ویژهیادداشت

ده نکته از زندگی سیاسی مرحوم دکتر کاتوزیان

یادداشت دکتر عباس شیخ الاسلامی

وکلاپرس– دکتر عباس شیخ الاسلامی در یادداشتی به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر امیرناصر کاتوزیان، به ده نکته از زندگی سیاسی مرحوم دکتر کاتوزیان پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عباس شیخ الاسلامی وکیل دادگستری و استاد دانشگاه در صفحه اینستاگرام خود در یادداشتی به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر امیرناصر کاتوزیان، به ده نکته از زندگی سیاسی مرحوم دکتر کاتوزیان پرداخت.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

۱) یکی از نویسندگان پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی بود؛ جلسه ای همراه با طراحان این قانون با مرحوم امام خمینی داشتند و امام پیشنهاد دادند؛ چند تن از علمای قم هم پیش نویس را ببینند و اگر تایید کردند به رفراندم گذاشته شود ولی با پیشنهاد مهندس بازرگان، ابتدا مجلس خبرگان تشکیل و در آنجا بود که پیش نویس اولیه که خیلی سلیس بود به هم ریخت. بعدها مرحوم هاشمی رفسنجانی گفته بود؛ اصرار مرحوم بازرگان باعث‌ شد در خبرگان هر کس نخودی داخل آش بریزد.

۲) گفته می شود مرحوم شهید بهشتی به عنوان اولین ریاست دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی از مرحوم کاتوزیان خواست تا در امور دیوان عالی به وی کمک کند؛ دکتر کاتوزیان شرط کمک را موکول به استعفای ایشان از عضویت حزب جمهوری دانست و معتقد بود مقامات قضایی نباید عضو حزبی باشند.

۳) ولیان تولیت آستان قدس رضوی و استاندار خراسان قصد داشت با حمایت شاه و با زور عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران شود ولی با مقاومت جانانه مرحوم کاتوزیان موفق نشد.

۴) مرحوم اولین ریاست دانشکده حقوق دانشگاه تهران بعد از انقلاب بود که با قدرت جلوی زیاده خواهی ها و تندروی های گروه ها و اشخاص را گرفت و نگذاشت دانشکده به مامن سیاسی گروه ها تبدیل شود و جایگاه علمی آن تنزل پیدا کند.

۵) یازده سال از دانشگاه اخراج شد و البته توفیقی برای جامعه حقوقی شد تا آثار جاودانه اش را ببینند و بعدها که شرایط متعادل شد با وکالت دکتر آزمایش از دیوان عدالت اداری، رای بازگشت به دانشگاه را گرفت.

بیشتر بخوانید:

۶) در ۱۴ بهمن۱۳۸۴ سید محمد خاتمی ریییس‌جمهور وقت ایران، نشان درجه ‌یک فرهنگ و هنر را به وی اهدا کرد و در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد بر خلاف میل او و با زور بازنشسته اش کردند و این موضوع باعث ناراحتی ایشان شد.

۷) وی علی‌رغم عدم عضویت و حضور در هیچ‌ یک از گروه‌ها، در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ در فهرست کاندیداهای احزاب ملی گرا قرار داشت.

۸) مرحوم هیچگاه پیشنهاد مناصب سیاسی و حکومتی مانند وزارت علوم، وزارت دادگستری یا عضویت در شورای نگهبان را نپذیرفت.

۹) مرحوم در دوران انقلاب با تعجیل در تصویب قانون قصاص و اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال و موارد مشابه مخالفت کرد.

۱۰) مرحوم در قبل از انقلاب نیز در کسوت قضاوت و وکالت با بسیاری از قوانین که مخالف حقوق اساسی مردم از جمله حق مالکیت بود با آراء و نظریات به مبارزه پرداخت که عوارض آن را نیز پرداخت.

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر شیخ الاسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا