گفت و گوویژه

دعوت رییس اسکودا از معاون اول قوه قضاییه برای مناظره رفتاری هیجانی و احساسی بود

وکلاپرس- وکیل سعید باقری دعوت رییس اسکودا از معاون قوه قضاییه برای مناظره را امری بیهوده و سبب تشدید اختلاف و افزایش تقابل برای اسکودا دانست.

به گزارش وکلاپرس، وکیل سعید باقری، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، اخیرا در یادداشتی در کانال تلگرام خود به دیدار رییس قوه قضاییه با رییس اسکودا(دکتر جعفر کوشا) اشاره داشته است. از سوی دیگر روابط عمومی اسکودا و سایر کانون‌های وکلای دادگستری از اساس انجام چنین دیداری را به اطلاع وکلا نرسانده اند.

 سعید باقری در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس اعلام کرد مدیران نهاد وکالت در سال ۱۴۰۰ دو دیدار با رییس قوه قضاییه داشته اند که دیدار اول سه ماه قبل و دیدار دوم دو ماه قبل با حضور رییس اسکودا و روسای برخی از کانون‌های وکلا صورت گرفته است. رییس اسکودا در یم دیدار حضور داشته است.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری عنوان کرد: نهاد وکالت باید با وکلا صادقانه و شفاف برخورد کند و این پنهان کاری ها به اعتماد وکلا نسبت به مدیران خود آسیب می رساند.

استدلال موافقان و مخالفان برگزاری نشست‌‌های منطقه‌ای

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اختلاف نظر فعالین صنفی درخصوص برگزاری نشست‌های منطقه‌ای گفت: درخصوص برگزاری نشست های منطقه ای دو دیدگاه وجود دارد؛ برخی فعالین صنفی و مدیران نهاد وکالت از برگزاری نشست های منطقه ای انتقاد می کنند و آن را موجب تضعیف و کم رنگ شدن اسکودا، ایجاد انشقاق و رخنه در اتحاد وکلا می دانند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی معتقدند از آن جا که نشست های سراسری سالی دو مرتبه برگزار می شود، امکان تصمیم گیری در موضوعاتی که بلافاصله رخ می دهد فراهم نیست. لذا برگزاری این نشست ها در صورت هم افزایی راهبردهای اتحادیه، نه تنها منفی ارزیابی نمی شود بلکه می تواند آثار مثبتی نیز به همراه داشته باشد.

باقری ضمن بیان این دو دیدگاه احتمال داد: شاید علت برگزاری چنین نشست هایی یاس و ناامیدی کانون ها از استراتژی های ناموفق ریاست دو دوره اخیر اسکودا باشد.

انگیزه کانون‌های وکلا از برگزاری نشست منطقه‌ای؛ ناامیدی از استراتژی بی‌نتیجه اسکودا

عضو علی البدل هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد دیدگاه خود در این زمینه گفت: معتقدم باید به هدف برگزاری این نشست ها دقت کنیم؛ اگر هدف برگزاری این نشست ها، نزدیک تر بودن استان ها به هم و به تبع آن ساده تر بودن برگزاری باشد، نقش هم افزایی، تعامل افکار، پشتیبانی از اسکودا باشد که در نهایت در جلسات سراسری اتحادیه مطرح و به نفع نهاد وکالت استفاده شود، هیچ اشکالی ندارد.

بیشتر بخوانید:

او با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از برگزاری نشست‌ های منطقه ای بیانگر انشقاق و تفرقه نبوده است، گفت: باید بررسی شود چرا اخیرا کانون ها به فکر برگزاری چنین نشست هایی افتاده اند؟ به نظر می رسد رفتن کانون ها به سمت و سوی برگزاری این نشست ها به این دلیل است که آنها تا حدودی از استراتژی های غیر راهبردی و تکراری ریاست دو دوره اخیر اسکودا مایوس شده اند.

از بین رفتن نقش محوری و راهبردی اسکودا در دو دوره اخیر

باقری ادامه داد: اسکودا در دو دوره اخیر نقش محوری و راهبردی خود را از دست داده است و هیچ استراتژی مشخصی که راهگشا باشد و مشکل اساسی کانون ها را حل کرده باشد نداشته است. متاسفانه اسکودا نتوانسته است هیچ نقشه اساسی -که کانون ها بتوانند به آن اعتماد کنند و با اطمینان خاطر به آن عمل نمایند- ارائه نداده است.

او با اشاره به اقدامات مدیران اسکودا درخصوص طرح هایی مثل طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: ما باید خیلی زودتر در مجلس اقدام می کردیم؛ بارها به مدیران اسکودا هشدار دادم که سریع تر با مجلس رایزنی و اذهان نمایندگان را روشن کنند، اما متاسفانه آنقدر دیر اقدام کردند که ذهنیت نمایندگان توسط مخالفین کانون وکلا علیه کانون ها و اسکودا آماده شده بود. یأس ناشی از همین مسائل سبب می شود خود کانون ها وارد عمل شوند و از ظرفیت های خود استفاده کنند.

اسکودا در استراتژی و تاکتیک های خود دچار استیصال شده است

این وکیل دادگستری با انتقاد از اقدام رییس اسکودا درخصوص برگزاری مناظره با معاون قوه قضاییه گفت: اسکودا با استراتژی که در ماجرای آیین نامه در پیش گرفته، نهاد وکالت را در مقابل قوه قضاییه قرار داده است. به نظر من می شد راه حل های بهتری اتخاذ کرد. اسکودا در استراتژی و تاکتیک های خود دچار سردرگمی و استیصال شده است

باقری با اشاره به رویکرد ضعیف مدیران اسکودا در برگزاری آزمون وکالت نیز گفت: متاسفانه مدیران موضوع را به جایی رسانده اند که مرتبا به سازمان سنجش نامه بزنند و سنجش هم جواب بدهد باتوجه به نامه های مکرر قوه قضاییه آمادگی برگزاری آزمون براساس سازوکار آیین نامه قبلی را ندارد.

وی افزود: اسکودا با علم به اینکه پاسخ سازمان سنجش را می داند، مکرراً با همین مضمون به سنجش نامه می زند؛ مشخص است اسکودا در استراتژی و تاکتیک های خود دچار بی برنامگی شده و هیچ کدام از مسیرهایش به گشایشی برای تعامل عزت مند و خروج از بحران ها منتهی نشده است.

رییس اسکودا در چند ماه گذشته دو دیدار با رییس قوه قضاییه داشته است

باقری با ارزیابی و تحلیل ملاقات های سال ۱۴۰۰ مدیران نهاد وکالت با رییس قوه عنوان کرد: به نظرم این دیدارها ملاقات نبوده بلکه رییس قوه به صورت یک طرفه اسکودا را به حضور خوانده است. زیرا گاهی شما درخواست ملاقات می کنید و میزبان شما را از چند روز قبل دعوت می کند اما وقتی از دفتر رییس قوه تماس گرفته و اعلام می شود امروز یا فردا ساعت فلان بیایید و جلسه بدون پرسش از میزان آمادگی شما برای این دعوت برگزار می شود، اینجا دیگر موضوع دعوت مطرح نیست.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر نیز قوه قضاییه یک طرفه صحبت کرده و بر اجرای آیین نامه تاکید داشته است. لذا اصلا توفیقی از جانب نمایندگان کانون در دو جلسه اخیر برای حل مشکلاتی از قبیل آیین نامه حاصل نشده است. به نظرم اسکودا علی رغم تلاش هایش به لحاظ راهکارهایی که ارائه داده است به دلیل عدم بهره گیری از خرد جمعی نهاد وکالت و عدم استفاده از فکر فعالین صنفی، پیشکسوتان و معمرین و صاحب نظران وکالت، موفق نبوده و ادامه این وضعیت موجب تنزل شان اسکودا خواهد شد. حلقه ای که رییس اسکودا را محاصره کرده، عمدتا از یک تشکل خاص است که منابع مشورتی و خبری محدودی دارند. با این شرایط توفیق مطلوبی برای حل مشکلات نهاد وکالت نداشته ایم.

راهکارهایی برای تعامل اسکودا با دستگاه قضا و بهبود جایگاه وکالت

این وکیل دادگستری در پاسخ به ارائه راهکار برای تعامل اسکودا با دستگاه قضا و بهبود جایگاه وکالت گفت: بهره گیری از صاحب نظران، پیشکسوتان، فعالین صنفی و… از همه جناح ها و گروه ها، تشکیل اتاق فکر مرکب از همه سلایق و تشکل های صنفی و داشتن گروه پژوهشی برای آسیب شناسی مسائل روز وکالت سبب خواهد شد، محصول خروجی این تفکر، از خروجی فعلی موفق تر و ارزشمندتر باشد.

این عضو هیات مدیره در پاسخ به اینکه اگر به جای مدیران اسکودا بود، در مقابل دعوت رییس قوه قضاییه چه تصمیمی می گرفت، گفت: اگر احساس می کردم دعوت به جلسه آن هم در روز تعطیل جنبه رسمی نداشته و با حفظ شان و موقعیت مدیریتی ام در نهاد وکالت صورت نگرفته است، سعی می کردم با تدبیر جلسه را به زمان مناسب تری موکول کنم.

دعوت از معاون رییس دستگاه قضا برای مناظره رفتاری هیجانی از سوی رییس اسکودا بود

باقری در پایان عنوان کرد: وکلا از مدیران انتظار دارند که روز به روز تنش ها و چالش های نهاد وکالت را کاهش دهند. متاسفانه رییس اسکودا به جای یافتن راه حل اساسی برای عبور از بحران های نهاد وکالت، معاون رییس قوه قضاییه را به مناظره دعوت می کند؛ این موضوع جز تشدید اختلاف و افزایش تقابل هیچ دستاوردی نخواهد داشت و صرفا بیانگر ناتوانی رییس اسکودا است که وقتی قادر نیست راهکارهای سیستماتیک، علمی و منطقی ارائه دهد، متوسل به هیجان و احساسات می شود. ما می دانیم قوه هیچ زمان مناظره ای با اسکودا برگزار نخواهد کرد و این رفتارها تنها سبب لوث شدن موضع اسکودا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا