بخشنامه

دستور العمل ماده ۲ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب سال ۱۴۰۰

دستور العمل ماده ۲ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب سال ۱۴۰۰

موضوع الحاق ماده ۳۰ به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰

مخاطبین/ ذینفعان:

  • کلیه معاونت ها
  • شورای عالی مالیاتی
  • دادستانی انتظامی مالیاتی
  • مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
  • مرکز دادرسی مالیاتی
  • دفاتر ستادی

موضوع: چگونگی اجرای آیین نامه لزوم ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار به شماره ۱۷۹۷۶/ ت۶۱۱۳۴ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ هیات محترم وزیران

با عنایت به ماده ۲ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب سال ۱۴۰۰ موضوع الحاق ماده ۳۰ به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ و ماده ۳ آیین نامه آن به شماره ۱۷۹۷۶ ت ۶۱۱۳۴هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ مصوب هیات محترم وزیران مبنی بر تکلیف دستگاه های اجرایی برای اطلاع رسانی پیش نویس مقررات مرتبط با حوزه کسب و کار قبل از صدور و ورود کلیه مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار پس از صدور و ماده ۶ آیین نامه دائر بر این که از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ لازم الاجرا شدن مقررات منوط به ثبت و انتشار آنها در پایگاه مذکور میباشد مقرر می دارد

ماده ۱- اصطلاحات و تعاریف

۱- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور؛

۲- مقرره/مقررات: هر گونه بخشنامه آیین نامه دستورالعمل و نامه حاوی قاعده عام الشمول و لازم الاجرا که توسط سازمان در ارتباط با محیط کسب و کار وضع می شود؛

۳- مرجع ذی صلاح: وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان؛

۴- دفتر حقوقی: دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان؛

۵- مرجع تهیه کننده: مراجع درون سازمانی که حسب وظایف محوله، نسبت به تهیه و تنظیم پیش نویس مقرره ها اقدام میکنند.

۶- سامانه: سامانه درج پیش نویس اطلاعات مقررات مرتبط با محیط کسب و کار به نشانی www.intamedia.ir/draft-regulations

۷- درگاه رسمی سازمان: درگاه رسمی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir

۸- پایگاه: پایگاه اختصاصی قوانین و مقررات کسب و کار در سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران؛

۹- اتاقها: اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، اتاق ایران، اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران و اتاق اصناف ایران؛

۱۰- تشکل ها: تشکلهای کارفرمایی و کارگری که عضو اتاقها نیستند و سایر تشکل های اقتصادی ذی ربط ؛

۱۱- کسب و کار: هر نوع فعالیت تکرار شونده و مشروع اقتصادی از قبیل تولید خرید و فروش کالا و خدمات به قصد کسب منافع اقتصادی؛

۱۲. محیط کسب و کار: مجموعه عوامل موثر در اداره با عملکرد بنگاههای اقتصادی که خارج از واپایش (کنترل) مدیران آنها است؛

ماده ۲- اقدامات مربوط به سامانه و پایگاه؛

۱. معاونت فناوریهای مالیاتی موظف است ضمن فراهم آوردن امکانات زیر سامانه را طراحی و در درگاه رسمی سازمان راه اندازی نماید

الف) درج پیش نویس مقررات توسط دفتر حقوقی

ب) مشاهده پیش نویس توسط عموم فعالان اقتصادی اعضای اتاقها و تشکلها؛

ج) ثبت نظرات توسط اشخاص مذکور در بند ب.

د) مطلع کردن مدیران کل ستادی و امور مالیاتی از پیش نویسهای جدید ثبت شده در سامانه از طریق مقتضی به منظور اظهار نظر.

۲. زمینه اتصال اشخاص معرفی شده توسط دفتر حقوقی به شبکه دولت برای ثبت مقررات در پایگاه توسط معاونت فناوریهای مالیاتی فراهم شود.

ماده ۳- اقدامات مربوط به قبل از صدور مقررات؛

۱- مرجع تهیه کننده پیش نویس مقرره را به همراه اطلاعاتی از قبیل اسناد پشتیبان و دلایلی که با توجه به اوضاع و شرایط، لزوم صدور مقرره را توجیه مینماید از طریق سامانه مکاتبات اداری در قالب فرم پیوست (۱) به دفتر حقوقی ارسال کند.

۲- اظهار نظرها و پیشنهادهای موضوع بندهای ۲ و ۳ ماده ۲۵۵ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۰۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی که مقام ذی صلاح قصد تنفیذ آن را دارد نیز مشمول این دستور العمل است.

۳- دفتر حقوقی پس از بررسی مقدماتی پیش نویس مقرره را به همراه اطلاعات آن برای آگاهی و اظهار نظر عموم، فعالان اقتصادی و اعضای اتاقها و تشکلها، در سامانه قرار دهد.

۴- دفتر حقوقی پس از گذشت هفت روز از درج پیش نویس در سامانه، به شرح ذیل اقدام نماید:

الف) بررسی نظرات و در صورت لزوم دعوت از صاحب نظران

ب) تنقیح پیشینی از طریق تطبیق پیش نویس با قوانین و مقررات مرتبط و شناسایی هرگونه : ض تزاحم یا ناهماهنگی متن پیش نویس یا قوانین و مقررات مرتبط با تشخیص احکام تکراری مرتبط با موضوع

ج) بررسی ماهوی از لحاظ انطباق با اصول حقوقی قوانین و مقررات

د) ارسال نظرات و پیشنهادهای نهایی به مرجع تهیه کننده پیش نویس در قالب فرم ظرف یک روز کاری (پیوست (۲))

۵- مرجع تهیه کننده، نظرات واصله را در صورت صلاحدید در متن پیش نویس اعمال و متن نهایی را پس از تأیید دفتر حقوقی برای امضا و صدور به مرجع ذی صلاح ارسال کند.

ماده ۴ اقدامات مربوط به بعد از صدور مقررات؛

۱. بلافاصله پس از صدور ،مقرره مرجع تهیه کننده به موجب رونوشت نسخه ورد (Word) و اسکن مقرره امضا شده را در قالب مشخص برای رییس اداره تنقیح قوانین و مقررات دفتر حقوقی ارسال نماید. (پیوست (۳))

۲- اداره تنقیح قوانین و مقررات دفتر حقوقی مکلف است به محض دریافت مقرره، آن را در پایگاه ثبت کند.

۳- مقرره پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی معاونت تدوین تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری در نسخه اینترنتی پایگاه منتشر میشود

۴- مقرره ۱۵ روز پس از انتشار لازم الاجرا است؛ مگر اینکه سازمان بنا به ملاحظات در خود ،مقرره مهلت یا ترتیب خاص دیگری را برای اجرا قید نماید.

۵- آراء صادره توسط هیئت عمومی شورای عالی ،مالیاتی موضوع ماده ۲۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۰۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی نیز طبق مفاد بندهای این ماده ثبت و منتشر میشود

۶- دفتر حقوقی مکلف است با هدف افزایش مشارکت مأموران و نخبگان ،مالیاتی فعالان اقتصادی اعضای اتاقها، تشکل ها و… اقدامات تشویقی متناسبی را اعمال نماید.

سید محمد سبحانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا