آزاد کردند.»

این گفته رییس جمهوری و دیگر مقامات ایرانی در حالی است که اموال مذکور هنوز آزاد نشده و از نظر زمانی هنوز باید منتظر تأیید آن بود. بر اساس بیانیه رسمی دادگاه لوکزامبورگ، دادگاه تجدیدنظر در یکم آوریل (۱۳ فروردین) تقاضای توقیف اموال ایران از سوی ایالات متحده را غیرقابل‌قبول خوانده است؛ زیرا طبق قوانین لوکزامبورگ حسابی که اموال ایران در آن است، توقیف‌ناپذیر است.

دارایی توقیف‌شده در لوکزامبورگ بخشی از اموال بانک مرکزی ایران است که به‌صورت اوراق قرضه خریداری شده بود. در ژانویه سال ۲۰۱۶ بنا به درخواست وکلای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده، مسدود شد تا به سود این خانواده‌ها مصادره شود.

این مبلغ اکنون در اختیار یک شرکت تسویه وجوه لوکزامبورگی به نام کلیراستریم است؛ یک شرکت خدمات مالی که در مالکیت شرکت دویچه‌بوئرس در این کشور است. این بیانیه درعین‌حال می‌افزاید این حکم نهایی نیست و قابلیت درخواست تجدیدنظر در دادگاه عالی این کشور را دارد.

از سوی دیگر، یک دادگاه دیگر در لوکزامبورگ در حکمی که سوم آوریل، پانزدهم فروردین صادر کرده، نقل و انتقال این دارایی را به وسیله شرکت کلییراستریم ممنوع کرده است.

بر این اساس، اگر شرکت کلییراستریم پیش از صدور حکم نهایی به وسیله دادگاه عالی در وضعیت این دارایی تغییری ایجاد کند، روزانه یک میلیون یورو جریمه خواهد شد.

ماجرای این پرونده بخشی از فرایندی بزرگ‌تر در ایالات متحده در ضبط اموال ایران در کشورهای مختلف و صدور حکم دراین‌باره به‌عنوان غرامت اتفاقات تروریستی مختلف است که آمریکا ایران را در آنها مقصر می‌خواند. دادگاهی در نیویورک در سال ۲۰۱۲ دستور داد ایران هفت میلیارد دلار بابت حملات ۱۱ سپتامبر پرداخت کند.

منبع: روزنامه شرق ، بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا