گفت و گوویژه

حمایت کانون وکلای یزد از تئاتر «دبستان دوشیزگان» با موضوع آموزش دختران در مشروطه

وکلاپرس- یک وکیل دادگستری به بیان انگیزه حمایت کانون وکلای دادگستری یزد از تئاتر «دبستان دوشیزگان» و اهمیت پرداختن به موضوع حق تحصیل زنان پرداخت.

 وکیل الهام السادات شفیعی، عضو کانون وکلای دادگستری یزد و دستیار تهیه کننده در تئاتر «دبستان دوشیزگان» در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص انگیزه حمایت کانون وکلای یزد از تئاتر مذکور گفت: باتوجه به موضوع تئاتر و ضرورت تلاش برای احیای حقوق بانوان، کانون وکلای دادگستری یزد درصدد انجام رسالت فرهنگی و اجتماعی خود نسبت به جامعه برآمد.

بیشتر بخوانید:

موضوع تئاتر «دبستان دوشیزگان»؛ تاسیس اولین دبستان دخترانه در ایران

شفیعی در پاسخ به موضوع تئاتر «دبستان دوشیزگان» گفت: این تئاتر تاریخی است که در دوران مشروطه (حدودا در سال های ۱۲۸۵) اتفاق افتاده است به موضوع تاسیس اولین دبستان دخترانه در ایران پرداخته است. تا پیش از این دوره دختران اجازه تحصیل نداشتند و سواد را صرفا در حد خواندن قرآن و حافظ در مکتب خانه می آموختند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: بی بی خانم استرآبادی که همسرش از نظامیان آن دوران بوده است، تصمیم می گیرد اولین دبستان دخترانه در ایران را تاسیس کند. اگرچه پیش از وی نیز تلاش هایی صورت گرفته بود اما این زن فرهیخته و مبارز علی رغم مشکلاتی که برایش ایجاد شد (تعطیل کردن مدرسه و بستن در منزل و آتش زدن آن) توانست موفق شود. به عبارت بهتر این تئاتر نشان می دهد زنان برای ابتدایی ترین حقوقشان نیز باید می جنگیدند.

کانون وکلای یزد حامی مادی و معنوی این نمایش صحنه‌ای است

وکیل شفیعی در پاسخ به نحوه حمایت این کانون از تئاتر «دبستان دوشیزگان» گفت: کانون وکلای دادگستری یزد به عنوان حامی مادی و معنوی به این مسئله ورود کرده است. از آنجا که یکی از مشکلات حوزه تئاتر در شهرستان ها مسائل مالی است، با حمایت کانون وکلای دادگستری -به عنوان یکی از حامیان اصلی- این مسئله برطرف و با کیفیت بسیار مطلوبی اجرایی شد. حمایت معنوی نیز از طریق تبلیغات و حضور وکلای محترم و فرهیخته صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: کانون وکلای دادگستری یزد به عنوان حامی مالی این تئاتر، بودجه ای را برای دریافت بلیت رایگان ویژه وکلا اختصاص داده است.

حمایت کانون های وکلا از برنامه های فرهنگی و اجتماعی حوزه حق تحصیل زنان

عضو کانون وکلای دادگستری یزد در پایان گفت: حمایت کانون های وکلا از برنامه های فرهنگی باعث افتخار است و باتوجه به اینکه هزینه اندکی هم دارند، راهکار مناسبی برای گسترش موضوعات حقوقی در جامعه از سوی وکلا محسوب می شود. پرداختن به موضوع حقوق زنان، حق تحصیل زنان و کودکان قابل تقدیر است و بایستی گسترش داده شود.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است این تئاتر ساعت ۲۱ فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در تماشاخانه پاییز شهر یزد، بلوار مدرس، خیابان قمر بنی هاشم (قبل از بیمارستان شهداری کارگر)، خیابان اندرزگو (اولین خیابان سمت راست) برگزار می شود.

وکلای دادگستری می توانند جهت دریافت بلیت به واحد روابط عمومی این کانون مراجعه کنند و پس از دریافت بلیت جهت هماهنگی روز و تاریخ تماشای نمایش، با شماره تماس ۰۹۱۳۵۲۰۴۵۷۳ تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا