گفت و گوویژه

جوان بودن هیات مدیره جدید کانون وکلای مرکز به مثابه نقطه قوت و ضعف این دوره خواهد بود

وکلاپرس عضو فعلی هیات مدیره کانون وکلای مرکز ضمن ارزیابی انتخابات سی و دومین دوره هیات مدیره کانون وکلای مرکز گفت: در این دوره شاهد پوست اندازی در کانون وکلا بودیم.

به گزارش وکلاپرس، سی و دومین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد. نتیجه رسمی انتخابات نیز ساعت دو بامداد توسط هیات نظارت اعلام و از طریق درگاه رسمی کانون مرکز منتشر شد.

وکیل محمدرضا کامیار، عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز، که صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات امسال از سوی دادگاه انتظامی قضات تأیید نشد، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به بررسی نقاط قوت و ضعف این انتخابات پرداخت. شرح گفتگو در ادامه آمده است.

میزان مشارکت وکلا در این دوره انتخابات را چطور ارزیابی می کنید؟

مشارکت وکلا در این دوره از حیث تعداد رای دهندگان، گسترده تر بود. برای اولین بار تعداد رای دهندگان ۴۴۱۴ نفر بود که این تعداد شرکت کننده در مقایسه با دوره های قبل افزایش یافته بود.

ضمن اینکه وکلای عضو کانون های سمنان و هرمزگان نیز به دلیل استقلال این دو کانون، حق رای نداشتند. در عین حال همیشه این ایراد وجود دارد که تعداد رای دهندگان نسبت به واجدین شرایط کمتر بوده است.

بیشتر بخوانید:

برخی از عدم حضور بانوان وکیل در میان منتخبین انتقاد کرده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

اعتقاد دارم در میان نامزدهای هیات مدیره از بانوان وکیل، افراد شایسته و دارای توان مدیریتی بودند و جا داشت انتخاب شوند اما ما هم تابع نظر اکثریت رای دهندگان هستیم.

البته این اشکال وارد است که متاسفانه روند انتخابات به گونه ای پیش رفت که هیچ بانویی قادر به اخذ رای اکثریت نشد.

به نظرم این موضوع هم نشاندهنده ضعف در بانوان وکیل است که نتوانستند اعتماد رای دهندگان را جلب کنند و هم در رای دهندگان که توجهی به شرایط هیات مدیره نکردند؛ این نقص بر هیات مدیره جدید وارد است که به دلیل عدم حضور بانوان، شاید نتواند درخصوص همه مسائل تصمیمات درستی بگیرد.

ترکیب هیات مدیره جدید را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم سه ترکیب هیات مدیره قابل تصور بود؛ گروه نخست، مدیران باتجربه سابق هستند که اصلا در فرآیند انتخابات شرکت نکردند. ۲۰ مدیر باتجربه قانونا حق شرکت داشتند اما شرکت نکردند و لذا به آنان انتقاد دارم که چرا در این شرایط حساس پیش روی نهاد وکالت، وارد عرصه انتخابات نشدند. حضور سربازان و مدیران در مواقع بحرانی بسیار لازم است و دلایل عدم حضور این مدیران برایم قانع کننده نیست.

گروه دوم، وکلایی یودند که صلاحیتشان احراز نشد؛ بسیاری از مدیران سابق هیات مدیره در این دوره اساسا نتوانستند وارد صحنه انتخابات شوند و ۳۵ نفر رد صلاحیت داشتیم.

از این میان معتقدم، عده ای از این افراد -که رد صلاحیتشان بی قاعده بوده است- دارای شایستگی و توان مدیریتی بودند. این رد صلاحیت ناشی از نوعی بدفهمی بود که می توانست یک تیم هیات مدیره قوی را تشکیل دهد.

گروه سوم، هیات مدیره ای است که توانست رای اکثریت را کسب کند. حسن این ترکیب هیات مدیره جوان بودن آن است چرا که ۱۱ نیروی جوان در آن حضور دارند و لذا از نظر عملکرد و اجرای برنامه‌ها بسیار چابک‌تر از گذشته خواهد بود. اگرچه پوست اندازی در کانون وکلا اتفاق افتاد و گردش نخبگان انجام شد.

بیشتر بخوانید:

نقاط مثبت و منفی این انتخابات چه بود؟

به طور کلی می توان گفت همیشه و از گذشته این ایراد وجود داشته که تعداد رای دهندگان نسبت به واجدین شرایط کمتر بوده است. میزان مشارکت وکلای واجد حق رای هنوز به ۵۰ درصد هم نرسیده است.

ترکیب جوان هیات مدیره جدید، اگرچه سبب چابکی هیات مدیره خواهد شد اما از سوی دیگر به دلیل  نداشتن تجربه مدیریتی ممکن است با مشکل مواجه شود. به همین دلیل معتقدم این تیم بایستی برای جبران کم تجربگی خود، مدیران باتجربه مشورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا